Skrivet av: Sudden | 2013/02/13

Bromma, stratosfärkryssare med mera

Beröm är alltid välkommet, vem gillar inte det. Men detta är litet för flummigt (Tillagt senare: vad gäller ämne men i och för sig logiskt och rätt sant – om jag får vara litet skrytsam): Magnificent goods from you, man. I’ve bear in mind your stuff previous to and you are simply extremely great. I really like what you’ve obtained right here, certainly like what you are saying and the way by which you are saying it. You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible.

Berömmet fastnade i min bloggfirmas spam-filter och skälet framgick av avsändarens webbsajtnamn. Det tycktes handla om ”förföriska kvinnor”. Jag kollade inte, kan tillräckligt många sådana sajter.

Apropå senaste inlägget om Bromma flygplats, mailade Håkan Winlöf som har en omfångsrik kulturhistorisk bildsajt om sitt Långshyttan, med en hel del flyg, mig en skanning av flygfoto från Brommas invigning i maj 1936:

1954c

Nu har jag nog bränt minst 1 procent av mitt kvarvarande lagringsutrymme hos WordPress med denna bild men det kan det vara värt. (Nå, snarare en promille!) Motivet finns på andra ställen på webben liksom andra bilder ur litet andra perspektiv eller annorlunda beskurna. Ahrenbergsflyg plåtade.

”Äkta foto”, ja det låter fint det. Man kan roa sig att försöka identifiera planen. Raden av mörka plan längst bort handlar nog om polska plan. Man ser Rolf von Bahrs SE-AEA Cierva autogiro som fram till för två år sedan (75 år senare!) hängde i taket på Tekniska museet men som nu i ganska skröpligt skick sägs förvaras i ett ”magasin” i Bålsta. (Möjligen är det en annan autogiro vilket denna bild ger anledning att tro. Programmet nämner två autogiros och den där nämnde Reginald Brie var Ciervas demonstrationspilot.)

En Sparmann-jagare syns. Tremotoriga propellerplan gillar jag, liksom torpedbyggda omnibussar. Man ser inget av de segelflygplan Hanna Reitsch, Peter Riedel och Joachim Küttner visade upp. (Jag vet inte i vilken utsträckning programmet följdes.)

Och mycket annat. Enjoy denna film som även innehåller bilder från året därpå, 1937, då ABA fått sina första DC-3. Här ett klipp ur filmen:

Bromma2

På invigningen 1936 var väl bara KLM:s DC-2 det enda ”framtidsinriktade” planet förutom den Northrop Delta SE-ADI som skymtar. USA:s tekniska frammarsch kunde ses medan tyskarna inte visade vad de hade på gång. Ingen Bf 109 (som visades upp internationellt först året därpå i Zürich) eller något snabbt Heinkel trafikplan.

Så får vi tacka SFF som lagt ut de två (tre) invigningsdagarnas program. Intressanta är inte minst annonserna. Olle Ekman, av bilskolefamiljen Ekman, var pilot och hade försökt starta trafikflyg med en Sikorsky och blev sedan ABA-pilot. Vädret var eländigt lördagen den 23:e maj men söndagen var mycket bättre.

Mer att läsa och se finns förstås i Michael Sanz Brommabok. Här är några bilder från Stockholmskällan, Stockholms stadsmuseums bildarkiv:

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=15893 Ostermans postflyg med helikopter till Stockholms skärgård vintertid

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=15803 En då berömd kvinna

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=14903 Utan trafikledning, Luftfartsverk eller väderlekstjänst kan man förstås inte flyga, något dagens sportflygare ännu inte riktigt verkar ha insett. Men jag säger, hur skulle lyftkraft, bra väder och fritt och säkert luftrum kunna uppstå av sig själv utan myndigheter som sköter det hela? 🙂

Får också passa på att tipsa om Stockholms Länsmuseums bildarkiv där man kan hitta mycket.

En gång behövde man många banor; stora gamla gräsfält var också mer eller mindre runda. Före noshjulets tid (och med låga farter) var det viktigt att landa och starta i något så när rak motvind. Har ingen egen erfarenhet av problemets storlek.

Efter det jag skrev förra bloggposten, hittade jag bilder av Boeing 377 Stratocruiser, ”stratosfärkryssaren” i en bok i Allhems flygbokserie, ”Rymdens giganter” av en känd flygskribent, Hans G Andersson. Boken kom ut 1948 och då planerade SAS ännu för Stratocruisern som man kan se av texten.

Stratocruiser_Rymdens_giganter_Allhems

Verkligen lyxigt. Jag tror elektriska rakapparater då var något ganska ovanligt. Min första rakapparat som jag fick 1953 vid min konfirmation såg ut så här. Inte för att jag behövde en sådan ännu men det hörde väl till. På konfirmationsfotot här står jag för övrigt framför en av de stora modellflygarna, nr 56 i denna bok.

Som jag tidigare skrivit, avbeställdes planen på gund av leveransförseninger ”med mera”. Kanske  kärran helt enkelt var för stor. Det har väl i alla tider varit knepigt att välja lagom stora flygplan eller enkelt att skylla på att ens plan inte passar in i ens idéer. Jag minns hur en central Saab-person berättade och även har skrivit om hur man trevade sig fram när det gällde Saab 2000 men hade otur. Så fanns ett ”känslomässigt” motstånd mot propellrar hos passagerarna. Jag minns att Saab ihärdigt framhöll att hastighetsskillnaden mellan jet och prop var försumbar för den typ av trafik Saab 2000 var avsedd för.

Ytterligare Bromma-minnen av litet varierande karaktär:

http://www.trafikminnen.se/flygbussarna_till_bromma.html

http://www.gitsolsson.se/SvD_reportern/Stallen%20i%20Stan/Utlagt/Pa_Bromma.htm

http://www.veteranklubbenalfa.se/veteran/06q4/061008.htm

Sudden

Annonser

Responses

  1. Jamen din blogg är ju mycket intressant och välskriven Lasse. Det kan man inte ta ifrån dig. Jag läser den med stor behållning. Dessutom är din omfattande allmänbildning mycket imponerande. Sug på den du Sudden!

    Gilla

  2. Du är dig lik, käre K.

    Jag tackar. Vad annat kan jag säga?

    Gilla

  3. ”lik”? Nej, inte än. Men det är väl en tidsfråga. Ha det, Lars!
    K.

    Gilla

  4. En person med en så fin bokhylla som du har som jag samplat vid mina besök skall inte vara så pessimistisk. Akta dig så att jag inte lägger ut din fina uppsats om Michael Foot!

    Oss anglofiler emellan.

    Gilla

    • Man kan inte vara annat än pessimistisk när folk omkring en dör som flugor. För några månader sedan gick AXL ur tiden och häromdagen ARQ. Ja, du vet ju vad bokstäverna betyder. Usch, har du läst uppsatsen? Tja, varför inte, den passar väl dig, med tanke på Foot´s politiska hemviste 🙂

      Gilla

  5. Ta åt dej av det välförtjänta berömmet, Lasse, även om jag nu kommer och säger att jag tycker att du dissar Brommainvigningen. Vill minnas 🙂 att t ex Junkers G 38 var på plats. Visserligen inte brand-new men ändå något av dåtidens Dreamliner. Enligt vännen Sanz var ju Bromma dessutom Europas första flygplats med asfaltbanor. Jag har länge betvivlat detta, men (ännu!) inte lyckats beslå honom med fel…

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: