Skrivet av: Sudden | 2013/03/13

Rundfunk-funderingar och minnen

Programmet Eldorado i P2 på torsdagskvällar med Kjell Alinge har upphörtEldorado spelade ofta ny och oväntad musik som tillsammans med Alinges totala frihet, röst- och ljudexperiment samt filosoferande utläggningar gav programmet en särpräglad karaktär som Wikipedia skriver. Nog så sant som man kan höra här. Här ett exempel valt helt på måfå. Ja, det var bättre förr.

SVT har nyligen deklarerat att man nu sänder allt via Internet och inte bekymrat sig för att detta innebär att de som inte har TV och inte behövt betala TV-avgift men använder smart mobil eller PC nu måste betala drygt två tusenlappar årligen, även om de aldrig ser på TV. Nå, de är ju rätt få, och det är ju så att även om man aldrig cyklar, simmar i simhallar, är sjuklig eller är krigslysten av sig måste man ändå betala samhällets utgifter för detta på skatten.

Det är nog dags att börja betala nyttig radio och TV på skatten 😉 Så tycker jag att medierna har blåst upp problemet som de så ofta gör numera. Allt var ju bättre förr då bara väsentliga saker diskuterades. Eller kanske jag minns fel…

Nu är det tydligen inte allt som sänds via SVT Play, såsom långfilmer. I SVT 1 sänds mycket nattetid, repriser och annat. ”Minnenas television”, Berndt Egerbladhs tillbakablickande program m m. Repriser. Förresten lyckades jag se igenom ett helt (en hel timme) ”Uppdrag granskning”. Att kvinnor har så svårt att förstå män. Och se sig själva utifrån. (Detta skrevs för ett par veckor sedan. Har glömt vad jag syftade på men jag tror min observation är evigt sann så den får stå kvar.)

Jag funderade över vilka regional-TV-nyheter man får om man befinner sig i exempelvis Portugal. Programmen hittas under SVT-Play och skall kunna ses utomlands. Kanske med vissa undantag.

Bildkvaliteten på min PC-skärm blir förstås dålig. En del har nog med ”flaskhalsar” i min PC att göra. Men jag suckar. Tänk så stor möda som världens TV-ingenjörer lagt ned på att åstadkomma ett bra sätt att digitalisera bilder. Oändligt många undersökningar gjordes av de fenomen som uppträder när man försöker ordna en så effektiv överföring som möjligt. Hur man vid etersänd TV la ned stor möda på att leverera en bra bild.

Många timmar gick åt för testpersoner och testledare för att statistiskt studera ”svåra” bildsekvenser som bl a Renata vid RAI i Turin medverkade i. Man ser henne här nedan (och här) och bakom gubbsen några av de föremål som figurerade i de kluriga bildmotiven.

EBU_V2_Turin_sept90

(Intressant hur vi män nästan alla håller våra händer lika. Såg en dokumentär i dag med Adolf Hitler. Han också.)

Men nu förväntas folk acceptera de ryckiga, suddiga och i övrigt eländiga bilder man får fram på PC-skärmen. SVT har hållit masken i den senaste ”kampanjen”. Men det finns i all fall en möjlighet till diskussion.

Fast kanske folk egentligen inte bryr sig. Vid ”hembesök” har jag märkt att folk verkar strunta i om bilden återges med fel proportioner. Kanske broadcastingbolagens strävan efter perfektion och ”HD-kvalitet” är förgäves. Satt och manöverknappade min TV. Så många konstiga bildproportioner man kunde välja mellan, bortåt ett tiotal.

Råkade lyssna på ett radioprogram om ”Digitalradions renässans”. Ja så illa har det gått, för 20 år sedan var vi fulla av entusiasm över vad den nya digitala radion innebar. Fler kanaler med bättre teknisk kvaliet och minskade sändningskostnader. Men så stannade det hela upp i vårt land, även om vi var ett av pionjärländerna.

Tog nyligen kontakt med ett par f d kolleger och fick en del synpunkter som spretade åt olika håll.

En kamrat erinrade om hur man på ett informationsmöte om digitalradio (Digital Audio Broadcasting, DAB, av sina belackare tolkat som ”Dead At Birth”), på Scandic Hotel vid Slussen för ca 20 år sedan bjudit på DAB-öl och i övrigt var övertygad om att nu var DAB på gång:

Ölburk

Men DAB stannade upp i Sverige. Nu ligger Danmark och Norge före oss, i Norge talar man redan om att helt släcka ned FM om några år. England är förstås långt framme också, men det finns onekligen en tvekan på många håll och problem med standardens utveckling. Det finns även andra lösningar än DAB, t ex DRM där man så att säga digitaliserar de gamla sändarna. Fråga inte mig hur man smidigt skall gå växla system för man måste ju vid båda DAB och DRM behålla FM-sändningarna ett par år. Så har det funnits tankar på att sända radioljud och TV-bild i samma bitström.

