Skrivet av: Sudden | 2013/05/02

Om att gratisläsa, om att inte förstå, WWW 20 år med mera

Senast berättade jag hur förbryllande det var att besöka SvD och på Chrome mötes av kalla handen när man ville läsa något intressant. Betala! Medan med Explorer gick det bra. Vid ett besök hos sonen Ove fanns inte alls detta fenomen på hans dator. Jag var förbryllad!

SvD_digitalt_erbjudande

Det var en viss ironi med att jag inte kunde läsa om ”SvD:s nya digitala erbjudande”, som visade sig vara orsaken till mitt problem!

Dagen efter nekades jag access även via Explorer så ordningen var i alla fall återställd så att säga. Men dessutom läste jag att SvD nyligen infört en ”mjuk” avspärrning av ”gratisläsning”; artikeln hade tydligen nu ”släppts fri”. Man får ett antal gratistittar per månad. Då föll polletten ned! Antalet tittar är 25 (och inte 30 som jag skrev först), hur de räknas vet jag inte. Och jag fick ju en indikation på att det räknades per webbläsartyp.

När jag sedan 1 maj försökte komma in gick det bra. Jag misstänker att räkneverket nollställs per kalendermånad och inte justeras löpande. För närvarande vågar jag inte läsa SvD eftersom jag är rädd att min ranson plötsligt ska ta slut när jag är mitt uppe i någon intressant artikelserie.

Visst är jag snål, jag erbjöds 5 veckors access för billiga 50 kronor. Men jag är rädd att bli beroende. Visst kan spärren anses mjuk, men det känns litet som ett försök till utpressning och introduktionserbjudandet kan skapa ett beroende. SvD håller ännu litet högre klass än DN som tar betalt med andra metoder. Det ska bli intressant att se vad resultatet blir på sikt. Nog riskerar debatten om exempelvis försvarspolitik som Hans Jakobsson och andra bloggare/twittrare gärna länkar till, att utarmats när texterna inte längre kan läsas av alla.

Jag passar på att visa några exampel på några enklare lustigheter jag träffat på nyligen när jag arbetat med min dator. Här nedan tittade jag på programvara för att behandla bilder och där fick man veta vad den kunde göra bättre – man fick vita tänder och en blå himmel och därtill på en enda gång. Vad kan man mer begära!

Förbättring

Här nedan ett meddelande jag får vid varje start. Resultatet är oberoende av om jag svarar ja eller nej. Försöker jag förstå vad texten vill säga får jag ont i huvudet. Den är obegriplig såvida inte Microsoft bara vill veta vad folk tycker:

Brydd

Jag använder Internet för mina bankkontakter, vilket har sina sidor. Ibland är inte alla sidor i takt. En beordrad utbetalning verkade således ha blivit bortglömd men det visade sig att räkningen redan betalts men inte ”bokförts”. (Skedde någon timme senare). Man kan också gå i spinn över följande: Dagens transaktioner är ännu inte bokförda, men finns medräknade i saldot.

Jag har sedan länge ett gott öga till alla förnumstiga medicinska studier av stora populationer där det dras slutsatser om beteenden man bör ha för att få ett långt liv. Ät mycket/litet fett, selen är bra/dåligt m m. Nedan en fin satir jag stulit från Facebook:

Statistikbevis

Här ett inlägg i försvarsdebatten där den gode f d ÖB Bengt Gustafsson blivit utsatt för en rubriksättares burdusa förenkling:

ÖB

Jag trodde i min enfald att vårt försvars huvuduppgift var att försvara vårt landområde mot en anfallande fiende (från öst). Jag tror inte Gustafsson är ”landsförrädisk” eller vill nedrusta vårt försvar men rubriksättare kan ställa till det!

Säkerhetspolitik är ett rävspel och naturligtvis finns det dom som tycker att man inte ska ”reta den ryska björnen”, något som varit ett framgångsrik finsk taktik i över 60 år. Man ska i princip försöka förstå ”motståndaren”. Det är klart som korvspad att han oroas av att NATO expanderar. De baltiska länderna, Polen m fl känner sig måhända säkrare men är de verkligen det? En fråga utan svar. Första världskrigets utbrott var närmast farsartat. Alla kände sig tvungna att besvara ”hotet” från de andra.

Jag hade även tänkt skriva om Flygvapnets haveristatistik under det Kalla kriget, en studie som en akademisk historiker, Mikael Nilsson, dragit igång och som jag nämnt tidigare på min blogg. Expressen hade nyligen en ”typisk Expressenartikel” (mer omfattande än denna webbtext)  i saken. Ämnet har berörts i Facebook-grupper (det är ibland hopplöst att i Facebook återse något intressant man sett) och Fredric Lagerquist har skrivit bra om ämnet på sin blogg. Jag har en känsla att ämnet är litet för vittomfattande för vanliga flyghistoriker eller f d FV-personal; det finns ömma tår bland ”flygets män” och svåra minnen och känslor bland dem. För att inte tala om anhöriga som drabbats och därför undviker allt som har med flyg och flyghistoria att göra.

Jag avser återkomma om detta. Nu bara ett lästips jag i går stötte på när jag googlade litet kring flygsäkerheten i FV (hur var säkerheten i andra flygvapen?), nämligen Ulf Sultans ihågkomster från sitt 29-flygande. Ulf kom långt senare till Emirates och vid ett trevligt frukostsamtal i hotellmatsalen i Linköping vid ett FLIT-möte för nästan 10 år sedan berättade han för mig om hur stort flygbolag detta var och de oerhörda resandeströmmar som flyter inom södra Asien och även mellan Europa och bortre Asien. Bolag som SAS och Ryanair är närmast peanuts. Han har skrivit en bok, kanske två.

Emirates_logo.jpg

Nå, SAS är ju det vi har i vår vrå av världen. Här en film som gjordes till 50-årsjubileet 1996 med mycken nostalgi, bl a några sekunder med den i mitten av 30-talet kortvarigt använda enmotoriga Northrop Delta SE-ADI.

Ett hopp till IT igen. Jag läste att World Wide Web fyller 20 år. WWW började som ett hjälpmedel för forskare och har några av sina rötter i CERN utanför Genève. Jag minns hur jag vid ett möte i Internationella Teleunionen i Genève om radiokommunikation plockade upp ett papper om WWW som delades ut litet informellt, utanför den vanliga dokumentspridningen, och som jag inte förstod alls. Handlade det månne om kortvågsradio som ju når över hela världen? Dokumentet var nog rätt likt denna text; kanske det var den. Jag har med tiden insett att jag har svårt för abstrakt tänkande och att tänka i nya banor.

Sudden

P S. Jag gillar Ulf Sultans berättelse, bl a för att jag får stöd för min uppfattning att allt tal om gir-roll-koppling inte var så relevant. Boven i dramat var i stället att skevrodren fälldes ned då det stora 40-gradiga klaffuttaget gjordes. Hur lätt som helst att stalla en vingspets då.

Responses

  1. Hej

    God journalistik måste få kosta. Att ha medarbetare med specialkunskaper som skriver om sitt ämne kan vara en njutning att läsa. Det man finner på nätet på bloggar och annat är inte sällan behäftat med sakfel( inte din blogg förstås 🙂 ).

    Samtidigt är jag orolig. En hel generation är nu van att tidningar i princip är gratis. Kanske SvD och andra är för sent ute? Många kommer välja andra nyhetssajter nu när materialet börjar att kosta.Men vad skall de göra? De kan ju inte ge bort materialet

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo jag håller med helt och hållet. Men det finns så många bra skribenter på webben och DN tappade ”skärpan” redan för många år sedan. Man gick över till tabloid-format, åsikststaket sänktes eller om det var tidsandan som förändrades. Eller att jag började bli gammal.

    Av någon anledning damp söndags-DN ned i brevlådan i söndags. Det enda av intresse var dödsannonserna och minnesorden! Namn och Nytt försöker hålla stilen men ack så litet innehåll.

    Exempel på bra skribenter på sajter eller bloggar; jag läser dem dock inte annat än undantagsvis::
    – Lars Epsteins blogg (f d DN-fotograf)
    – Peter Englund
    – Göran Rosenberg
    – Tidskriften Fokus

    Det beror ju på ens intressen.

    Horace själv gillar visst inte bloggar.

    Cornucopia är populär men jag läser den dock inte.

    Chefsingenjören och där ofta förekommande bloggare är bra om man är flygnörd vill säga.

    Det känns litet osäkert med den ”mjuka begränsning” SvD och Sydsvenskan infört. Plötsligt blir det stopp (upplevde jag) även om en förvarning utlovas. Tydligare då med DN:s spärrprincip.

    Tittade på Sydsvenskans frågespalt. En så väldig massa osäkerhet som uppstått, i varje fall vid introduktionen. Det finns ju många olika läsmöjligheter (mobil, PC, läsplatta o s v) och så kan man vara flera som vill läsa samtidigt på olika av familjens ”läsare”. Men det hela sätter sig väl.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

