Skrivet av: Sudden | 2013/06/03

Gubbgnäll – eller är det livsvisdom

DN hade häromdagen av en artikel om en tågresenär som på Stockholms central inte fick stiga på Göteborgståget – han måste först ta pendeltåget till Sundbyberg (”Sumpan”) ca 6 km bort för att först där stiga på tåget. Han tyckte det var knasigt och det kan man hålla med om. Varför tvinga en person som betalt dyra pengar för en långresa till ett extra tågbyte och behöva åka, kanske stående omgiven av allt sitt bagage i ett kanske fullpackat pendeltåg om än bara sex kilometer. (Jo jag vet, tog man sig till Heathrow med Undergrounden var det inte så bekvämt heller men det var ju självvalt.)
.
Stockholm_vänthall
.
Det blev en lång tråd i Postvagnen med de argument tågentusiaster tycker är viktiga. Några få kunde hålla sig till ämnet (alltså denne resenärs förvåning över SJ-regelverket) medan de flesta såg det i ett ”von oben-perspektiv” med trafikanters olika behov – alla vill inte resa samma sträcka och alla kan tyvärr inte bli nöjda. (Googlar man litet ser man dessutom en del resenärsmissnöje med tvåvåningars-regionaltåget X40 när det sätts in i stället för X2000 och man förstår om SJ vill avskräcka från långresor med sitt eget X40.)
.
De som kan tar därför bilen eller långfärdsbussen trots SJ:s ansträngningar och betalar härför medan din tågbiljett till en del betalas av andra skattebetalare även om detta inte gärna erinras om av tågförespråkarna.
.
”Socialsnöret” som T-banan ibland kallas. Och en gång fanns mjölktåg men nu heter det lokal-  eller regionaltåg gubevars.
.
Jag skrev ett mail till några vänner om saken. (Detta blogginlägg är en utveckling av detta mail.) En av dem och som är i min ålder har ungefär samma känslor inför att åka tåg som jag – det har blivit väldigt besvärligt:

.

Jag har inte åkt tåg på en privatresa där jag själv bokat och köpt biljetten på över 20 år. Vet inte hur man gör för att boka och köpa en biljett idag. Tacka vet jag förr i världen då det fanns en bemannad biljettlucka på varje station. Hoppas jag slipper åka tåg. Jag åker istället tåg på Youtube. Går att åka från Malmö till Göteborg på förarplats i realtid.

Denne man kan fortfarande efter 50 år berätta detaljer om SJ:s signalsystem som han kom i kontakt med (förlåt vitsen!) när han i ungdomen hade ett sommarpraktikjobb vid SJ i Västergötland. Men att skaffa biljett – nej det är svart magi för honom trots att han är mycket slängd i IT och datorers användning i lantbruksbokföring.
.
När jag tog tåget till Uddevalla för 7 år sedan fick jag hålla på ett par dagar för att lära mig att Internet-boka biljett. Man ville ju ha ett bra pris och hur skulle jag få biljetten i min hand? Det blev ett besök på Pressbyrån hemmavid för att få biljetten utprintad i samband med att jag gick till pendeltågstationen.
.
Som ofta tog jag tid på mig om ankomsttiden till stan är viktig, och hade därför litet slack-tid på Stockholm C och kunde observera en spröd kvinnas kamp med biljettautomaterna.
.
060817_biljettautomater
.
Det fanns många som hon prövade men ingen ville tydligen ge henne det hon sökte. En gång i tiden skulle man ridderligt ha rusat fram och varit ”hjälpsam” men jag insåg att möjligheten till ”framgång” var liten av många olika skäl. Det fanns dock ett öppet biljettkontor intill. Som jag själv förresten kunde ha anlitat eller kanske en automat  men jag hade glömt kolla om det var öppet så jag tog Pressbyrån hemmavid – första tillfället och dessutom bemannat med en i saken kunnig person.
.
Vid hemresan från Uddevalla kändes det litet nervöst innan automaten gav ifrån sig en Internetbokad biljett. Biljettlucka fanns ej vad jag minns men väl ett läckande perrongtak och ogräs, ruttnande slipers och åratals skräp längs spåren. Men stationshusets framsida var fortfarande fin och det får vi väl främst tacka arkitekten Folke Zettervall för. Bra ritat (men taket?):
.
Uddevalla_station
.

Min f d hustru skulle ungefär samtidigt till ett annat ställe i Bohuslän och valde buss. Tåget var för dyrt tyckte de.

.
Sista gången jag köpte i en SJ-biljettlucka måste ha varit i Hallsberg för 18 år sedan. No problems. Numera är ju stationerna ofta stängda.
.
Jag tänker på den stackars man som frös ihjäl på Herrljunga station i påskas. Säkert var han en mycket skygg person men ska sådant få hända i vårt land därför att SJ/Jernhusen snålar in och inte har bevakade väntsalar dygnet runt tänkte jag?  En kommentar från en vän fick mig också att tänka på att mannen kanske blivit rånad och sedan slängd i sandlådan. Men litet googlande visade att det inte gått till så eller skulle ha berott på ett stängt väntrum. Ja, vill någon lämna detta jordeliv, hur mycket skall man lägga sig i hans val? Jernhusen och Polisen kanske inte är dem som ska eller ens kan bry sig. Jag såg förresten att Leif G W Persson tyckt till om polisens agerande. Alla journalister frågar väl honom stup i kvarten och han tycker väl att han bör säga något för att inte verka oartig.
.
Diskussionen på Postvagnen kring den person som inte fick ”ta tåget” är nu lång. Det finns de tågfundamentalister som anser att resenären (och DN) har gett en felaktig bild och att resenären t o m har försökt bete sig bedrägligt. Själv missade jag först i DN-artikeln att mannen hade fått en bokning Stockholm-Sundbyberg hos SL och inte hos SJ som jag trodde. (SL-pendeltåget sägs dessutom ha Göteborg som destination. Inte visste jag SL körde så långt!)
.
Man tyckte ju konduktören på SJ-tåget lätt kunde ha initierat en SL-SJ-clearing. Fast prisskillnaden Stockholm-Göteborg och Sundbyberg-Göteborg lär vara en enda krona. Om detta finns dock litet olika uppgifter.
.
Två förnuftiga kommentarer i Postvagnen:
.
– Och som en jämförelse så ligger närliggande SJ 2000 på 732 och 761kr, kanske förståeligt att en privatresenär tycker det kan vara värt en aning längre resa för att spara 300kr ?
.
– Än mer absurt är ju att förbindelsen ju faktiskt kommer upp om man söker på resor Stockholm-Göteborg (med snabbtåg avbockat) men som en SL+SJ resa med byte i Sumpan.
Det är väl förståeligt att det blir lite myror i skallen på den genomsnittlige resenär som vet att tåget utgår från Stockholm C men han får inte följa med på sträckan Cst-Sundbyberg (och detta trots att det sannolikt finns mer plats på den sträckan)
.
Själv tycker jag det är dåligt att tvinga en kund till ett extra tågbyte i Sundbyberg. Men kanske man hyllar Ulf Peder Olrogs visrefräng ”Se Sundbyberg och sedan dö”. Liksom ”Möt våren i Södertälje” parafraser på mer ”seriösa” texter där romantiska platser som Neapel och Paris besjungs, och inte oromantiska stockholmska industriförorter.
.
Det går utför när man börjar bli gammal. Jag har sagt upp min fasta telefon, dels för att den inte fungerar, dels för att det borde räcka med mobilabonnemanget. Jag måste skicka tillbaka de två ”routrar” eller telefondosor som ingick i mitt telefonabonnemang. Jag fick nyligen en ersättnings-router som dock aldrig gick att få igång trots en lång telefonkonsultation med TELE2-supporten. Tänk, en gång tog televerket/telefonoperatören ansvar, såg till att telefonen funkade. Skickade t o m gratis ut två gubbs. Annat det än hembesök à 800 spänn/timmen:
.
Gammaldags_installation
.
Jag kommer att tänka på gamla televerkets ägande av själva apparaterna och att man till slut lär ha tappat kontrollen över var alla dessa apparater befann sig. Antagligen en stor katastrof i bokföringen men en telefons eller speciellt en telefonstations eller rundradiosändares värde är ju svårt att sätta en siffra på för de kan ju inte användas till något annat. Och de blev ju med tiden inte värda någonting i takt med att televerket satsade på nya typer. Man var väl egentligen glad att slippa hanteringen av berg av utrangerade apparater. Fast vart tog alla petmojar vägen, detta förnämliga stycke finmekanik.
.
Att sända paket via Posten var det också länge sedan jag gjorde men tydligen kan detta ordnas i min ICA-affär nearby. Gäller bara att göra snygga paket som fyller alla Postens och EU:s regler. Går väl på ett par hundralappar för en struntsak som att skicka två paket. Här en bild av den gamla dosan:
.
130320_dosa_Corsair
.
SMS tänkte jag slippa lära mig trots att tydligen väldigt många tycker det medger ett bra sätt att köpa bussbiljett på och som hyllar idén ”warum einfach wenn es auch so schön kompliziert geht”, och uppenbarligen är populärt för det är så användbart för mycket annat. (Liksom den moderna faxen via telefonnätet en funktion som blev mycket mer framgångsrik än väntat.)
.
Nej, varför kan inte en biljett få se ut så här. Med lämplig tilläggsbiljett kunde man en gång åka spårvagn linje 15 till Sumpan (säkert mer fullsatt än dagens pendeltåg) . Det är ju gott om papperslösa (häpp!) m fl som kunde bli konduktörer.
.
SS-biljett
.
Bilden kommer ursprungligen från Ingwar Åfeldt, med stor erfarenhet av bussar och spårvagnar och tåg i Stockholmstrakten och även X2000.
.
Avslutningsvis: Jag förstår konflikterna mellan olika resenärer. Själv blev jag som lokalresenär irriterad av de Gotlandsresenärer som med sina ryggsäckar och cyklar placerade just i pendeltågets in/ut-gång bredde ut sig i ”mitt” pendeltåg.
.
.
Sudden som haft editeringsknas och har fått fuska med rad-tomrummen. Och som sagt, texten bygger på ett mail som jag utvecklat och uppdaterat
.
P S. Hörde idag att det diskuteras trängselskatt även för järnvägar, något som berör konflikten mellan långa och korta resenärer som Postvagnen-tråden kom att handla om. Man kan också vänta sig ett SJ-bemötande av DN-artikelns påpekande av SJ:s svårfattliga regler.
.
P P S. Vad menas egentligen med bokning? Kan man boka plats på ett pendeltåg? Kan man bli avslängd om man inte bokat?
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: