Skrivet av: Sudden | 2013/07/15

Gnäll men även sommarglädje

Nätterna börjar bli mörkare. Potatisblasten har rännt i höjden men när jag känner efter i jorden under finner jag inga potatisknölar. Bönorna växer väldigt ojämnt; några har rännt i höjden medan andra frön har det inte blivit något av alls. Vad säger EU om det, det EU som genomför allt strängare regler för försäljning av frön och annat utsäde. Mina frön är från en väl etablerad fröfirma – och ändå.

130702_Potatisblast2

Heter det ”rännt” eller ”ränt” förresten? På SFF forum diskuteras hur man rätt betecknar våra flygplan. Inte lätt. Läs gärna Arne M:s inlägg om det futtiga i att hålla på med sådana diskussioner utan att äga tillräcklig kunskap.

Chefsingenjören har liksom jag irriterats av Svenska Dagbladets metod för att håva in stålar från dem som läser SvD på webben, en strävan man förstår, men SvD:s metod tror jag är rena självmordet. Chefsingenjören vill sålunda inte i sina redogörelser och motiveringar länka till debattartiklar som inte kan läsas.

Någon påpekade att det går att gå förbi SvD:s ”censur”, metoden beskrivs på  denna ganska esoteriska blogg. En möjlighet jag anat men ”cookies” har jag aldrig brytt mig så mycket om.  Bloggaren ”Copyriot” är medveten om det moraliska dilemmat att gå förbi/strunta i informationsägarens ”läsförbud” och det finns kommentarer och ytterligare inlägg kring detta. Piratkopiering är ju en ful sak men att koppla bort en funktion i ens egen dator är väl ändå något annat. Kan SvD ha bitit sig i tummen så kapitalt? Men alltid finns det väl någon jurist som ställer upp för att försvara de stolligaste saker.

181385_267_400

Förresten har jag börjat prenumerera på DN på webben, 99 spänn för tre månader. Det blir väl dyrare sen. Pdf-DN ger i alla fall lite papperstidningskänsla. Kan nu läsa dödsannonserna och Namn och Nytt.

Radiotjänsts beslut att kräva datorinnehavare på mottagaravgift kritiseras; juristerna har inte definierat vad en dator är. Sådana konflikter minns jag från min yrkestid, tekniker och jurister såg olika på ”verkligheten”. (SvD har också en artikel men det är alltså litet vanskligt att länka till den…)

Kjell och jag har haft vår årliga promenad med sill och nubbe. Och samtal, jag babblar på. Så här ser man alltså ut, fet och svullen, värre än Leif G W Persson:

130714_Lars_balkong_nöjd

Man märker ju på folks bemötande att man inte ser så relativt trevlig ut som tidigare. Priset tas av en läkare vars avsmak inför mitt kroppsliga förfall var alltför märkbart. Ska om en vecka besöka en annan läkare. Hoppas jag blir artigt bemött.

Kanske detta räcker för tillfället.

Sudden

Responses

  1. Jag har hört ”de gamle” säga att ibland går allt upp i blasten. Det vill säga att potatisblasten tar hela näringen så det blir inget kvar till knölarna. Kanske du kan koka soppa på blasten. Eller lägga den som sallad på ostsmörgåsen.

    Angående bilden av dig så skulle ”de gamle” sagt att du ser välmående ut. Var man mager var man sjuk, rund och välmående skulle man va.

    Gilla

  2. Hej Sven! Roligt att höra från dig. Jo, jag har också hört att olämplig gödsling och annat kan styra ”energin” fel. Liksom att jordens art ska vara den rätta förstås. Jag tog nu upp en planta och märkte att jag bör vattna flitigare.

    Fyra små knölar, 55 g (förra året var det 65 g en vecka tidigare). Sätt-knölen vara fast och kanske den har mer att ge. Det är i år mandelpotatis, vilket vid köpet kändes norrlandsromantiskt men googlar man om sortens egenskaper är det inte rätt potatis för mig. Men jag odlar ju bara för skojs skull, ju mindre skörd desto mindre jobb!

    Potatisblast (och allt av plantan ovan jord) är inte hälsosamt; giftigt. Men det giftiga kanske försvinner när bladen förvälls.

    Brytbönorna verkar vara fint på väg.

