Skrivet av: Sudden | 2013/03/17

Fler rundfunkfunderingar och spridda minnen

Mitt förra inlägg om detta var föranlett av mailkontakter med tidigare arbetskamrater, alla en gång liksom jag brinnande i sin strävan att ordna bättre rundradio åt det svenska folket. Något man inte får glömma när jag ibland argumenterar mot vad debattörer med mer eller mindra klara syften, tycker.  Och som anser sig veta bäst. Själv tycker jag litet tvivel ger ett bra intryck.

Men historien är full av konflikter. Edwin H Armstrong uppfann ”bredbandig FM”  1933 som visade sig överlägsen den AM som RCA satsade på, men knäcktes av RCA:s agerande och begick självmord 1954. Hårda tag. Armstrong hade innan fick patent på FM gjort viktiga radiouppfinningar såsom den superregenerativa mottagaren, heterodynmottagaren samt återkopplingsprincipen (bild från Wikipedia):

Återkoppling

Jag har ofta hört Armstrong omnämnas som ”major Armstrong” men det är litet missvisande. Han var en fristående uppfinnare, ingenjör och universitetslärare. Men en militär grad har ju ibland varit ett plus. Den brittiske motorkonstruktören Major Frank Halford eller en tidig TV-series skojare Colonel Flack med sin ”associate” Mr Garvey minns man.

Ett ”guldöra” tyckte nyligen att FM var ”transparent”. En annan känd SR-profil jämförde förresten en gång för många år sedan televerkets roll för SR med mjölkbilens. Mjölken får inte surna… Man får tacka och ta emot. Sverige har på FM ett stereosystem som bara funkar i sändarens närhet hörde jag Sveriges Radios teknikchef en gång säga inför en större samling anställda till min lätta förvåning.

I dag är det inte sällan ”hick-ups” i SR:s program. En tuggande CD-spelare  som får hålla på i 5 sekunder är irriterande och ger dessutom ett dåligt intryck. Sällan någon ursäkt från de sändningsansvariga. På den gamla goda tiden blev det riksdagsdebatt om riksprogrammet varit avbrutet i 5 minuter. Då betydde radio något!

Därtill var mitt inlägg lätt snyftnostalgiskt och ganska okunnigt. Jag har sedan länge släppt intresset för rundradion.

Fel hade jag när det gällde ”utsänd effekt”. Radiosändare har den egenheten att man kan mata in 15 kW från elnätet och efter antennen få en ”utsänd effekt” av 60 kW. Viken vinst! Nå, ”effektmåttet” heter egentligen ERP, Effective Radiated Power, och anger hur stark signalen är enbart i antennens huvudriktning där strålningen koncentreras i horisontplanet och litet under, och inte uppåt eller nedåt. Sändarens verkliga uteffekt ät typiskt 10 kW och så försvinner en del i den långa antennledningen.

Värdena gäller en typisk FM-storsändare. DAB sändare kan vara betydligt svagare men lär inte ha riktigt samma höga verkningsgrad. Men ändå är DAB oerhört mycket effektsnålare än FM.

Minns hur en gång i tiden Televerket inte tyckte att långa riksdagsdebatter skulle gå i TV2 som drog betydligt mer ström än TV1. Medan konkurrensen inom SVT gjorde att TV1 och TV2 ville spela på lika villkor.

Kanske en del av problemet är att DAB:s fördelar direkt kommer de sändande bolagen till tillgodo medan allmänheten får investera i nya mottagare. Men så har det ju alltid varit som när FM kom på 50-talet och senare TV2. Då fick Svensson öppna plånboken. Andra DAB-fördelar och finesser kanske inte lockar köparen eller han inser dem inte. Inser man inte att man har dålig mottagning så lider man inte.

Ja, varför skulle gubben Gärdeman ha en riktig bil för att ta sig de 300 meterna till Ottsjö-Bua när en sådan här moped duger bra för ändamålet:

Shopper

(Man måste lägga in en bild då och då i textmassan.)

Som en arbetskamrat skrev: Det brukar ju sägas att om ett tekniskt system inte realiseras inom 10 år efter utvecklingens start är det dött. Det finns ju elaka tungor som sedan mer än 10 år tillbaka tolkat förkortningen DAB som “dead and buried”, men det har du säkert hört till leda.

Man hittar många klagomål på DAB:s dåliga funktion på olika Internetforum. Typ ”Jag måste stå i badrummet och hålla DAB-mottagaren utanför fönstret, medan jag har bra FM-mottagning i alla rum i huset”. Och batterierna tar slut fort.

