Skrivet av: Sudden | 2013/07/02

Kring Howard Hughes

I ett inlägg nyligen utlovades tidningsklipp från Howard Hughes uppmärksammade jordenruntflygning 1938 med en Lockheed 14 Super Electra. Här är de (de blir större när man klickar på dem), med några andra flyghändelser på köpet. Olyckor lockar alltid:

07-15

07-16

07-18

07-19

Bilderna är skannade av Lars Henriksson för SFF:s räkning (jag har tagit ned storleken). Jag skulle hjälpa till med att klassificera klippen men det blev alltför jobbigt för mig. Klippen finns i en omfattande samling klippböcker av en Arthur Warensce som långt senare donerats av någon för mig okänd till SFF. Warensce verkar ha bott i Uppsala och oftast klippt ur traktens tidning, kanske Upsala Nya Tidning. Här Warensces ex-libris:

Warensce2

Jag påmindes om att jag skulle lägga in dessa klipp genom att någon sökt på Howard Hughs och kommit till min blogg. Ett svårt namn, Hughes, och hur uttalas det? Jag kommer att tänka på min kära svärmor, tyska i Frankfurt-trakten och ovan vid engelska så hon uttalade engelska ord som hon stötte på i tysk text ”som de stavades”. ”Interview” blev alltså ”interfiev”. Namnet på den doktor Hughes som hon någon gång konsulterat blev ”Hugges”.

Lycka till  med uttalet av flygplantillverkaren Waco (annorlunda än orten)!

En fördel med tyska och svenska är att ord uttalas som de stavas 😉

Skämt åsido, språkvetare påpekar att svenskt uttal i dag färgas av ordens stavning.

Yttrligare en utvikning: Howard Hughes slog en gång sina lovar kring Katherine Hepburn som framgår av ett av klippen ovan. Långt senare framträdde Hepburn i en ganska misslyckad amerikansk-brittisk film ”The Iron Petticoat” (Kamrat i svarta spetsar) som var en slags parafras på Lubitschs/Garbos Ninotchka. Hon landar i Västberlin i sin ”MiG” eftersom något gått henne emot hemma i Öst:

Film_MiG

Bilden är från Wikipedia men inte helt fri. Planet sägs vara en Republic F-84F Thunderstreak. Jag såg filmen och har ett svagt minne av någon färgglad scen med en ”framåt kvinna” men det var inte en film man minns.  Men hon spelar med kraft här.

Sudden

Kommentera

Kategorier