    Gilla

  3. Hej Sven,

    Great to hear from you again. I hope you do not want to kill Lars. The potato greenery above ground is very poisonous. Perhaps you were thinking of ‘blasten’ over beetroot. That makes a very lovely salad and is very good for you. I know this is discarded in the north of Europe but we enjoy it here.

    Also, the rhubarb leaves are very poisonous. All you have to do is to simmer them for 20 minutes in water and when cool, put the liquid through a filter and you have the most marvellous liquid that kills black flies and other pests from your fruit trees. When I lived in England I used this stuff and it was very effective. EU, in their infinite wisdom, has now banned this stuff. When they were asked why the answer was that they did not know. That either.

    Says Erik who would still use rhubarb extract if I could get it to grow in Portugal.

    Gilla

  4. Hej Erik,

    Nej, nej! Inte vill jag Lars så illa! Ren okunnighet. Av ren okunnighet äter jag inte heller svamp. Det sägs ju visserligen att alla svampar är ätliga, men vissa dock endast en gång.

    Jag förundras över vad EU bestämmer och reglerar ”over there”. Annat var det på Socialstyrelsens tid då de uppmade folk att äta ett visst antal brödskivor per dag. Jag kommer inte ihåg hur många dock.

    Måste sluta nu för Chris dukar fram jordnötssmör, vindruvsmarmelad och brödskivor för det typiska ”peanutbutter, jelly sandwich” målet. Hoppas bara jag äter nog med skivor för Socialstyrelsen. Jag är ju fortfarande svensk medborgare, så jag måste väl lyda svenska regler och bestämmelser?

    Sven

    Gilla

  5. Hej Sven! Ja det är kanske konstigt att allt på en potatisplanta är giftigt utom själva potatisen. En slags överlevnadsstrategi liksom tulkörtens. Eller blev det bara så. Darwinism eller Skaparens avsikt?

    Rekommendationen om 6-8 brödskivor om dagen är världskänd. Som så ofta var det inte så som man tror men historian är tacksam för ”propagandister”. Påståendet är en s k ”faktoid”, alltså ett påstående som ser sant ut men inte är det. Faktoider är vanligare än vi tror, inte minst bland dem som säger sig vilja sprida historiska kunskaper eller åsikter. (Som att Sverige var likt DDR fast vi alla vet att det är Norge som är den sista sovjetstaten. Björn Rosengren hade inte helt fel tycker jag. Vi fick genom misslyckandet med att slå samman de norska och svenska televerken en nödvändig (?) erinran om att norrmän ska tas på allvar.)

    Om myter kan vara sanna vet jag inte.

    Om brödskive-kampanjen kan läsas här: http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html . Känd över hela världen, se Ströyers teckning i TIME!

    Se även http://www.faktoider.nu/index.php . Man kan längst ned se en fin varningsskylt. Den flygintresserade ser att planet som varnas för är en Besserschmitt.

    Se även Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Faktoid och SvD http://www.svd.se/kultur/litteratur/detta-har-kanske-nastan-hant_980653.svd

    En liknande amerikansk sajt är http://www.snopes.com/ som jag ofta konsulterar (för säkerhets skull!) innan jag som trist besserwisser ”tillrättavisar” min kanadensiska mailvän när hon spridit någon alltför bra historia.

    Man måste ibland bli tråkig och med emfas exempelvis påpeka att s k ”chemtrails” inte finns. Det blev nyligen en del skratt och suckar kring en miljöpartist i Katrineholmstrakten som trodde på dem. Pinsamt; det finns ju faktiskt miljöpartister med god omdömesförmåga. Lyssna på http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt/svtsormland/article887902.svt

    Jordnötssmör med marmelad förekom en tid i min familj och jag tyckte det var härligt gott. Men det är inte så nyttigt och billigt blev det inte heller. Vid min enda USA-resa ca 1980 hade jag tänkt mig att köpa jordnötssmör och ta hem men jag såg inget i livsmedelsaffären. Se där ett minne från Grand Canyon.

    Jag har dock sneglat på Nutella-burkarna hemma i ICA-affären. En dag då jag tycker jag har anledning belöna mig själv så…

    Det sägs att Nutella-jordnötssmöret först såldes i fast form men barnen åt då bara smörskivorna, inte brödet, varför smöret gjordes krämigare. Kanske en faktoid…

    Gilla


Kommentera

Kategorier

