Skrivet av: Sudden | 2013/07/06

Flygvapnets ungdomsverksamhet

I ett inlägg nyligen hänvisade jag i förbifarten till en fin berättelse av signaturen ”Varjag” om hur det var att 1953 få besöka USA och dess flygvapen som ett led i en ökad kontakt mellan unga människor inom Västeuropas och USA:s flygvapens ungdomsverksamhet. Ett amerikanskt initiativ i kampen om själarna i det Kalla krigets tid.

Vi (vi äldre) känner till Herbert Tingstens och Olof Palmes beundran av USA och har hört om deras amerikanska kontakter. Palme började sin karriär som internationell studentpolitiker, ett område där Sovjet försökte fånga själarna men där Palme med sin USA-beundran möjligen till en del ”hjälpte” amerikanerna. Det hela är en något diffus men känslig materia och en SR-dokumentär kring Tingsten drogs nyligen i sista stund tillbaka. Historiker anfaller varandra enligt gammal god akademisk tradition och försvarar sig förstås också med allt längre och snårigare inlägg. I svenska media är ett på många fronter sviktande USA ännu otacksamt att kritiskt belysa liksom ”helgon” som Tingsten. Vi som västeuropeer känner oss ännu stå i en stor tacksamhetsskuld till USA:

Tingstenminne-vårdaren_Ahlmark

Den resa ”Varjag” berättat om på Skalman-forumet finns även berättad i Ett år i luften 1954 av en reseledare vid FV, kapten Sten Torberger. Berättelserna kan vara intressanta att jämföra. Vem ”Varjag” är kan man då  klura ut, jo tydligen en av SFF:s tidiga ledare!

Torberger

Kul att se Erik Goliath som jag minns honom från onsdagsträffarna i Flygpojkarna början på 50-talet i ”Tegelhögen”. Jag imponeras av miss Dolores del Rios tillit till sina stödjande kavaljerer där hos sitter på ett räcke med hög fallhöjd bakom.

(Här ses Erik G i ett senare skede av livet, jag minns också hans sinkande plurrning en sen eftermiddag vid en lätt olycksalig SSSK-skridskofärd på Dalälven-fjärdar någon gång på 90-talet.)

Så ser vi prinsessan Sibylla och ”lillprinsen” omnämnas. En benämning han ännu nog har att kämpa emot hos många av oss äldre. Man får förresten se den riktige kungen i bild också.

I Varjags-tråden på Skalman-forumet gläds jag åt att en läsare haft nytta av en tråd på SFF forum där Erik Johansson och jag berättat om våra upplevelser av Flygpojkverksamheten i Stockholm och sommarläger på F 6.

Länkar bryts lätt med tiden  av olika skäl men med litet funderande kan man ofta ändå komma fram. Några länkar har nog brutits avsiktligt när det gäller mina tips på SFF forum men även här kan man lätt (?) komma fram.

Jag länkar i mitt SFF-inägg till en ung amerikan Steve Austens svenska upplevelser vid en utbytesresa 1970 med filmjölk och andra hemskheter. Men en verkligt stor upplevelse som han aldrig glömmer. Inledningen finns här och fler detaljer finner man genom att söka upp hans namn här. (Jag kom inte riktigt överens med strukturen i Cadetstuff-arkivet.)

I Ett år i luften 1952 skrev Sten Dalborg om Flygvapnets ungdomsverksamhet som då var en ny företeelse. Först med sommarläger och sommarkurser, senare med verksamhet året runt:

Dalborg

En annons i Looping 1954:Sommarläger-annons_Looping_54

Mer att läsa om Flygvapnets ungdoms- och frivilligverksamhet finns här.

Här ett tidigare blogginlägg från mig och ett till där jag kommer in på flygpojkarna.

Ja det var tider det, nedan en bild från F 6 sommaren 1951 med ”löjtnant Nilsson” (Ragnar Ignell) i mitten:

Sommarläger_F6_1951

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    Those were the days when I was a “Flygpojke” in Stockholm. I suppose the purpose of the “Flygpojke” organisation was to get us youngsters to get an interest in the Air Force and later apply to become a pilot. Which I actually did do. After some time I got a letter requesting me to present myself at F2 for tests. Which I duly did. The full test took two days. Each day we were called in for several examination and tests and after each one we said “good bye” to someone who had been rejected. I lasted to the very end of the second day and remember this test very well.

    The scenario was that someone had stolen something. An innocent person was accused for the theft. I was the only one that knew who the thief was. The object of the exercise was that I was to confront the guilty person and convince him that he should step forward and admit guilt and so get the incorrectly charged person freed. I do not remember my arguments but they were obviously not good enough as it was after this test that I was sent home.

    As it turned out the Air Force did not get a pilot but did get a “Flygtekniker” which, looking back, probably served me much better than being a pilot. The technical training in those days were first class and I did benefit from that in later life and long after I said, “Thank you and good bye” to the Air Force.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Apropå flygvapnets tekniska utbildning kan du läsa Tore Erikssons historiska framställning om verksamheten i Västerås här: https://larsan13.files.wordpress.com/2013/07/sft_1992_5_verkstadsskola_vc3a4sterc3a5s.jpg

    I SFT nr 6 för 2011 kan du på s 46 läsa några minnen från en sådan utbildning i slutet på 50-talet:
    http://www.flyghistoria.org/Publikationer/2011/SFT_6-2011.pdf

    I Västerås finns även idag flygteknisk utbildning:

    http://www1.vasteras.se/hasslogymn/index.shtml

    http://www.mdh.se/utbildning/program/flygingenjor

    Jag vet inte så mycket om detta ska jag erkänna.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: