Skrivet av: Sudden | 2013/06/24

Tidens gång – ett 100-årsjubileum, museiproblem med mera

På midsommaraftonens eftermiddag hörde jag militärt jet-dån. Det är numera mycket sällsynt i mina trakter strax söder om Stockholm. Tydligen har två Gripenplan visat upp sig över skärgården, kanske för att visa att vi är välskyddade.  Bloggaren Cornucopia? kollade med Försvarsmakten som denna gång hade väl reda var man flög med Gripen-plan.

Vid en tur i omgivningarna såg jag denna nya populära sysselsättning, att odla där det blivit plats över:

130623_stadsodling2

Parkmark” är ibland en förskönande benämning på de risiga rester av natur som blev kvar mellan husen när man byggde förstäder förr i tiden. Här är ett annat exempel på ”urban gardening” på en udda plats.

Möjligen lutar det åt Arlanda-trakten som plats för ett flygmuseum. Det har även synts en notis om detta i DN har jag hört. SFF skrev nyligen ett brev till Näringsdepartementet som troligen syftade att visa att ”flyg-Sverige” stod enat bakom Skavsta-alternativet. Om detta kan läsas på SFF forum. Nyligen såg jag att Sveriges museer har problem med den stora mängden av bevarade föremål. Detta är ju en sak som bekymrar även flyghistoriker som framgått av debatten.

Jag läste häromdagen senaste medlemsbladet för Flygande Veteraner som snart inte kan bedriva någon verksamhet med ”Daisy” på Bromma. Nu kom på årsmötet litet mer positiva tongångar än jag hört förr men men… Som stockholmare skäms man över ”motvinden” för flyget. Och det är mycket annat som staden Stockholms styrande (borgerlig majoritet) inte hinner med att ordna. Invånarna blir allt fler och fler men många trafikmedel är sedan länge otillräckliga. Tunnelbanan, vägarna och även bostadsbyggandet släpar efter.

I morse skulle jag gratulera en Facebook- och SFF-forum-vän i min ålder, Lars Åkerlund,  på hans födelsedag. Jag försökte få in en hälsning på ”tidslinjen”, men den verkade inte ha gått fram. Kollade då mer noga på hans sida och fann då att Lars avlidit någon eller några dagar före sin födelsedag! Jag fick skriva in en slags hälsning till de efterlevande till sist.

Jag fick kontakt med Lars via SFF forum för många år sedan när jag där berättat om modellflygande på Skarpnäcksfältet på 50-talet. Jo, han hade också modellflugit där men vi sågs aldrig, Han sände mig några bilder. Bl a var han vittne till det svåra haveriet med en bogser-Klemm SE-BGO  16 juni 1957. Ett plan jag minns att jag ofta såg strävande mot höjden, dock utan släp. Man skolade antagligen in nya bogserpiloter eller testade motorn. (Planet fick luftvärdighetsbevis bara två veckor före kraschen ser jag i civilregistret på SFF forum.) Det hade försetts med en något starkare Continental sexcylindrig boxermotor än den vanliga fyrcylindriga Hirth-motorn. Se detta klipp från SFT nr 4/1993.

SE-BGO-1

Han sände även annat, bl  a ett flertal skanningar ur Erik Lindorms s k bokfilm, ”Ett folk på marsch”. Nedan ses en av skanningarna han sände. Jag valde den eftersom där skildras en bragdflygning för i dagarna precis 100 år sedan av fransmannen Marcel Brindejonc. En flygning från Tallinn till Stockholm, över Östersjön. Som det står i SFF Kronologi: 1913, 25 juni: Fransmannen Marcel Brindejonc des Moulinais sätter världsrekord i flygning över vatten på sträckan Reval (Tallinn) i Baltikum till Gärdet i Stockholm under sin flygning Paris – S:t Petersburg – Stockholm- Paris. Brindejonc flög en Morane-Saulnier, och sträckan över öppet vatten var 245 kilometer. Han beger sig vidare till Köpenhamn den 26 juni, vilket tar 5 timmar med en mellanlandning på Malmen. Han återkommer till Paris (Villacoublay) den 2 juli.

BRINDEJONC

För ett drygt år sedan kommenterade Lars ett blogginlägg och nämnde att hans modellflygintresse nu resulterat i anskaffandet av några närmast museala modellmotorer: Mills 1.3, ED Hunter och ED Competition Special. Motorer jag aldrig sett, bara läst om. Att ha jämte ångmaskingrejorna skrev Lars.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: