Skrivet av: Sudden | 2013/03/31

Museifrågan

Via SFF forum har nu lagts ut ett antal dokument i frågan om ett nationellt civilt flygmuseum. På Flygpostlådan har en slags ”röstning” skett. Man noterar att några ”tunga personer” är till förmån för Skavsta. Jag har inte läst all argumentering men stället verkar enklast och billigast. LFV förordar platsen.

Nu är inte LFV vad det var en gång, idag finns ju även Swedavia, Trafikverk och Transportstyrelse, och det är väl i Transportstyrelsen ansvaret ligger. Jag blev dock lätt chockad att läsa hur LFV, som formellt äger föremålen i Arlandasamlingarna, illa kvickt vill bli av med det hela. I och för sig inget nytt, Arlanda Aerospace-satsningen 1998-2001 stupade på att ingen ville betala. (SAS, Saab, dåvarande Luftfartsverket m fl). Nu är det väl illa även för f d Vägverkets samlingar och Järnvägsmuseum, det talas om förrådsställning av föremål som hittills visats.

Det är alltså inte bara flyg och annan transportteknik som röner föga uppskattning hos landets styrande. Även Telemuseum fick ju läggas ned och företrädare för den traditionella kulturyttringarna (teater, avbildande konst m m) kämpar i motvind. Visst är Anders Borgs omsorg att sänka våra skatter lovvärd men mer kultur borde han också satsa på – det har vi råd med. Det går ju så bra för Sveriges ekonomi. Säger han visst…

Anders.borg

Många aktiva flyghistoriker och flygplanrestauratörer är oroliga för gallring samt har sitt engagemang inriktat på bevarandet av själva flygplanen. Jag tror den vanlige museibesökaren har andra intressen. Inte lätt att vara museichef.

Själv förordar jag Arlanda som lokalisering. Är någonting viktigt, bör det finnas i huvudstaden. ”Arlandafolket” har ett slags företräde genom sin insats genom åren att hålla de statliga samlingarna i ordning (se historiken) och har på sistone känt sig litet bortglömda av SFF. Därtill fanns ju under några år (1998-2001) Arlanda Aerospace-utställningen på platsen. Därmed intet ont om alla entusiaster som har byggt upp samlingar på många håll som Österlen, Simrishamn, Ugglarp, Falkenberg, Säve, Ålleberg, Nyköping, Västerås, Siljansnäs, Söderhamn, Östersund m fl platser. Det råder egentligen ingen brist på museer eller flygplansamlingar även om det militära dominerar starkt. Att samla krafterna till något stort gemensamt är en annan sak. Det är litet som med flickorna i Lissabon.

Vidare har jag tillåtit mig att drömma om ett gammaldags pampigt museum, även om jag förstår att man måste satsa på något billigare för att det överhuvudtaget ska bli något. Så här såg Luftfartssamlingarna  ut en gång i Berlin 1936:

Berlin-museum_30-tal

Notera den pampiga entrén. Den bortre delen var förstås täckt av ett tak. Modellen fotograferade jag vid ett besök 2005 på Deutsches Technikmuseum i Berlin. Mer om detta museum som vuxit fram de senaste decennierna och de under kriget sönderbombade samlingarna (bl a med Dornier X som man lyckats baxa dit) finns i min blogg. Wikipedia ger en bra sammanfattning av dagens museum.

Nu är ju Tyskland ett stort land med ett stort teknikhistoriskt arv så vi orkar inte satsa så stort som tyskarna kunde göra på 30-talet eller 80-talet med dagens Technikmuseum som innehåller allt slag av teknik till lands, sjöss eller luften. Jag har själv ibland tyckt att Tekniska museet skulle vara den naturliga huvudmannen för svensk flyghistoria. Lindarängshangaren hade suttit fint:

Lindarängshangaren

Dagens arkitekturideal är klart annorlunda:

Försvarsfordonsmuseet_Arsenalen

Det handlar här ovan om Arsenalen utanför Strängnäs och här nedan om Flygvapenmuseum på Malmen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rationellt och välavvägt men forna museer var pampigare vilket visade att här inne fanns minsann viktiga saker, inte bara lågprisvaror:

IF

Kupolen bakom Armémuseum tillhör dock Hedvig Eleonora kyrka i kvarteret bakom. En nackdel med en så elegant byggnad är att esteter en gång lär ha tyckt att en Bell-helikopter på gården (på pelare) inte alls skulle passari denna omgivning, med kullersten t o m tror jag. Den såg väl för modern ut… Wikipedia säger inget om den omdaning av museet som skedde för ett par decennier sedan och som väl var lik den omdaning FV-museet senare genomgick. Jag tror att båda fallen fanns det entusiaster som tyckte det blivit sämre. Fast besökarnas antal blev större. Säkert inte bara nyhetens behag.

The_maritime_museum_stockholm_20050902_001

Söfartsmuseet i Stockholm är också vackert att se på. På gräsmattan i förgrunden ordnas årligen i augusti en musikkonsert av Dagens Nyheter.

Avslutningsvis Riksmuseet vid Frescati. Så ska en riktig museientré se ut!

100327_Samuel_klänger_Riksmuseet4

Bilderna är mina egna eller från Wikipedia.

Sudden som tillåtit sig att drömma iväg och är rätt nöjd med den flyghistoria han har i bokhyllan, med de trötta knän han har

Annonser

Responses

  1. Hej Lars,

    What do you know about the girls in Lisbon that I do not know? Considering that I live an hour and half from Lisbon and have been there numerous times it sounds like I have missed out on something good.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Jag tänkte på en känd norsk komiker Arve Opsahls monolog om när han var sjöman och anlände till Lissabon och skulle gå i land, befälet då förmanade honom ”kom ihåg att flickorna här inte har mer än flickorna i Oslo att bjuda på”. Varpå svaret blev” nej, men det dom har, det har dom i Lissabon!”

      Därmed menade jag att flygentusiaster är lokala, de kan göra stora frivilliga insatser på hemorten men man kan inte så lätt få dem att göra något på andra ställen. Man får anlita den lokala intresset. Ungefär så tänkte jag.

      Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Arve_Opsahl och http://www.youtube.com/watch?v=g6ZlQ5a9MiM Det roliga kommer vid ca 1.55 minuter.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: