Skrivet av: Sudden | 2013/04/04

Museifrågan, IT, åldrandet, andan i FV

På SFF forum har nu webbmaster lagt ut ett antal i dokument i museifrågan, här är Trafikverkets utredare Hans Rode och Roberts Sjöös förslag. De föreslår Arlanda/Arlanda City. Hurra! SFF säger sig inte ha något emot Arlanda men kan inte låta bli att lite surt påpeka att kalkylerna är bristfälliga. Bakom detta kan förstås ligga klokhet, blir det hela  för dyrt blir det inget alls, men jag vet inte jag.

Man kan nog trots mörka moln räkna med att Skavstafältet blir kvar. Det är ingen lönsam sak menar de nuvarande spanska ägarna och nu behöver banorna repareras. Men det ordnar sig nog, skattebetalarna får betala. Michael O’Leary är nog inte så medgörlig. Han är ju mån om ekonomin:

Idag, den första april, är det premiär för Ryanairs flyg från Jönköping Airport. I samband med detta presenterar man en världsnyhet. Bolaget inför toalettlösa flygningar mellan Jönköping och Barcelona/Girona. 

På grund av den stora efterfrågan på den nya linjen mellan Jönköping och Barcelona har vi beslutat att sätta in tre extra stolar i dessa flygplan.  Det innebär dessvärre att toaletterna ombord försvinner, säger W.C. MacLoo som är chef på Public Convenience på Ryanair i Dublin.

Toalett

Jag får tacka Jönköping Airport för bilden och informationen. Flygplatsägaren är glad att även han kan tjäna pengar, 0,5 Euro per bajamaja-besök.

I Rode/Sjöös text ser jag följande observation, och jag kan inte annat än hålla med för jag har nämligen tyckt detta själv…: En publik verksamhet bör utvidgas mot nya målgrupper (än de redan flygintresserade, min anm.) för att både väcka och vidmakthålla intresset för flyg som transportmedel och dess betydelse för samhällsutvecklingen. Inget ont om våra flyghistoriker men ibland borde de tänka litet längre och vidare. Även om SFF webbmaster i sitt inlägg på forumet gett en något vidare tolkning av begreppet flyghistoria än vad man normalt ser hos SFF-medlemmarna är han ändå något ”världsfrånvänd”.

Jag lyckades efter två dagar komma fram till min datortillverkares svenska företrädare för att diskutera hur ”hårddisken skulle omformateras” som min bank rekommenderat efter det bedrägeri (kapning av bankkortdata) jag utsatts för. Trevliga samtal och i det första verkade allt gå vägen tills samtalet, vars framkoppling dock krävt ett antal knappval, plötsligt bröts. Jag gjorde minst fem upprepade försök men en ”spärrton” uppträdde när jag valknappat mig nästan ända fram. I varje fall när jag använde den fasta telefonen, mobilen blev helt tyst. Gav upp för dagen; man måste tänka på blodtrycket. Dagen därpå gick det vägen. Det visade sig att jag dagen innan inte kommit till supporten som jag trott, utan till försäljningsavdelningen. Det gjorde jag nu också men kunde nu utan problem för 382:20 SEK beställa den ”System Recovery Kit for MS Windows Vista Premium x32 System Recovery Kit SR5702SCSystem Recovery Kit Swedish, Norwegian, Finnish, Danish English, English, som vi talat om dagen innan. Visserligen har tydligen min dator återställningsprogramvara på hårddisken (det visste jag inte!)  men det fanns visst en risk för att denna angripits av bedragaren. Eller om det kanske bara var ett försäljningsknep.

Nå, min sonson Jesper, datakonsultens son, kanske kan fixa detta åt mig. Kan vara skoj för honom att tjäna en slant:

Jesper_bygger_dator_2012

Det blir väl att köra över datorn till honom så han får jobba hemma och få hjälp av sin far om något trasslar. En följd är dock att det blir nog en paus i mitt bloggande om någon vecka eller två.

var inte orolig för min hälsa om det blir ett avbrott, även om jag i dag besöktes av en dam från kommunens ”äldreomsorg” som ville kolla läget inför 75-årsdagen och informerade om allt jag kunde få hjälp med. Jag blev alldeles yr i huvudet. Nå, i morgon skall jag gå på något slag av ”pensionärsfredagsfika”. Jag lever faktiskt ganska isolerat, träffar inte mycket folk IRL.

