Skrivet av: Sudden | 2013/02/28

Ett bedrägeriförsök, två pionjärer samt ett stort flygplan


Är förkyld. Elak hosta, snorig. Krafterna nedsatta och det från en redan tidigare låg nivå. Upptäckte att en kvadratmeterstor matta jag fick av en besökande vän för 19 år sedan kanske borde tvättas. Detta utvecklades till att jag borde rensa litet i badkarsavloppet och bakom badkaret såg det inte kul ut heller. Det ena ger det andra liksom. Men det projektet stannade upp någon dag.

Det börjar helt enkelt bli rätt smutsigt i min bostad. Så är det ju hos gamla gubbar med dålig syn och sviktande krafter och en sådan är man ju numera.

Den ibland fina vårvintern kan jag inte njuta av annat än med ögonen:

130227_Vinterlek_kullen

Snödjupet är inte så stort som man tror, 16 cm är en officiell siffra men de lokala variationerna kan vara stora. Dagens snöröjningsmaskiner verkar skapa stora högar ur närmast intet. Erinrar mig Blandarens ordvits  ”Liten duva släpper ofta stort lass”. Det heter ju som de traditionalistiskt lagda vet ”liten tuva stjälper ofta ett stort lass”. En januaribild:

130122_framsidan

För ca två veckor sedan ringde telefonen. Någon som sa sig vara från Microsoft ville tydligen rätta till något med min dator. Hon lät inte trovärdig så jag la på. Efter några minuter ringde det en annan person, han var mer framåt och det hela gav upphov till ett ca två timmar långt samtal. Jag borde sitta framför datorn menade mannen, och jag råkar ha en vinda telefonsladd bakom byrån där telefonen står. Sedan tillät jag honom att ta kontroll över min dator (tänk vad man kan övertalas till men sajten för det hjälpmedel han använde verkar ju ”hederlig”. Men 100 miljoner användare?) och han bluddrade på. Svår att förstå var han med sin indiska brytning och så  är ju IT därtill fullt med obegripliga ord, begrepp och fenomen. Efter två timmar ville han ha 20 :- kronor betalt för detta jobb och han la upp en betalningstransaktionsformulär via Western Union (såg det i alla fall ut som). Men jag var så utmattad att jag snubblade med kortläsare och koder hit och dit. En annan person kopplades in; det slutade med att ”rör inte datorn, vi återkommer efter två timmar”. Jag måste säga att jag var imponerad av skojarens envishet och tålamod. ”Allt detta tjafs för ynka 3 dollar” sa jag vid ett sent skede och då skrattade han litet.

Jag var utmattad men insåg att detta var nog en slags lurendrejeri. Stängde av datorn  och ringde min bank som spärrade mina två bankkort. Ett besked var att jag måste ”omformatera hårddisken” vilket lät skrämmande. Sedan ringde jag polisen för att anmäla ett ”bedrägeriförsök”. ”För statistikens skull” som jag sa. Proffsigt noterat, absolut ingen pekfingervals inte,  och jag har redan fått brev om att min anmälan mottagits och ett referat av vad jag berättat. Polisen kommer säkert att avskriva det hela.

Jag verkar inte ha förlorat några pengar (ännu), och det andra nya bankkortet har nu kommit. Jag har inte omformaterat hårddisken men avinstallerat ett program som installerats under besöket. Men det kan ju finnas annat otäckt kvar.

När jag på ett kalas dagen därpå träffade min sonson satt han just och småskrattade när han följde ett dataforum om vilka roliga svar man kan ge skojare av detta slag som ”Men jag har ett äpple på den tangenten och inget fönster”. På kalaset tyckte sonsonens far, min datakonsult, nog att jag var en idiot men han uttrycker sig alltid behärskat. Närvarande var också min f d fru som berättade att även hon blivit uppringd, flera gånger därtill, men hon har i motsats till mig inte ambitionen (tvånget?) att låtsas begripa sig på IT, så hon la sonika på luren efter att ha förklarat att hon inte begripit vad det handlade om. En klok person; jag undrar varför jag skiljde mig.

Skojarna ringde ytterligare två gånger efter några dagar; tyckte jag hörde ordet ”FBI” nämnas. Det sista samtalet slutade med att skojaren (en assisterande kvinnlig skojare) slängde på luren. Skojet är tydligen vanligt och här är en engelsk text om det. Även Ny Teknik har skrivit om fenomenet och via den artikeln kom jag till Microsofts ”säkerhetssida” där man kan köra något slags analysprogram. Vilket jag gjort. Vidare har Microsoft ett forum om upplevt elände. Det finns dem som råkat illa ut. Eller om de nu gillar att lamentera och bre på; det finns ju sådana typer också. Jag får väl se.

Här något skojigare, en bild jag ramlade över när jag ”forskade” litet om svenska autogiros nyligen. Bröderna Henrik och Theodor Dieden på Karlslund utanför Örebro var framsynta teknikoptimister och här visar de upp hur de följer med sin tid:

Dieden_utveckling

Bilden är från ”Flygning” från ca mitten av 30-talet. Även fadern var framsynt och ordnade så att Karlslunds grisar fick elektriskt ljus före örebrorna. Har jag läst. Jag läste förresten nyligen att två större vindkraftsnurror rests söder om Örebro, så snart kommer väl strömmen även dit. Här nedan litet mer om bröderna ur ”Flygning” 1931:

Dieden_Flygning_3_1931

Jag har på sistone skrivit om stora flygplan och som av en slump kom ett mail från en kanadensisk vän om att An-225 Mriya landat på Niagara Falls flygplats.  ”Mriya” betyder dröm eller inspiration på ukrainska och planet finns bara i ett enda exemplar. Jag hittade substansen i hennes mail på webben här. Jag kan inte låta bli att ge citera ur texten, som visar att flygarlivet inte är så romantiskt: ”While they were loading the compressors, the Russian pilots (two crews), went into town to buy cigarettes by the case and Levis jeans. It is amazing something this huge can stay in the air.” Lasten har omväxlande beskrivits som transformatorer, kompressorer eller helikoptrar. Det handlade i och för sig om två visiter.

Jag tror inte alla bilder är från Niagara Falls men denna bild visar nog lastningen av ett par transformatorer. Lastarna är som synes oerhört starka:

Starka män

En närmare granskning av vad som kan läsas på transformatorn tyder på att dessa fraktades från en tillverkare i Linz till en kund i Phoenix så det finns nog ingen anknytning till Niagara Falls. Litet läsning här och här och här. För drygt ett år sedan kunde planet ses på Arlanda.

Sudden

Responses

  1. Det förvånar mig storligen att du ”gick på” detta lurendrejeri från Indien. Jag har också blivit uppringd men jag var inte precis artig (som när jag svarar på Nigeriabrev!) och knäppisen lade på luren rätt kvickt. Dina krafter kanske inte är vad de var, som du antyder. Trist, men det är likadant här, men än hänger jag med.

    Gilla

  2. Hej

    Otäckt att de börjar ringa upp. Många (speciellt äldre?) kan säkert gå på detta. Att Microsoft själva skulle ringa upp finns inte på kartan.

    Hans

    Gilla

  3. Hej Hans! Jo jag undrade hur skojarna kunde känna till mitt telefonnummer.

    Jag instruerades att göra vissa saker och det krävde en hygglig datorvana för att hänga med. Så på sätt och vis kanske inte de äldre drabbas.

    Men visst, man är glad när någon vill hjälpa en. Hur många gånger har man inte uppmanats att till Microsoft via nätet rapportera när datorn kör fast, så många kanske väntar sig att Microsoft även gör något åt saken, t ex ringer upp. (Jag har aldrig rapporterat något för jag är sällan kapabel att beskriva vad som hänt.)

    Ny Tekniks artikel är daterad i augusti 2011 och de engelska/amerikanska källor jag nämnde är väl något äldre än så. Jag har inte i svensk dagspress läst om dessa skojerier, men jag läser nu inte om IT i dagspress eller fackpress.

    Sedan ombeds jag så gott som daligen att acceptera uppdateringar av programvara jag har. I mitt kritiska sinne undrar jag hur jag skall kunna veta att detta är ärliga meddelanden från Microsoft, Adobe och vad de heter och inte från skojare som vill installera något elakt.

    Slutligen varnar min dator stup i kvarten för att det jag vill göra innebär risker, trots att det är rätt naturliga saker såsom att ladda ned en pdf-fil från nätet (eller något sådant). Man blir avtrubbad.

    Gilla

    • Hej Lars,

      Du har rätt. Inte bara äldre. Tror att många yngre kan åka dit. Just att man ringer upp gör en extra sårbar. Tror själv jag blev uppringd i höstas. En kvinna med indisk (?) brytning sa något om min dator. Jag slängde reflexmässigt på. Extra sårbar är man förstås om ens dator krånglar just då.
      Hans

      Gilla

  4. Hej Lars et al,

    It is easy to understand that your guard wasn’t up when you got that phone call. Being tired your brain does not work as it normally does. Do not think for one minute that you are the only one ‘dropping clangers’ when you are tired. Join the club.

    TeamViewer is a very good programme and I have it installed on my computer. So has my son who, as you know, studies in Germany. When I run into trouble I call him and, using TeamViewer, he takes control of my computer and makes the necessary adjustments. I also use it when helping clients. But this, of course, is honest use of the programme where the two partners trust each other.

    When money is tight poverty increases. With increased poverty crime increases too. A sad fact. Living in the countryside we are not affected yet and we can still leave the doors unlocked and the key in the car while we go shopping.

    Erik

    Gilla

  5. Hi there would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog soon but I’m having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!

    Gilla

  6. Hello!

    A friend or rather his sons recommended ”WordPress”, http://wordpress.com/. The basic variant is free of charge, your pages are not interfered with by advertisements (don’t ask me how they get their income!). I am satisfied with the reliability of their service as well as with their easy-going ”style”. I have only once had any personal communication as far as I remember. Of course there are bugs and temporary problems in editing which may irritate me but as a whole it works allright. (Sometimes I am myself responsible!)

    I use the theme ”Ocen Mist” which is the 30:th most popular (of 219), I just liked it. I have not tested other alternatives, neither have I tried to use more refined ”tools” but my pages are very simple.

    You can read about the ”Ocean Mist” theme here: http://theme.wordpress.com/themes/ocean-mist/ . The live demonstration shows something quite similar to my blog, but WordPress has many other themes (formats, layouts or whatever) as you easily can find. WordPress offers many options and tools and it takes some time to understand it all (I have not even tried). I was just happy that after some initial confusion my pages looked pretty good!

    Good luck!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

