Skrivet av: Sudden | 2013/02/05

Upphovsrätt och sådant

Bloggen fick under januari 2013 det högsta antalet visningar sedan starten i november 2009, drygt 4600 st . Ungefär 10 % mer än i november 2011 där en postning om den s k Vikbo-olyckan 1960 då en störtande Lansen från F 6 olyckligt träffade ett bostadshus i östra Västmanland, gav många visningar.

Mina inlägg är rätt spontana och inte resultatet av någon långvarig faktainsamling (om man bortser från mitt snart 70-åriga flygintresse) eller redigering/mognadsprocess och ofta litet slingriga och för all del svåra att följa. Jag har i alla tider haft svårt att fatta vad jag själv skrivit. Även detta inlägg har blivit alltför långt.

Jag har nyligen utlovat litet om upphovsrätt till bilder men inser att det är alltför stort ämne att beta av systematiskt. Ord som upphovsrätt, copyright och verkshöjd borde man börja med att definiera. Men jag avstår från det,  jag har gett upp. Den part som har den skickligaste advokaten vinner. Själv försöker jag bete mig något så när anständigt tycker jag och har klarat mig än så länge. Men ämnet är olustigt och inverkar menligt på skaparglädjen.

Rättvisa

””Tja, vem skall jag nu ge rätt” funderar domaren fast på tyska.”

Lagstiftningen om upphovsrätt syftar till att skydda enskilda verk-skapare och deras barn och barnbarns försörjning 😉 vilket ibland kommer i konflikt med andras intressen, ja t o m rätt, att ta del av vår historia och övriga verklighet. Något jag tycker bör vägas in när man vill berätta något. Tycker jag kan använda bilder jag ”alltid” sett utan att nämna upphovsman.

Jag hittade för några månader sedan en trevlig Facebooksida om min födelsestad Gävle där man kunde berätta om gångna tider. Naturligtvis fanns där många bilder hämtade från böcker och tidningar, vilket föranledde en person att påpeka vikten av att inte kränka fotografers upphovsrätt. Själv fick jag fick lust att visa en tidningssida om en utställning 1946 till stadens 500-årsjubileum och varifrån jag mindes att lille Lars fick åka jeep över stock och sten. Jeepen var en nyhet då och en symbol för de segerrika amerikanerna.

Konstigt nog var inte denna stora händelse  i staden omnämnd på Facebook-sidan. Jag la därför efter viss vånda ut en sida från Flyghistoriskt Månadsblad 1982 där Lennart Arjevall skrivit om denna utställning och mycket ordentligt angett sina källor och bl a fotografen till det illustrerande fotot. Föredömligt men Lennart hade också erfarenhet av publicistik och var också ofta korrekturläsare åt SFF. Ett manuskript som de flesta tycker verkar OK kunde han förse med många korrektioner. Har det sagts mig.

Nå, jag beskrev nu de tveksamheter jag hade. Vågar jag publicera en 30 år gammal tidningssida utan att fråga redaktören? Och fotografen 1946 kan inte ha varit död i 70 år eller vad som nu ”erfordras”. Författaren Arjevall var död sedan ett par år. Den ”upphovsrättsligt bekymrade” tyckte min publicering var OK. Han orkade väl inte erinra om allt en nitisk jurist skulle kunna attackera. Här är den relevanta delen av ”diskussionen”.  ”Bilden är i sitt ursprungliga sammanhang” är tydligen ett viktigt kriterium, som jag intuitivt var medveten om men inte hade fina ord för. Lägg för övrigt märke till hur detaljerade uppgifter om bilden, filmen och kameran som bevarats i över 65 år. Kanske jag är litet väl raljant. En del personer kan ta illa vid sig då, tro att man driver med dom, och inser inte att raljerande ofta är ett tecken på rädsla eller underläge.

Njut av sidan, Arjevalls text och av fredsoptimismen och samtidigt tryggheten i ett starkt försvar som förstärks av smattrande flaggor och lätt dramatiska sommarmoln:

Gävle_500_år_FM_4_1982

Jag minns inte spärrballongen.

Ett annat exempel. Min yngste son Robert fick under sina 5 år på Konstakademin lära sig en del om upphovsrätt vilket gav mig en del jobb när jag ville låna några bilder för att visa på min blogg. Han hade också tidigare grymtat litet när jag utan att fråga om lov lagt ut en bild han tagit av en bergssida vid Kebnekaise.  Här skymtar han själv på denna bild från början av juni 1992 när det uppstod en vattenläcka i bassängen på Sergels torg i centrala Stockholm:

Översvämning_Sergel-fontän_1992

Som synes står det ”Foto: Robert Sundin” men Robert är killen i ljus T-shirt mellan två kamrater Thomas R och Christer P. Robert hade lämnat ifrån sig sin kamera till kamraten Sandro W som var mer van vid kameran som var sprillans ny, troligen en studentexamenspresent från föräldrarna, skrev Robert nyligen. Något jag glömt.

Robert kvitterade väl ut pengarna från Aftonbladet (journalistens namn minns nog några; notera att det står alldeles intill ordet ”salongsberusade”!) och jag hoppas han bjöd kamraterna på något gott. Men har han upphovsrätt till bilden? Det var hans kamera men inte han som tog bilden. Kanske förresten tidningen har copyright på bilden? Vad jag förstått skiljer sig copyright från upphovsrätt på något sätt. I USA gäller väl att har exempelvis en försvarsmakanställd tagit en bild i tjänsten, har försvarsmakten rätt till den. Samtidigt verkar ofta ”statliga bilder” i USA vara fria att använda för vem som helst. Då och då försöker jag förstå Wikipedias upplysningar om villkoren för att använda deras bilder men jag ger oftast upp.

Robert blev för många år sedan så intresserad av hur man på en datorskärm återger en terräng och rent allmänt ett tredimensionellt föremål och däribland riktigt höga fjäll att han började fjällvandra för att kolla hur det såg ut i själva verkligheten. (Jag upptäckte hans Panoramio-bilder först just nu.) Så kan det gå…

Robert tog även upp en annan intressant fråga. Han hade utgående från en karta i Svenska Fjällklubbens årsbok 1984 och en digital terrängmodell han skapat utgående från kartans nivåkurvor, tagit fram kartbilder illustrande en krympande glaciär. Han sålde så bilderna men tog inte betalt för det stora jobbet med terrängmodellen som han tidigare skapat för sitt eget nöjes skull. Ännu större var väl glaciärprofessor Holmlunds jobb att ute i terrängen skapa kartan, och han kanske skulle ha haft en liten slant. Fast även han kanske klättrade i fjällen med teodolit och höjdmätare m m för sitt nöjes skull.

Kommer att tänka på en samvetsgrann person som för nu rätt länge sedan ritade kartor för sin sajt om långfärdsskridskoåkning. Han utgick från Lantmäteriets kartor och bearbetade dessa så mycket att han tyckte att han uppnått ”tillräcklig verkshöjd”. Läste förresten för några år sedan att begreppet ”verkshöjd” inte är så relevant längre eftersom den är så svår att bedöma.

Sudden

P S. skrivet 8 februari -13: Det senaste Nostalgia-numret 3/2013 innehöll en bild av en demonstrationsjeep vid Gävle-utställningen .

Responses

  1. Hej

    detta med bildrättigheter är är rena Vilda Västern. Folk ”lånar” till höger och vänster. Skulle tro att de enda som riskeras att straffas är de som publicerar bilder i tryckta böcker eller har välbesökta bloggar. Annars torde chanserna vara rätt minimala att de skall åka dit. Tycker det är synd att bild, film och musik blivit allemansgods. Några klick med musen och allt finns tillgängligt ( sägs det – har faktiskt inte testat).

    Vi samlar själva in privata bilder från en gammal villastad och är mkt noga med att de får skriva under att bilderna får publiceras i tryckt eller digital form. Även om allt är frid och fröjd nu så vet man inte vad släkten kanske säger när bildgivaren en dag gått bort

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo om Internets påverkan kan man tycka mycket. Visst har du rätt. Överflödet gör att man blir mättad. Det är som med TV. På Baehrendtz tid satt hela Sverige bänkat framför TV:n – idag får Janne Josefsson bre på allt han orkar för att dra någon publik.

    Och visst är det som du antyder – olika familjemedlemmar kan tycka olika om publicering av en bild. Som kanske i form av kopior finns spridd på flera håll i släkten. Vems är bilden? Men vad kan man göra åt det?.

    En udda tanke: Jag tänker på de personbilder som Grönköpings Veckoblad använder – hur gammal måste en bild vara för att inga skall känna sig ”träffade”.

    http://www.gronkoping.nu/

    Gilla


Kommentera

Kategorier