En gammal flygbekant (vi träffades f f g 1951, sedan dröjde det till 1998) föreslog nyligen att jag på måndag skulle följa med till Linköping där Saab-veteraner (han är en sådan) har ett möte. Helikoptrar skall det talas om, något jag inte är så intresserad av, men det finns ju mycket att snacka om under bilresan. Vid telefonsamtalet häromdagen mindes han mycket mer än jag från sommarlägret på F 6 sommaren 1951. Men antagligen tyckte han i sin tur att jag kom ihåg mer…

Och på tisdag skall jag lämna blodprov. Almanackan är verkligen fulltecknad!

Dessutom har jag från min telefonperatör fått en ny telefondosa/router (”gateway” heter det visst) som jag ännu inte installerat. Man tror att med den behöver jag inte knappa så snabbt. Tja… Jag skulle nog behöva en sådan här telefon:

Petmojmobil

Jag har förresten flyttat den fasta telefonen till köket där jag oftast sitter, framför datorn. Ringsignalen är litet väl stark och dessutom ger telefonen ifrån sig mystiska små pip då och då, men jag har inte bruksanvisningen kvar. Dessutom ringer den ofta utan att det är någon i andra änden av tråden.

Den kommunala damen sa förresten att nu kunde kommunen erbjuda trygghetslarm för 150 kr/mån som sedan ett tag fungerar även med Internettelefon.

Sedan är ju frågan om man inte skulle släppa den fasta Internettelefonen helt.

Här Jespers egen hembyggda dator:

130323_Jespers_dator

Nå, det fanns ju förstås redan en del liggande hemma. Det knepigaste tyckte han var kylfläkten. Ja se den ungdomen, själva datorarkitekturen är en baggis för dem.

I övrigt har jag de senaste dagarna kikat på några av de många Facebook-grupper som finns om svensk flyghistoria. Det vore mer praktiskt att ha allt samlat på SFF forum, men många känner sig friare på Facebook antar jag och tycker det är enklare. Facebook är gjort för enkla och positiva tankar.

Har jag berättat om historikern Mikael Nilssons studier av Flygvapnets mörka haveristatistik under ”Det kalla kriget”? Hörde honom nyligen i Vetenskapsradion . Programmets webbsida har många kompetenta kommentarer. Läs dem; även fakta för ”nördar”.

Ett ämne som verkar alltför känsligt för SFF, det påmindes jag om vid en mailkontakt med en av de från SFF utstötta som dristat sig att berätta hur det i värsta fall kunde gå till i FV. Dåligt ledarskap, slarv och risktagande, usla utredningar och bristande rättvisa och inte minst ett ”klassamhälle” med tre personalkategorier. Är man över 70 är det senare ju ingen överraskning men idag tigs det om det. Det blev jag påmind om det när jag för ett par år sedan talade med änkan efter min farbror som varit FV-officer och omkom 1951. När jag berättade att jag nyligen hade träffat min farbrors flyglärarkollega A. A (som berätttade att min fabror kallades ”Sudden” vilket jag inte vetat) ”lyste hon upp” men slocknade snabbt när hon hörde att det var fältflygaren A. A och inte löjtnanten A. A. Alla tre lärare på Ljungbyhed. Nå, hennes reaktion kan ha helt naturliga orsaker.

060717_Arne_Irene_Andersson_SE-LAP2

Sudden

P S. Mikael Nilsson har slirat litet i sina studier av Herbert Tingstens kontakter med CIA o d, men har gjort en pudel. En känd f d statsvetarprofessor anklagade också Nilsson för att vara osaklig eftersom han inte hade samma politiska preferenser som Tingsten, ett milt sagt osakligt argument. Se sid 6 i denna text. Tingsten är ju närmast ett helgon för många. Se även här.

Kommentera

Kategorier