Reaktionen hos de tre arbetskamraterna var något uppgiven och någon tyckte att nu borde nog de nya mobilnäten ta över. (En f d VD för Teracom hade i SvD tyckt förvånande så också, men han arbetar nu i mobiltelefonbranschen.) Själv är jag litet skeptisk, det kan väl knappast finnas kapacitet att ge 3 miljoner hushåll var sin egen individuella HDTV-bitström samtidigt via ”mobilen” (när ”alla” tittar på Melodifestivalen). Broadcasting är en rätt listig idé… En vän från mottagarindustrin försvarade däremot FM med näbbar och klor. FM var enkelt och billigt och bra och tänk så många FM-mottagare det finns hemma hos folk o s v. (Han såg inte chansen att få tillverka och sälja en ny produkt; han är pensionär som jag.)

Egentligen borde jag inte försöka minnas, jag blir ständigt påmind om hur fel jag haft i mina prognoser om framtiden och hur jag missat viktiga saker och missförstått så mycket. Nå, Internets framväxt var jag väl inte ensam om att totalt missa. Men jag minns hur jag var ganska ivrig att håna PTS tillståndsgivning för 3G omkring år 2000. Jag begrep inte vad 3G skulle vara bra till och inte fick Telia någon egen ”licens”. Tjuvnyp… Jag lånar ett bild av Hans Lindström:

3G_Lindström

Radioprogrammet ”Digitalradions renässans” finns att lyssna på här, och här är tydligen någon slags sammanfattning. En debatt har pågått i SvD, man kan nog börja här. Återser bland kommentarerna en bekant från SFF forum som jag vet är broadastingintresserad.

En av mina f d arbetskamrater berättade vilka föga lyckade insatser ett par av privatradions lobbyister presterat tidigare. Vi hade ju förresten en partiledare som menade att digital marksänd TV var ett elakt försök av Marita Ulvskog att stypa etermedia. Hon hade därtill varit ”nästan kommunist” en gång också… Men det fula knepet lyckades ej och nu har väl hela Europa gått över till digital-TV.

Ja, teknikens utveckling ger nya möjligheter. Men den klarar inte allt.

Sudden

Responses

  1. Man släppte loss en mängd privata, kommersiella radiostationer, i etern, för att få mångfald. Vad blev det av det? Enfald! Popmusik i varenda j-a kanal dagarna och nätterna i ända. Det är ju bara P1 och i viss utsträckning P2 som går att lyssna på för vuxna människor. Om man nu, genom att införa DAB, släpper in ytterligare kommersiella stationer, vad blir det då? Knappast seriös radio i alla fall. Jag har inget emot DAB per se, men skvalmusik finns det nog och övernog av ändå. IMHO

    Gilla

  2. Jo, jag delar helt din syn på hur man på 90-talet ”förstörde” FM-bandet. Hur man kommer att utnyttja de ökade sändningresurser man nu får med DAB jämfört med FM, med fler program per MHz, vet jag inte. Jag vet alltför litet för att kunna skriva mer.

    (Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#DAB_and_FM.2FAM_compared är DAB 3 till 12 ggr så frekvenseffektivt som FM. Det är närmast brottsligt att slösa den begränsade naturresurs spektrum utgör på FM.)

    Ju fler kanaler, desto ointressantare blir radio och TV förefaller det mig. P1 och P2 är vad jag lyssnar på.

    Se även http://www.teracom.se/digitalradio . Man sänder inte så landstäckande som man gjorde på 90-talet. Man använder en del av en gammal TV2-kanal (229,4-226,4 MHs.) Ev. var den ledig sedan tidigare.

    Gilla

    • Jag tittade litet mera på webben och fann BBC:s sändarnät för DAB. Man använder samma frekvens som Sverige (hela landet körs på samma frekvens, en sak som är möjlig med DAB:s typ av modulation, men vilket kräver att det är exakt samma ”multiplex” av program som sänds över alla sändarna). Endast några få enskilda sändare är på 10KW.

      Se http://www.bbc.co.uk/reception/transmitters/radio/digital_radio.shtml

      En svensk FM-sändarstation kan bestå av 4 sändare (P1-P4) på vardera 60 KW utsänd effekt..

      Svensk DAB sänder f n samma multiplex av program över de separata områden där DAB sänds, en mux med samma 7 program . En sändare för dessa sju program har en utsänd effekt på 4 kW som mest.

