Skrivet av: Sudden | 2013/05/30

Om P&W Wasp Major och andra stora motorer

Kanske man skulle kunna få ihop något läsvärt om Wasp Major som var formidabel men vars förekomst i flygbåten Martin Mars janske inte var så vanlig som jag trodde.

Först en utvikning; jag har sått ned bön-frön i byttor på min balkongfarm. Potatis har jag satt tidigare och den har börjat visa sig.

130529

Jag köpte häromdagen några rabarberstjälkar och gjorde ”barajberpaj” som smakade som den ska. En bekräftelse att ännu så…. Det var jobbig att stå vid disk/arbetsbänken, tog fram en stol att sitta på.

När jag skrev det förra inlägget om stora flygbåtar var det gemensamt för alla att det behövdes motorstyrka. Kunde man inte hitta nog starka motorer, fick man ta till fler. Dornier X hade 12 st vill jag minnas, Latecoère 631 hade sex liksom en stor tysk Blohm & Voss flygbåt. Och då passade jag på framhålla att Mars hade den starkaste serietillverkade amerikanska motorn. Det sägs på flera ställen att den skulle ha Wasp Major men så här efteråt inser jag att det verkar bara ha varit ett enda plan som försågs med den motorn. Kan ha att göra med att vid krigsslutet avbeställdes de flesta av de beställda ca 15 planen.

Mars_Rymdens_Giganter

Ett vacker bild av vackert plan tycker jag. Man ser att här talas om Wasp Major vilket även görs på annan plats i Hans Anderssons ”Rymdens Giganter” tryckt 1948 (Allhems) varifrån jag skannat bilden. Kanske namnet ”Mars” är en retuschering eller också hade individen ännu inte döpts. De olika exemplaren fick namn efter ögrupper i Stilla havet.

Om själva motorn P&W Wasp Major fann jag mycket, både bilder och läsning, hos AEHS, Aircraft Engine Historical Society. I denna historik över Wasp Major, troligen skriven någon gång senare halvåret 1946 eller 1947, står bl a helt kort att Martin Mars har motorn. Vidare sägs att ABA/DNL/DDL (SAS alltså) skulle använde motorn, men man avbeställde i februari 1949 sina fyra Stratocruisers beställda i början av 1946. Stratocruisern (Boeing 377) och dess militära nära släktingar B-50, C-97 och KC-97 hade nämligen motorn, för att inte tala om B-36. Historiken är intressant, bl a för att där nämns flygplan man inte känner igen eller har glömt. Men webben ger numera svar på nästan allt.

Här fick en Stratocruiser från PAA fel på två av motorerna nära Hawaii men det gick bra. US Coast Guard var berett inte bara med en kamera:

Ditching

Man läser i historiken enligt ovan att Pratt & Whitney efter ett besök i Storbritannien blivit mycket intresserad av slidmotorer och vad de lovade men efter en hel del funderande beslöt man ändå att vidareutveckla sina vanliga motorkoncept. Ett krig var väntat och det skulle ta alltför många år att få ett nytt slag av motor färdig.

Naturligtvis var kylningen av fyra stjärnor efter varandra en källa till oro. Andra motorkonstruktörer hade olika lösningar på problemet. Armstrong-Siddeley hade ”studerat problemet”och man hade jobbat med flera tre-stjärniga motorer, bl a en med namnet ”Hyena”, men det blev inget av detta utan istället gasturbiner.

Någon annan konstruktör hade visst gjort första stjärnan luftkyld, resten vätskekylda.

Här är USAF-museets presentation av Wasp Major. Man nämner inte civila användningar, naturligtvis ej heller Flottans! Och här läsning för flygnördar som drömmer sig tillbaka till dessa motorvidunder men innerst inne är glada att de slapp att ha att göra med dem. Ju mer man läser om stora stjärnmotorer, desto mer förstår man hur kinkiga de var. Både Flygande Veteraner och ”Blå Johan” (Saab B 17) har haft sina problem med Twin Wasp som ju är en mycket beprövad och ganska enkel motor vad jag förstår.