Så finns ju nu så många andra sätt att sända. Man ”sänder” på Internet. Åkte bil nyligen här i Stockholms-trakten med f d arbetskamraterna Kjell och Tomas. Kjell körde och donade med mobilen och kunde bjuda Tomas, som vistas ofta i Berlin, på hans favoritlokalradiostation där. Det var visst något butiksrån som hänt. Och när jag åkte med en son var det denna gång inte någon CD som stacks in i ”bilradion”. Nej det  var Spotify via mobilen. Det betalar han för en slant för per månad. Att betala särskilt för musik! Nå hur många tusentals kronor har inte jag betalt genom åren för skivor och uppspelningsapparatur som nu mest samlar damm.

Här nedan min bästa FM-radio förresten. Ett monster, nog mest gjord för att imponera även om mycket har med andra signaler än de från antennen att göra. Omöjligt att se vad det står på alla knappar som ljuset i rummet faller. Jag har inte kunnat lära mig hur man ”förväljer” kanaler utan snurrar frekvensratten för hand varje gång jag vill byta kanal. Antagligen skulle man med en viss insats kunna identifiera och på en lapp skriva ned alla lyssningsvärda kanaler.

RDS är väl förresten det bästa som hänt FM men jag vet inte om alla ”småsändare” sänder det och i varje fall har inte denna mottagare den funktionen. Ett ”stödköp” från en son som kunde ha nytta av en slant samtidigt som han blev med något som skräpade på vinden.

Kom sedan inte och säg att FM fungerar enkelt och bra. Nu är tydligen kabel-TV:ns radioanslutning OK igen så jag behöver inte längre ha en antenntråd hängande i fönstret. Jag fick då tidvis sitta still i stolen, annars ballade mottagningen ur. Olika stolsplacering för olika kanaler och kom det snö på marken gällde andra placeringar av stol eller antenn. Nej, FM-mottagning i multipath-miljö är inte enkel.

130316_Radio4

En gammal stöt som jag slumplyssnar på P2. Nattetid kommer utslitna men för mig ändå ständigt njutbara stycken som  ”Flickan och döden” eller ”Tolvskillingsoperan”  i P2 Notturno. BBC har valt musiken, dom kan. Men jag har många skivor, vinyl och CD, som mest samlar damm.  Jag har också några audiokassetter, bl a någon där min far läser artiklar ur sändaramatörernas tidning QTC för blinda medlemmar. Har inte lyssnat på kassett på 15 år.

Mina söner och mina barnbarn verkar inte lyssna på radio och TV:n används mest för spel eller CD-skivor med barnfilmer. En flat-TV förstördes vid Wii-spelande, ”tennisracketen” for iväg och träffade skärmen. När jag hälsar på får jag be någon starta TV:n för jag begriper mig inte på alla konstiga fjärrmanöverdosor som ligger på bordet.

En gång ordnade jag en ”tipsrunda” på jobbet och den första frågan innehöll en dikt av Birger Norman om ”trättitalsradion”. Det är nog ingen konst att gissa vad svaren på de nio frågorna skulle ge för ord:

Birger_Norman

Fler dikter av Birger Norman kan man läsa här. Sådant man kan ta en smakbit av då och då. ”Vanlig lyrik” är förresten inte min grej.

När jag letade i min dator om dokument kring rundradio fann jag en del som var lätt fantasifullt. Inte helt allvarligt. Men bra. Eva Lindströms lilla serie gillade min chef:

Fel_program

Dagens Namn och Nytt sida finns fortfarande kvar till min glädje, dock ej på webben. DN har förresten börjat med allt mer ”DNplus”, vilket är irriterande men jag förstår DN. Man kanske skulle återuppta någon slags prenumeration. Här en fin grej av ”majister Nisse”:

Vågutbredning

Här ett minne från den tid då vi gjorde prov var man kunde lägga NICAM-underbärvågen utan att störa TV-bilden. Jag minns hur Jan W våndades:

NICAM-prov

Om någon orkar med ytterligare entusiastiska artiklar om hur bra ett system är så finns bra läsning här, (med en provocerande listning  av 21 skäl varför FM närmast är ett historiskt fenomen; känsliga personer varnas) och här. Vi lär oss också en ny förkortning på ett systemförslag, DMB.

Ja, det är inte lätt att veta hur ljudradion skall digitaliseras ellr vad det skall bli av den.

Sudden

Kommentera

Kategorier