      Se http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/?rt=dabnat&region=ALL&ft=radio

      DAB är alltså strömsnålt på sändningssidan, men det finns dem som framhåller att avgörande är att DAB-mottagare drar mer ström än FM-mottagare.

      Gilla

  3. ”Visste du att
    Norge släcker deras FM-nät 2017 och ser ut att bli först i Norden med
    att låta digitalradion ta över.” SIC!

    ”deras” Vems? Ovanstående citat kommer från Teracoms hemsida.

    Gilla

    • Jo det är ju ett väldigt grovt språkfel tycker jag också. Det är ju självklart vad det skall heta…

      Här en förklaring varför det kan bli fel: http://www.thelocal.se/discuss/index.php?showtopic=29956#.UUDW-tYXJ8E . Kanske vissa icke-svenskar har problem (”English doesn’t have this distinct ‘reflexive pronouns’): Mycket i svenskan är svårt och ologiskt har jag lärt mig i programmet ”Språket” i P1 där professor Lars Gunnar Andersson inte sällan tvingas erkänna det. Man måste ofta vara född svensk för att veta vad som är rätt.

      Sedan får vi väl se när FM-avstängningen blir av, datumet är tydligen inte så fixt som Teracom skriver. Men det känns litet kymigt att norrmännen (och danskarna) är mer framåt än vi (oss).

      Gilla

  4. Hej Lars et al from your man in Portugal.

    On your question which regional programmes I can get here the answer is none. What I do get, however, is a page that looks very much like SvDs hemsida with articles related to the various districts. Going to ‘Kanaler’ I am told that they are not available. Then again, if I do not need to see a programme at the same time as it is shown is Sweden I can go to ‘Program’ where some are available but, more often than not, I get the information that the film can only be seen if you are in Sweden.

    I am beginning to wonder what you guys are up to in Sweden that you do not want us outsiders to know about.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Jag har själv litet svårt att finna mig tillrätta på SVT:s och SR:s webbsajter och de olika sätt man kan se ett program på. Antingen se det pågående eller leta upp något tidigare sänt.

      Jag gjorde nu ett prov med att titta på SVT:s regionala ”Östnytt” från tidigare i morse. Som man ser påstås det att programmet kan ses utomlands:

      Du får själv försöka klicka dig fram till Östnytt.

      Jag tittade även på ett pågående program av annan karaktär ( http://www.svtplay.se/kanaler/svt1 ) och där sades inget.

      Här en sida som möjligen är gammal men som behandlar utlandsmottagning: http://www.svt.se/hjalp/svtplay/utomlands-och-titta-pa-svt-play. Problemet är väl främst upphovsrättsliga.

      Jag får passa på att tipsa om ett radioinslag alldeles nyss om en historiker som studerar Flygvapnets stora förluster i människoliv under ”Kalla kriget” och som är förvånad över att detta aldrig gav upphov till några debatter. Hoppas denna länk leder rätt:

      http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=407

      Gilla

  5. Vid sidan av DAB-lobbyn följ gärna alternativa nyhetskällan om digitalradio och FM på http://digitalradion.blogspot.com

    Gilla

    • Tack för lästipset. Som kanske framgick var hela mitt inlägg en sentimental tillbakablick över att ibland ”händer ingenting”. (Annat var det med Östens projekt, han kunde tajmning den mannen.) Jag har sedan 16 år inte följt med i broadcastingutvecklingen men lär mig litet när jag tvingas läsa om den för att kunna skriva något så när sant.

      Läste litet i bloggen, jo det stå och väger. Ingen vågar bestämma sig. Men som europé skall man väl välja ett ”EU-system” (f d Eureka-147). Inget ont om länder som Ryssland, Brasilien och Indien men de är ju ”litet annorlunda”.

      Nå DRM har förespråkare i Europa också och intressant är hur försiktigt/osäkert PTS och SR uttrycker sig i sina remissvar vad avser teknikfrågan.

      Lars Mossberg-intervjun var intressant, han var ju en legend redan ”på min tid”. (På ett annat ställe tyckte jag han tyckte annorlunda om FM…) Så tycker jag Thomas Rydén skall ha en stor del av äran för ITU Rekommendation BS.1116 (som nämns i en svart”faktaruta”).Se http://www.itu.int/newsroom/press_releases/1998/18.html Jag hjälpte honom litet med det editoriella så gott jag kunde vilket inte var mycket. Han hade då kommit till Teracom från SR där väl en stor del av jobbet gjordes av Thomas och de tre andra nämnda. (Minns inte vilket år Christer G gick bort.)

      Gilla


Kommentera

Kategorier

