Skrivet av: Sudden | 2013/03/21

Toppar och dalar

Prognos

Ibland är det uppåt och ibland nedåt som SMHI:s prognos visar. Temperaturen växlar medan väderläget är rätt stabilt även om det som sig bör så här års bär iväg mot mildare väder. Så varierar också mycket annat. Ibland är man glad, ibland ledsen samtidigt som man långsamt blir allt skröpligare.

Nedåt var det den dag i januari då Internet stod still hos mig och jag var rätt förtvivlad och oförmögen till någon annan aktivitet. På morgonen andra dagen ringde jag min support och erfor till min lättnad att det var problem i mitt område och att det snart skulle vara fixat. Skönt att det inte var min PC. Den är litet lynnig, alla starter lyckas inte utan jag får ibland göra ett nytt startförsök.

Jag blev så skrämd av perspektivet att vara utan Internet (snacka om beroende!) att jag tittade in i Teliabutiken för lära mig litet om mobilt bredband. Att ha som back-up samt när man reser med sin laptop. Även om jag varken reser numera eller har en laptop eller intelligent mobil.

Den 15 februari ringde så skojare (som jag berättat om tidigare) och uppgav att de var från Microsoft och ville fixa min PC. Insåg efteråt att jag var lurad och ringde banken och lät spärra mina bankkort samt anmälde händelsen till polisen. Så var den dagen förstörd.

I förrgår var det också stopp på Internet. Elände, nu igen! Kom så på att Ownit skulle göra någon ”förbättring” i sin Internettjänst. Tog fram de papper jag fått och såg att jag skulle ha tagit reda på Ownits anvisningar på sin webbsajt innan de genomförde ändringen. Nu kom jag inte fram dit! Inte heller de anvisningar på papper jag sedan tidigare hade för min min ”telefondosa/router” fungerade. Ringde efter fåfänga egna försök först Ownits support som hänvisade till Tele2:s support och blev snabbt hjälpt. Det kändes verkligen skönt.

Anvisningar_omkoppling_mars_2013

Nå, så här efteråt inser jag att jag hade nog lyckats på egen hand om jag varit litet klokare – och djärvare. Men det är lätt att vara efterklok. Fler exempel på detta följer nedan.

Sedan undrar jag hur många som klarat att uppdatera sin anslutning på egen hand. Ownits anvisningar här ovan tyder på att det nog kan bli problem om man har en telefondosa. Tele2 har förresten på webben inte lägre kvar anvisningar för den telefondos-typ jag har, det kunde jag efteråt konstatera, och mina sparade skrivna anvisningar var inaktuella. Tele2 lovade förresten en ny telefondosa som man hoppas skall tillåta en mer rofylld fart på nummerknappningen än vad som nu krävs, något jag passade på att klaga på. Jag möts alltför ofta av en kvinnlig röst ”numret du slagit är för kort”. Hur kan hon veta det?, jag har ju inte slagit hela numret än 😉

Beträffande bedrägeriförsöket hände länge just inget, nå det kom att par skojarpåringar till, men datorn fungerade bra, även om den tjuvstoppade ett par gånger och jag tänkte att nu har skojarna fått kontroll över den. Men datorn har så mycket hyss för sig så det var kanske inget. Häromdagen kom dock en mystisk ospecificerad faktura för en användning av kortet samma dag som jag blev skojad. Skojarna har tydligen lyckats ta ut litet pengar från det ena bankkortet innan jag lät spärra det. Nu får jag se om banken står för fiolerna. Får man vara så dum som jag och inte begripa hur en dator funkar? Jo, det tycker jag. Microsoft (?) är förresten ofta inne och ”petar” i min dator. Klart dom ringer någon gång också.

En vän tyckte att den som hamnar så här med sin bil inte borde få ha körkort:

Spår-missöde

Bilden är från DN, tack. Föraren verkar ha kommit rätt långt i en antagligen guppig färd. Men det är ju många potthål i vägbanorna så här års. En koll med hjälp av Google street-view verkar tyda på att det inte är så svårt att köra in i spårvagnsspåren, det är bara att fortsätta köra rakt fram. Det finns en närmast sarkastisk skylt ”fordonstrafik förbjuden” som en slags varning. Man kan tydligen köra sitt fordon där men får inte! (Fast är inte även spårvagnar fordon också?) Jag var själv förbryllad ibland när jag körde bil i Göteborg.

Apropå händelser där folk agerat obegripligt, så diskuteras återigen den svåra flygolyckan över Sydatlanten 1 juni 2009 då Air France Airbus flight AF 447 kraschade. Besättningen verkade ha tappat koncepterna, kunde inte klara av situationen när hastighetsmätningen fallit bort trots att de hade tid på sig och ”borde” ha begripit i vilket flygtillstånd planet råkat. Nu verkar det också som att besättningen inte varit riktigt utvilad när de påbörjade sin flygning. Detta kommer fram först nu,  när långt över tre år gått. På Pprune-forumet kan man läsa fler synpunkter, även här.

Jag får tipsa om en Facebookgrupp som Kenneth Göransson startat, ”Flygpostlådan” heter den:

Här kan alla flygintresserade (som blir medlemmar) placera sina inlägg som inte passar in i en speciell grupp. Ju fler personer gruppen innehåller, desto fler får förmånen att se vad som kommer i lådan än om man bara lägger den i sin egen tidslinje. En enda enkel regel: materialet ska vara seriöst flygrelaterat där flyghumor räknas in.

Jag hoppas den intresserade hittar gruppen som har ett trevligt syfte. Man måste vara medlem för att läsa inläggen. Många har blivit ”inbjudna” av Kenneth. Eller ”tvångsanslutna”, Facebook har sina konstiga ord. Själv skulle jag exempelvis vilja kunna ”ogilla” och inte bara ”gilla”. Och så alla dessa förslag från ”systemet” att man skall bli ”vän” med någon. Men Facebook är lättsamt och man får se och läsa kul saker, om än inga djupsinnigheter. Djupsinnig kan man däremot bli när man funderar över hur Facebook fungerar. Ingen annan ser just det jag ser, inte ens ens vänner. Det skapar en osäkerhet.

Själv följer jag med litet i grupper om J 21, J 29, F 8, ”Vi flög på Vängsö” och några till. Facebook är avgjort en konkurrent till SFF forum.

Hans Jakobsson har framgång med sin blogg och har tydliggjort inriktningen på ”Kalla kriget”. Han spiller nu krut även på Facebook och Twitter. Kanske bloggar är på väg ut.

Fredric Lagerquist har i sin blogg redogjort för de trista framtidsutsikterna för Flygande Veteraners verksamhet med sin DC-3 SE-CFP Daisy. Bromma utvecklas inte på det sätt vi flygintresserade litet naivt hoppades på när det för några år sedan blev klart att flygplatsen skulle få vara kvar. Här en avplåtning av ett uppslag i Dagens Nyheter:

Bromma_DN_2012_06_20

Cykel- och spårvagnsentusiaster kan finna några goda följder av utbyggnaden. Alltid något! Flygplatschefen Sundin (inte släkt) är PK och säger att det kan gå fortare att cykla till Bromma än att ta bilen. Undrar vad han har för bil…

Det är skoj att se vad folk söker efter på Internet och så hänvisas av Google till min blogg. Någon frågade ”vilken hundbur ska man ha för att flyga med norwegian”. Har jag skrivit något om Norwegian eller hundbur? Jo, det visar sig att jag nämnt ”hundbur” i ett inlägg. Här en bild av den bur jag nämnde:

Hundbur

När min son Robert en sommardag 2010 ringde och undrade om jag inte kunde hämta en hund och dess matte som flugit från Skåne till Arlanda (med SAS) tänkte jag att en hundbur nog var ganska liten och att tre vuxna, hunden Bosse samt buren skulle rymmas i min Citroën C3 även om den är ganska liten. Men det blev trångt och vi måste ha den oväntat stora buren i baksätet, bagageluckan är liten. Robert lyckades vi klämma in vid sidan av buren. Kanske Bosse satt i bagageutrymmet (borttagen hatthylla). Lyckligtvis kunde burens överdel tas loss och ställas i underdelen.

Så blev det återigen ett ganska långt inlägg.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: