Skrivet av: Sudden | 2013/06/30

Om stora och små bokstäver, rätta och fel ord, några lästips m m

Det är skoj att se i bloggstatistiken vad folk söker på. ”Flygpojkarna i Västerås” sökte någon efter. Jag kom då att tänka på hur jag stötte samman med en f d granne, vi var på väg hem från flygfestivalen över Gärdet 21 augusti 2010, han på SvD-hyrcykel förresten. En Super Cub passerade just (hade den möjligen startat från Gärdet?) och när jag i förbifarten nämnde det berättade min vän att att man i Flygpojkarna i Västerås en gång skulle identifiera flygplan på bild. ”En Piper Super Cruiser” sa min vän, nej rätt svar skulle vara ”Super Cub”.

050711_D-ELTI_liten

Jag trodde faktiskt själv i många år att denna bild visade en Super Cub. Till  mitt försvar kan anföras att jag bara såg planet i profil då 11 juli 2005 vid Vängsö/Lifsingeån.

Jag kikar regelbundet in på SFF forum där det dock inte verkar vara så mycket på gång, Facebook har väl tagit över, men någon frågade efter Flygpojkarnas tidning ”Flugan”. Den hade jag aldrig hört talas om och googlade vilken forumfrågaren inte gjort, och fann en del om denna tidning som inte fanns på min tid i Flygpojkarna. Det intressanta med vad står att läsa hos Skalman är kanske  inte om ”Flugan” utan främst signaturens ”Varjags” så tidstypiska intryck vid ett internationellt flygpojksutbyte i början på 50-talet i tråden ”Flygpojkes drömresa 1953”. Därtill kom på SFF-forum flera svar till frågan; många f d flygpojkar mindes ”Flugan”.

Det finns verkligen mycket nostalgi kring flygvapnet som man ser av kommentarerna till Hans Jakobssons blogginlägg.  Här har AEF ordnat mer läsning för FV-intresserade .

Försvarsmakten finns ännu kvar på Ärna vid Uppsala (f d F 16/F 20) och behöver t o m mer plats. Den flygklubb som har sina rötter i den militära verksamheten får inte längre plats för sina två Safirer. Jag kommer att tänka på Parkinsons lag.

Red Bull Flugtag” ägde rum i Stockholm  i helgen; jag var inte där. Fick under det första skrivandet av mitt blogginlägg en rapport från ett kort besök att det var som ett misslyckat KTH-spex, inte oväntat. Jag har visserligen inte sett något KTH-spex men jag brukar gilla KTH-Quarnevalens fantasifulla teknik . Bilder som senare visats från Flugtag visar flera fina fantasifulla kreationer, inte minst det vackra vinnarplanet. Och imponerande satsningar av flera olika lag

Jag fann en spännande video med en flygare som verkligen kämpar i det japanska årliga ”Birdman Rally” för ”muskelflyg”. Man kan i videon begrunda om japaner på något sätt är annorlunda; jag såg först filmen utan engelsk textning. Det förefaller som han höll på i över en timme och inte i 13 minuter som är den redigerade videons längd. Satsar seriöst på muskelflyg gör man i Japan, ytterligare ett exempel här.

Rätt beteckning på flygplantyper är viktig för många flyghistoriker. Vem som nu bestämmer det. En knepig typ är det jag för enkelhets skull kallar ”spansk Messerchmitt” eller något liknande luddigt:

Mustang

Man förstår ju i alla fall vad planet här skall se ut som. Det förekommer i en krigsfilm om general Patton. Som man läser i detta forum : Those poor Buchons were popular in movies but never played themselves. They were BF109’s (and even Hurricanes) in Battle of Britain and P-51’s in Patton.

På Wikipedia kan man läsa om ”flygplantyper i spelfilmer”. Avsnittet om ”spansk Messerschmitt”, d v s HA-1112, är bland de längre. Sammanställningen är förstås inte komplett, det märker en svensk ganska lätt.

gula2

Jag ser också på Facebook en diskussion om Safir-versionernas benämning i flygvapnet (Flygvapnet). Ibland blir man förvånad hur olika vi tycker. Det som är självklart för den ene är mycket komplicerat för den andre. Det har väl till en del med ens ålder att göra, man minns vad man sa en gång i tiden och ”hur det var”. Eller man la sig till med ovanor eller feluppfattningar och språket och även benämningar utvecklas.