Och här är en man som gör modeller av motorer. Stjärnmotorer alltså. En riktig motor är rund, sägs det. Titta gärna på Curtiss Challenger R-600. En 6-cylindrig stjärnmotor, såna finns väl inte?

I mitt sökande hos Bill Gunston och på webben fann jag tre tyska stora motorer som det aldrig blev något av:

Junkers Jumo 222 hoppades många på men det blev inget. Motorn var inte en stjärnmotor utan hade  6 st över varvet jämnt fördelade cylinderrader.

BMW 803 var väldigt tung. Här handlar om en ”trave” om 4 stjärnor, i princip 2 st BMW 801 fast vätskekylda.

– Klöckner-Humbold-Deutz (med rötter i Oberursel!) utvecklade en tvåtakts diesel, en boxer-16, kallad DZ 710.

Det finns många andra sätt att få en stark motor, exempelvis genom sammankoppling av två. Avgasernas energi kan med en turbin driva en kompressor (”turbo”) eller överföras till vevaxeln, ja det fanns kombinationer av kolv- och turbinmotor som Napier Nomad och mycket mer. Här en Wasp Major med finesser. Kanske jag kåserar mer i ämnet udda motorer.

Men det finns ju mer än flyg här i världen såsom båtar som inte flyger. Här ett tips vad man kan göra den 6 juni om man befinner sig på Gotland:

Kovik

Mer att läsa finns hos Träibatn och Östergarnsbåtar.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej

    tänkte också på Howard Hughes jätteplan som visst bara lättade en aning. Finns en rätt sevärd film med Leo di Caprio med många fina flygscener. Bla en där han störtar mitt i ett villaområde. Gastkramande scen

    Hans

    Gilla

    • Hej Hans!

      Jo Hughes Hercules är ju fortfarande mycket omtalad och finns också bevarad. Inga svårigheter att hitta ”video footage” och annat på webben.

      Hughes var ju en omstridd person under sin livstid, hans affärer med försvarsmakten var kanske inte helt juste.

      Wikipedia listar de typer som använde Wasp Major:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-4360_Wasp_Major

      Där märks bland annat Hughes XF-11, tänkt som ett fotospaningsplan, och som Howard H kraschade så spektakulärt med under den första flygningen. Han var nog inte någon särskilt proffsig testpilot. Flög längre tid än planerat och så blev det problem med ena motorns propelleromställning. Motorerna hade f ö motroterande propellrar. Wikipedia har en artikel om typen och där finns bl a en journalfilm av det krossade huset.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Hughes_XF-11

      Gilla

  2. ”…så här efteråt inser jag..” Inget är som en smula insikt. 🙂

    Så har vi ju den största av alla: Lycoming XR-7755 som det finns massor om på nätet.

    Gilla

    • Jo visst. Problemet var vilka källor jag skulle tro mest på. Är ursprungskällorna eller överhuvudtaget gamla källor säkrast eller har sanningen krupit fram först efter flera decenniers studier och granskande. Eller blir beskrivningarna tvärtom med tiden alltmer falska. Fel kryper in och fortplantas.(Säg ubåtskränkningarna som ältas med jämna mellanrum…) Här pekade ju de gamla källorna fel.

      Lycomings jättemotor, jomenvisst. När jag skrev detta inlägg och ”forskade” dök den ena skojiga motorn efter den andra upp. Det finns verkligen mycket på nätet. Jag kortade t o m av mitt inlägg, tog bort några ”skojiga” motorer.

      Gilla

      • Jag fick det bestämda intrycket att du menade att Coulsons vattenbombare i Sprout Lake var försedda med 4360:or, men det kan man ju se på motorkåporna att det inte får plats några sådana klumpar i dem. Då skall kåporna vara mer cylindriska, eller längre kanske man kan säga. Se bara på The Spruce Goose eller någon av de Corsairer som är försedda med The Corncob! Men vad vet jag som bor i Kumla? 🙂

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: