Skrivet av: Sudden | 2013/04/19

Om betyg och båtar

Det senaste inlägget avslutades med ett P S om betyg. Sådana i skolan tycker jag inte riktigt om i princip, även om jag själv aldrig varit speciellt drabbad av dem. Däremot tycker jag om denna skönt minimalistiska ”webbsajt”. Vår käcke utbildningsminister visste nämligen vid en ordkunskap-utfrågning inte vad aritmetik (”vanlig räkning”) var:

Björklund

Ibland vill man få fram ett medelbetyg och då ge betyg i vissa ämnen högre vikt vilket ju är lätt med simpel aritmetik när betygen ges som tal (sifror).  Hur gör man om betyg ges som en bokstav (A-F) som är ett av denne ministers många pigga påhitt? Kan man kanske använda algebra då?

Nå, jag ser nu att man tänkt på detta. Betyget E ges värdet 10 och A värdet 20, alltså 2,5 enheter per steg. F är helt simpelt ”0” (noll). Och det finns regler för att översätta gamla betygsgrader till de nya. När jag sökte till KTH 1957 skulle bokstavsbetygen översättas till siffervärden och vissa ämnen var mer värda. Min betygsumma var för låg.  Jag minns min fars sura kommentar vid frukostbordet när han i morgontidningen inte funnit mitt namn bland de antagna. ”Nu får du hitta något praktikjobb” sa han. Nå, nu kom jag efter några veckor in på någon slags ”reservplats”. Så här i efterhand inser jag att det kanske inte var så bra.

Sverige hade en tid betygsskalan 1-5 som även förekom i Västtyskland. Dock omvänt så att ”1″ var ”sehr gut”. Det är som med SMHI:s vädervarningar; vem kan hålla reda på vad som är värst. 1 eller 3?

Själv är jag inte alls bra i ”riktig matematik” (det fordrar skarpsinne) även om jag rätt bra klarar enklare huvudräkning. Det första tecknet på att min far började åldras var förresten när vi en gång 1985-90 skulle förnya skyddstaket på hans båtplats med sjok av korrugerad aluminiumplåt han kommit över, och vi räknade på  hur många plåtar som skulle behövas. Då märkte jag att jag blivit snabbare i huvudräkning.

Så här såg det där ut för fyra år sedan sedan; löv har samlats på taket. Från början var taket av tjärpapp och jag tror det for illa av blöta löv som låg kvar:

090301_båtskjul_OK-jolle

Den nye ägaren av båtplatsen hade ännu inte gjort sig av med brorsans och min gamla OK-jolle nr 586. Vi var för lata att 1995 när våra föräldrar avlidit och deras hus skulle hyras ut, frakta bort skrovet. Det fanns så mycket annat att ta hand om. Nedan några bilder från 60-och 70-talen, den gamla goda tiden:

Arne_vid_båtlänningen_AF32

Pappa vid båten, en Lundfeldt-byggd båt (Åke eller Erik Lundfeldt eller Gunnar Öhlin) av trä med en tvåcylindrig Johnson-utbordare. Den gick ju att ro men var litet för tung för det. Sedan blev det en mindre och lättare plastbåt med en encylindrig utbordare. Tja.

Båten_rullrampen_1969_AX20

Jag tror att rullarna tidigare hade använts vid utläggning/hantering av kabel. Det fungerade inte helt smärtfritt utan man fick lägga rullarna på plats när vågorna hade flyttat på dem eller om kölen spårade ur vilket ibland hände om man var ensam om att vinscha upp båten.

Trehörningen_OK-jolle_586_Arne_Mats_maj_sjösättning_1965_AK26

Här ovan är OK-jollen ny 1964 och brorsan skall testa den. Platsen är nog inte vår båtplats utan grannens, ”Bertil i Mossen”.

OK-jollesegling2_OK_586_AA08

Här ovan en segeltur en mulen dag 1965.

Avslutningsvis en annan Lundfeldt-båt, fotograferad 2003 på en skogig strand i naturreservatet Harge uddar. Mer lättrodd antar jag:

Lundfeldt-båt

Egentligen hade jag tänkt komma in på FV-flygpojkar efter tankarna om skolbetyg men jag valde en annan väg. Nu kan det eventuellt bli ett uppehåll i bloggandet om Jesper tar itu med att ”renovera” min dator i helgen. Jag befarar att det hänger upp sig någonstans. Man kanske får använda pennan istället ett tag framöver:

130310_televerkspenna

För dem som är intresserade av VK2, Spitfire och norrmän i RAF rekommenderar jag detta TV-program från Norge.