Jag minns från jobbet att det fanns olika uppfattningar om vi hette Televerket eller televerket. Därtill kom benämningar som Telegrafverket, Telestyrelsen m m som levde kvar ute i vardagslivet. Vi som arbetade inom televerket brydde  oss inte så mycket, det var väl bara när jurister blev involverade. Därmed inte sagt att jurister inte jobbade.

Ordtvister kan bli jobbiga. Besserwissrarnas förtryck skildras bra av författaren och illustratören Eva Lindström:

Eva_Lindström_Lundin

Nyligen snappade jag upp amerikanska flottans nya regler för att skriva i interna meddelanden. Man får nu använda gemena och versala tecken blandat och inte enbart versaler! Vilket skapar oro: Some senior officers believe once the ALL CAPS disappear, any number of strange characters might enter Navy orders, such as @, % or even—gasp—emoticons.

Som det officiellt förklarades: TRADITION OF ALL-CAPS COMMUNICATION IS A LEGACY OF TELETYPE MACHINES OF 1850S THAT LACKED LOWERCASE LETTERS. BUT ONLY NOW IS THE NAVY ACKNOWLEDGING THAT THE REST OF THE WORLD HAS EMBRACED LOWERCASE LETTERS AND THAT AND ALL-CAPS MESSAGES ARE DEEPLY ANNOYING. “LOWERCASE MESSAGES ARE HERE TO STAY,” JAMES MCCARTY, THE NAVAL MESSAGING PROGRAM MANAGER AT FLEET CYBER COMMAND SAID IN A STATEMENT. OR, RATHER, AN UNDERSTATEMENT.

Versal-text är därtill svårare att läsa en blandad gemen/versal text.

En hel del kan för övrigt sägas om Flygvapnets sätt att skriva typbeteckningar och användande av versaler därvid men jag avstår.

Felstavningar kan göra en text irriterande svårläst och det kan ta tid att reda ut vad som avses. Lyckligtvis har vår läs-sinne sina knep sägs det:

 I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg.  The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

En vän är mycket nöjd med den översättning av tal till text som hans dator har. Det blir inte alls sådana missförstånd som Fredrik Lindström skojar med här.

Här nedan fiskar min far röding och fixar inte rödvin som två sexåringar, med något olika social bakgrund och som ”lekte familj” en gång, missförstod varandra med:

Arne_Röding-Fischen_Pause_Sommer_1979

Norra Vättern, bleke och Röknen-öarna i bakgrunden. 1979.  Träbåt, tvåcylindrig Johnson. Sändaramatörkamraten DL7OW Fred plåtade.

Sduden

Annonser

Responses

  1. Det sitter nog någon nu och förtvivlat försöker komma ihåg var i filmen ”Patton” som dessa ”P-51 Buchons” dök upp utan att lyckas. Hav förtröstan, ni minns rätt, scenerna med dessa flygplan kom aldrig med i den slutliga versionen! Däremot så flög man med några spanska He 111:or. Alla scener som föreställer öknen i nordafrika i filmen är för övrigt inspelade i Almeria i sydöstra Spanien, dvs samma ökenliknande område som förekommer i några hundra ”spaghettivästerns”!

    Gilla

  2. Hej Christer!

    Jag har själv inte sett filmen, jag läser mer om filmer än ser dem (det går fortare…). När jag ”webbforskade” om denna film fann jag även http://aviation-le-havre.over-blog.com/article-des-messerschmitt-au-havre-43176040.html där min franska inte tillåter mig att helt tolka vad som skrivs. Men det verkar som några modellflygare i norra Frankrike såg några Mustangmaskerade Buchoner som kom på besök. Ett av planen råkade ut för ett missöde p g a en virvelvind och blev kvar ett helt år, mycket p g a byråkrati.

    Flög verkligen planen med Mustang-tillbyggnaden frågar jag mig?

    En film jag läst om i Bertil Skogsbergs ”På filmens vingar” är den tyska filmen ”Der Stern von Afrika” från 1957 om stridsflygaren Carl Joachim Marseille som var Tysklands ledande jaktäss när han sköts ned.

    Googlar man får jag av rörliga bilder och affischer intrycket att ”Bf 109E”-planen i filmen var någon HA-1109- eller -1112-variant med Hispano-Suiza-motor. Se exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=ADS2XSxPBqo. Motorinklädnaden skiljer sig från Merlin-inklädnaden; trebladig propeller.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: