Skrivet av: Sudden | 2013/04/23

Pojkar, datorer och Flygvapnet

Jesper, min 13-årige sonson ominstallerade Windows i min dator i lördags och söndags och på söndag kväll snurrade den hemma hos mig igen. Sedan var det förstås en massa saker som återstod för mig att göra. Än så länge har jag inte upptäckt något väsentligt som vi missat, det värsta verkar vara e-postadresslistan som jag fått göra om för hand. Några personer har väl då blivit tillfälligt bortglömda.

Datorn har blivit kvickare (skälet att ominstallera var dock främst att ”elaka” program kunde ha placerats i datorn av slemma personer). Samtidigt har jag ju under ”återuppbyggnaden” fått hjärtat i halsgropen några gånger när konstiga saker synts på skärmen som jag aldrig sett tidigare. Datorn t o m låste sig vid den första starten här hemma. En stor mängd automatiska uppdateringar äger rum, de för 382:20 SEK inköpta speciella återställningsskivorna återspeglar datorns program som läget var för några år sedan, vid leveransen.

Dagarna innan Jesper skulle ta itu med ominstallationen slog det mig – CD/DVD-enheten fungerade ju inte! Jag har i flera år använt en extern sådan via en USB-kontakt. Då kan inte ominstallationen göras som föreskrivs. Men Jespers far meddelade mig att ”det problemet klarar nog Jesper” och jag undrade hur han kunde lova något sådant.

Jag hade knappt kommit hem till Jesper och satt mig i köket för att vara litet social, förrän han raskt  hade öppnat min dator. Han började sedan att byta CD/DVD-enheten mot en han ”hade liggande”. Här ser vi honom undersöka det mycket dammiga innanmätet i min dator. Mest tomrum och en massa sladdar med kontakter på för kompletteringsoptioner (tror jag). Såg inte så prydlig ut som den dator som Jesper själv byggt:

130420_Jesper_dissikerar_i köket

Det måste ju finnas en oerhörd mängd användbara delar i datorer som folk ”slängt” eller har stående. Jag tror inte många på egen hand skulle klara en ominstallation och man tycker det blir för dyrt att lämna bort datorn utan man köper hellre nytt, något jag själv övervägde. Nå, Jesper har en förmåga att komma över sådana delar och har även lärt sig att använda dem. Han har byggt (”satt ihop”) två datorer.

(Egentligen har jag ju ”utnyttjat en barnarbetare”. Men jag har betalt Jesper ”en slant”. Jespers far arbetar med IT om dagarna och är förstås föga road av att hjälpa sina gamla föräldrar med deras ömmande datorproblem på sin fritid. Men nu gavs mig möjligheten med Jesper.)

Efter diskussion om några detaljer i ”upplägget” med sin far, satte Jesper igång med en del sparande som jag inte klarat av själv (mail) samt så småningom med själva ominstallationen. Han hade de tekniska resurserna och inte minst handlaget och kunskaperna och det var en fröjd att se hur han behärskade tekniken. Jobbet innebar mycken väntan på att åtgärder genomförts av datorn som stod och ”tuggade”. Men även under mycket korta väntepauser växlade Jesper till andra aktiviteter som surfande och dylikt. Han körde även ett fotbollsspel som var så realistiskt att jag trodde det var riktig TV! Jag funderade först om Jesper har svårt att koncentrera sig men det var snarast motsatsen som gällde – han var så suverän och så mycket situationens herre att han visste när han kunde ägna sig åt annat!

130420_Jesper_surfar

Var det inte någon pod/pad han ägnade sig åt så var det denna webbsajt. Han hade förresten medverkat med något. I tidningen Kamratposten har han också medverkat; här en artikel från KP. Vi samtalade även om ditt och datt men det var en ganska gles konversation. ”Nej, radio lyssnar jag aldrig på men min klockradio projicerar tiden i rumstaket”. Det fanns fler dataspelkassetter än för hans ålder passande böcker på hyllorna.

Det var verkligen roligt att under några timmar se hur han jobbade och stod i:

130420_Jesper_är_jordad

Här har han skyddsjordat sig för att inte ge någon känslig elektronikkomponent en spänningskyss. I bakgrunden en dator han byggt ihop själv i en befintlig elegant låda (med speglanda täckplåtar) och vars hårddisk han nu utnyttjade under ominstallationen.

130420_Systemåterställning+Jesper

Ja, idag är det IT med dataspel och surfning som gäller, på min tid var det flyg! Jag var med i Flygvapnets ungdomsverksamhet på 50-talet. Min salig farbror i FV ordnade så att jag kom med på ett sommarläger på F 6 och sedan blev det under kanske två år en kväll i veckan på ”Tegelhögen” i Stockholm. En annan person som var med, senare än jag,  var Carl Bildt som lär ha skrivit en så förträfflig beskrivning av AJ 37 Viggen att man trodde att han kommit över hemliga uppgifter. Men hade bara sammanställt vad som var ”öppet”.

Erik Johansson, känd kommenterare till denna blogg, var också med, kanske något före mig. Han mindes att Sten Dalborg (Dahlborg) var en mycket populär ledare och det minns jag också. Erik hade liksom jag varit på sommarläger på F 6. Man skulle bl a få ”hoppa fallskärm”” från fallskärmsjägarnas övningstorn men det blev inget av det. Efter värnplikten i FV blev Erik några år tekniker där vilket inkluderade en fin utbildning. Efter några år gick han till civilflyget, Ostermanair m fl företag på Bromma; senare över hela världen. Här ser vi märken han sparat från FV-tiden; notera flygpojksmärket:

Eriks_märken

Erik var också vid F 8 och arbetade på J 29 och J 34 men hittade nu inget märke från den tiden. Notera det teknikervioletta, som jag och mina kamrater också på eget initiativ kompletterade vår vapenrocks kragsnibbar med under värnplikten i Kustartilleriet 1963.

Jag har tidigare nämnt att författaren P C Jersild i sin ungdom var med i Flygpojkarna och han har på några ställen skrivit om detta liksom sitt flyg- och modellflygintresse. Någonstans har jag läst att Cornelis Vreeswijk också var flygintresserad men jag tror inte han var med.  Här mer om Flygpojkar och försök att komma in i Flygvapnet från F 10 kamratförening, Bengt Åhman och Kenneth Göransson, känd från SFF  här och här. Och så här kunde en annons se ut 1954.

Sommarläger_F6_1951

Här ovan en bild från F 6 sommarläger 1951. Vår ledare Ragnar Ignell i mitten (då var han löjtnant Nilsson). Själv står jag längst ut till vänster. Jag känner också igen den kille som läste porr-berättelser högt för oss i ficklampans sken i vårt kvällsläckta logement i den tegelkasern som låg i anslutning till vakten. Vi fick vara vaksamma på kasernföreståndarens kvällsvisiter.

Det finns även i dag ungdomsverksamhet inom FV som man kan läsa om här. Den förefaller vara mer inriktad på ”skogsmulleverksamhet” än flyg och flygplan. Även Frivilliga Flygkåren FFK bedriver en ungdomsverksamhet. Se även Young Pilots direkt.

Sudden

Responses

  1. Hej,

    jag har också läst PC Jersilds beskrivning om flygpojkarna. Flygning är ett tema som finns något av i de flesta böcker han givit ut. Precis som om det alltid finns med något som berör läkare och sjukvård. Jag kan nog utan vidare påstå att jag läst det mesta i bokväg som Jersild givit ut. F,ö.läste jag i förra veckan om boken ”Grisjakten”, en bok som handlar om en byråkrat i karriären, Lennart Siljeblad. Siljeblad utses som chef för ett statligt projekt som går ut på att utrota alla hushållsgrisar på Gotland . Siljeblad är en duktig organisatör, men det var inte så lätt att hitta, slakta och sedan destruera alla grisar som han trodde. Varför grisarna egentligen skall utrotas på Gotland (och senare i resten av Sverige) finns det ingen som verkar ha någon kläm på. Det viktigaste är att göra karriär som byråkrat.

    Siljeblad får mycket hjälp av militären i Fårösund. Han avverkar många flygtimmar i militära Piper Cub och i helikopter (verkar som Hkp 2). Militären vill gärna få lite fläskkött som kompensation, men det går ju inte. Grisarna skall ju utrotas och får inte ätas upp. Trots att det inte är något fel på köttet -men regler är nu till för att följas. Siljeblad sommarbor nära en granne och kollega. Denne har en något senil och fantasifull far som skryter med familjens efternamn, Blenheim-Ahlskog. Den gamle mannen påstår sig vara ättling till hertigen av Marlborough, som fick den enorma egendomen Blenheim i England i förläning på 1600-talet. Gamle Blenheim-Ahlskog dessutom lurar i folk att hans släkt givit namnet till bombplanet Bristol Blenheim. Nå, Blenheim i är i detta fallet ett soldatnamn som en tydligen beläst regementchef givit till en gammal förfader som var indelt soldat. Namnet Ahlsog tog knekten själv eftersom han tyckte det var pampigt med dubbelnamn.

    Det medicinska kommer in genom att fru Siljeblad får jobb som läkemedelskonsulent på Gotland.

    Tillbaka till Persild och flygpojkarna. Vem som helst borde (enligt den unge P C Jersild) inte bli flygare i flygvapnet. Man skall se stilig och militärisk ut och man skall inte heta Johansson eller Andersson. Jersilds ideal var överste Frank Cervell. Han både såg ut och hade ett namn som passade en flygofficer.

    Jag tackar alla som orkade läsa denna lilla litterära uppsats till sitt slut! Jag kan rekommendera i stort sett alla böcker som P C Jersild har skrivit.

    Till slut – en förklaring till Jersilds intresse för flyg och medicin. Han var en mycket aktiv modellflygare/byggare som pojke och hans yrke blev psykiater och socialläkare.

    Hälsningar Lars H

    Gilla

  2. Tack Lars för denna fina sammanfattning av ”Grisjakten”. En av mina favoritböcker, ja Jersild är min favoritförfattare.

    Siljeberg hette byråkraten som förde dagbok och där dagligen antecknade vissa hälsodata (puls m m).

    Det har gjorts film av boken och jag har väl sett åtminstone delar av filmen men som vanligt – en bok är nästan alltid bättre än den film som görs på den:

    Man hittar lätt mer att läsa om filmen, bl a hos Svenska Filminstitutet. Jag läser gärna om filmer men att se dem är ofta mest besvärligt.

    Här ett referat av när Jersild berättat om sin sista bok som jag inte läst – ännu:

    http://www.abfstockholm.se/_pdf/_referat/Ref_PC_Jersild_om_Ypsilon.pdf

    Frank Cervell var flottiljchef på F 13 där Jersild var på sommarläger en gång. Jag har någonstans (men var? Jag letade förgäves i mina hyllor när jag skrev min bloggpost) läst något om detta, om en fältflygare som en stilla sommarkväll (?) testade sin VW-bubblas fartresurser på startbanan.

    I min dator har jag en bild från Looping 1954 där man ser Frank Cervell. Men främst en bra bild av den för radiostyrning populära modellen ”Skyskoter”.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