Sudden

Responses

  1. Den sista snipan är iaf byggd av Gunnar Öhlin.

    Gilla

  2. Tack Anders!

    Din kommentar väckte minnen! Kanske jag hört namnet Öhlin i båtsammanhang, men namnet Lundfeldt var etablerat. Jag minns båtbyggarladan nära gamla vägkorsningen I Sänna. (Min far var född i Bastedalen och slog sig ned i trakten efter pensioneringen, så jag var ofta där.)

    Jag kikade även på en webbsajt du står för.

    Jag skulle kunna skriva mer men det får bli en annan gång. Men jag lägger ut några bilder:

    https://larsan13.files.wordpress.com/2013/05/lundfeldt-bc3a5t-skylt_juli_2003.jpg . En mycket suddig skylt på den avbildade snipan men man kan med fantasi föreställa sig namnet Lundfeldt.

    https://larsan13.files.wordpress.com/2013/05/dia_pappa_arne_ingrid_rc3b6dingsrulle_bc3a5t.jpg 1965. Pappa håller på att lägga i de tre lod-uttrarna utanför Storörsudden (med sina rester av en lastbrygga i form av ett stensänkt båtskrov; just bara en stäv stack tidvis upp). Det har börjat djupna utanför den grunda Hargeviken. Min f d hustru är med. Notera de röda stålline-rullarna med sina vevar och nappvarnande ringklockor. Man ser också en blänkrad, längst bak med en plåtfiskblänke agnat med något fiskkött. Johnson-motorn skymtar.

    https://larsan13.files.wordpress.com/2013/05/ville-bc3a5t4.jpg . En ”Ville-båt” vid Söder Mälarstrand i juni 2002. Det belgiska bolaget Vieille Montagne fraktade zinkmalm från Åmmeberg till Otterbäcken eller längre. Ibland satt vi vid ”Moholmspricken” och metade abborre då en Ville-båt eller annat mindre lastfartyg (sandpråm; Fredrik?) kunde komma förbi ganska nära.

    Sudden

    Gilla

    • Hade inte noterat ditt svar förrän nu.
      Visst står det Lundfeldt på skylten, jag trodde det rörde sig om en mycket mer sentida snipa, den jag syftar på ligger vintertid i Hasseldalen i det sk Harge Uddar reservatet. Byggd i samma båtbyggeri men av Gunnar Öhlin som tog över efter Åke Lundfeldt. De måste vara byggda efter samma mallar.
      Och appropå lika vet du var er Lundfeldtare tog vägen? Har en som ligger i trädgården vars akterspegel är knäckt lik som er jag tror inte min är lika indragen högst upp. Vad jag vet om den är att Göran Weistrand som jag köpte den efter hade köpt den åt Åmmebergs hållet.
      En underbart stadig båt som lunkade på fint i 7-8 knop men som kunde tvingas upp i tolv. Tyvärr började tidens tand gå hårt åt trät så jag vågar inte använda den längre.

      Gilla

      • Hej Anders!

        Vi talar nog om samma snipa, den med blå bottenfärg man ser i bloggen och här

        Platsen är en mycket liten vik i Harge uddar-reservatet. Detta var ett nytt begrepp för mig i juli 2003 och jag tog mig därför en promenad genom det. Ganska kuperat och rätt dramatiskt vackert, jag hade aldrig tidigare haft anledning att ta mig dit. Den närbelägna Vänneviken med sin grunda sandbotten var däremot ett populärt badställe en gång i barndomen.

        Jag hade otur med (den analoga) kameran, riktade den fel eller fick oskärpa.

        Vad Ove Danielsson skriver här känner du till men kan vara av allmänt intresse: http://blogg.ovedanielsson.se/#post100

        Jag tror att pappa gorde sig av med med den stadiga men ändå ”mjuka” Lundfeldtbåten med sin tvåcylindriga 5½ hkr Johnson-utbordare i början av 80-talet men jag vet inte vart. Han satsade på ett större plastskrov till vilket han gjorde en enkel överbyggnad som gav mer skydd vid rödings-harvandet, men den blev för stor och svår att dra upp på stranden. Så det blev snart en mindre öppen plastbåt med en encylindrig snurra. Ett steg nedåt från Lundfeldts fina träbåt.

        Här borde jag ha dragit ned farten: https://larsan13.files.wordpress.com/2014/12/hc3a5rd_sjc3b6.jpg

        Många båtminnen väcktes, t ex Anses egenbyggda Pettersson-motorbåt som brann upp i hans lilla båthus nära Vettrakolonins båthus. (Skaffade han då möjligen Lundfeldt-båten som pappa sedan köpte?) Fiat-motor från 1919; jag slipade ventilerna en gång. Borrsväng?

        Mina kusiner (och Margaretas man Kurt) och min bror vet mer än jag. Ska försöka komma ihåg att fråga dem.

        Gilla


Kommentera

Kategorier

