Skrivet av: Sudden | 2013/07/23

Ett mellanspel – jaktplan på Drevvikens is, Caudron Simoun och Ottsjö fjällflygläger 1972

Det är kul att se vad det söks efter när man leds till min sajt.

Någon har frågat om ”jaktplan på Drevvikens is”. Möjligen har jag skrivit om det, och jag har ett svagt minne av att ha läst någonstans att ett förband från F 8 var förlagt någon vecka där, antagligen i viken mot Trollbäcken tror jag. Detta lär skymta i en spelfilm med Julia Caesar. Det är bara att googla på!

När jag nu själv googlar hittar jag detta på SFF forum där det framgår var ett förband med J 9:or från F 8 troligen var förlagt och att filmen hette ”Vi hemslavinnor” i vilken figurerar en flygkadett. Ack ja, vad har man inte skrivit på detta forum. Saker som ibland var mer trevliga än flyghistoriska 😉

Hanviken

Det har också sökts på Caudron Simoun (het stark ökenvind) som var ett raffinerat franskt reseflygplan helt i trä som kom till Sverige under krigets första år från Tyskland, bl a som ersättning för nedskjutningen av Torvald Anderssons Vega Gull SE-AHR. Tyskarna hade lagt beslag på planen i Frankrike och hade väl inte så stor nytta av dem. De användes av olika svenska företag (Björkvallsflyg m fl) för att gå målgång åt Luftvärnet som Torvald A höll på med när en trigger-happy tysk handelssjökapten blev orolig. Typen förekom ofta på Norrtäljefältet. (Listan är från Iwan ”Pimpo” Norrmans gedigna lilla bok om Norrtälje-fältet.)

Andra Caudron-plan skymtar på min blogg men ingen Simoun. Men i min dator finns en Karlström-ritning som jag nu hittade. Jag letade först efter något pappersdokument som jag trodde jag skannat men det framkom att jag en gång mejlat en ritning jag funnit på en Tradera-auktion till en flygisk vän. Han är Simoun-frälst, han har minnen från barndomen då hans far var mekaniker och ev. även pilot på typen.

Caudron_Simoun_ritning_Karlström

Den juridiskt intresserade kan fundera över vems rätt jag kränkt genom att här visa bilden. Naturligtvis finns det mycket om typen på webben. (Notera den valda musiken, ”Drottningen av Sabas intåg” spelas när postbilen anländer.) Förutom användning som postflygplan gjordes uppmärksammade långflygningar.

När jag förgäves letade efter något om Simoun i mina lådor fann jag något helt annat, nämligen information till deltagarna i segelflyglägret i Ottsjö 1972. ”Ottsjö Wave Camp” som det väl heter numera. Då för 41 år sedan var det hela litet anspråkslösare. Här min flygdagbok från första veckans läger:

Flygdagbok_1972

Här ser man att jag flög Spatz tre gånger men jag kom aldrig överens med planet eller i varje fall inte denna individ. Roligare var då flygningen med PIK-5 SE-STZ, en historisk relik redan då 1972.

SE-STZ_mars_1972_CB01

Att återse SE-STZ på museum många år senare var roligt.

Jag har skannat det enkla lilla häftet med läger-info i A5-format. Papperets blå färg gick inte fram så bra i skannern. Det finns väl någon automatik att stänga av eller slå till men jag har aldrig orkat läsa och förstå bruksanvisningen för min Canon-skanner som jag ändå är mycket nöjd med. Jag väljer att visa häftet med dess blå färg, manuellt justerad sida för sida. Här en illustration, säkert gjord av Bertil Hladisch som av konstnärlig plikt flyttat litet på vindstrut-tall och sjöbodar för att förbättra verkligheten:

Ottsjö-tall

Sudden

Annonser

Responses

  1. När jag såg din flygdagbok ovan slog det mig att jag har mina lekmannaflygningar bokförda. Det och mycket annat finns på en websida om det gamla örebrofältet.

    http://www.gustavsviksflygfalt.se/index.htm

    Gå in på ”Biblioteket” och scrolla sedan ner till mitt namn, så får du läsa lite om mina flygupplevelser.

    Du hittar säkert många personer du känner eller känner till på den webben och lita anna intressant läsning.

    Sven

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Den som är litet formalistisk kan undra vad Gustavsviksminnena har att göra med det som står i blogginläggets rubrik. Men så är det. Våra tankar tar den väg de tar. Accepterar man inte det, så tystnar forum och andra former av samtal.

    Du har flugit motorflygplan oerhört mycket mer än jag, mina flygningar i små motorplan kan nästan räknas på ena handens fingrar. Nå, en motorseglare har jag flugit ”helt själv” en enda gång efter fyra starter med instruktör i baksits. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag landade redan efter 10 minuter.

    Det var en väldigt fyllig webbplats du tipsade om. Jag har varit inne på föregångare till sajten och hade kontakt med Claes Hagenfeldt som hade börjat samla stoff (tillsammans med andra tror jag) och som rådde mig att vänta med en presentation i SFT Nätkassen.

    Jag besökte Gustavsvik en eller två dagar i augusti 1960 och jag har fångat en del på dubbelåtta smalfilm och har beskrivit innehållet där man bl a finner: Birgitta Jonsson, f Englund, med nyfödd son Claes 17 augusti 1960, i hemmet i Örebro….Örebro flygfält (Gustavsvik) tillsammans med sommarpraktik-kamraten (televerket, jordresistansmätning) Hans Janson (örebro-bördig)….Hans J och jag i arbete väster om Ystad, aug-sept –60

    Filmen visar hur Hans förgäves försöker rycka igång en Moth-motor, så en Moth som släpar iväg en Bergfalke och så gör en elegant sväng vid linsläppet.

    Kanske du var på fältet den dagen?

    Mer jag minns är att den då mycket kände Olle Ringstrand var på besök och att vi spelade pingis.

    En person ”Johannes” som var ganska småväxt minns jag svagt, mest för att att Hans något år senare nämnde att Johannes var en av dem som omkom vid den svåra olyckan med en KZ Lärka VII SE-COK ett år senare.

    Hans J var inte nöjd med att Nerikes Allehanda hade omnämnt hans utelandning vid Lillån med en Baby som en ”nödlandning”.

    I biblioteket finner jag namn jag minns; Inge Eriksson, Ragnar Ignell och förstås Kenneth Johansson. Irve Silesmo var ju vida känd..

    Inge bogserade mig otaliga gånger under 12 år på Vängsö men han var rätt tystlåten så jag tänkte aldrig på att han faktisk har litet av Örebro-dialekt.

    Jag skulle nog kunna skriva ett helt inlägg kring detta, det går att koka soppa på en spik. Men det får räcka med en bild av tre viktiga personer i mitt flygliv:

    Edeltraud Rother, en väninna till min hustru som fick mig att göra slag i saken och anmäla mig till segelflyginternatkursen på Vängsö sommaren 1966, så bogserpiloten (och ÖSFK-flygplanteknikansvarige) Inge Eriksson samt så min flyglärare Tage Hörkeby.

    Gilla

  3. Hej Sudden,

    Några snabba kommentarer bara. Ja, man vet aldrig vilka minnen, associationer och funderingar det man skriver väcker hos läsaren.

    Jag ser av min logg att jag var på ESOE den 16:e augusti 1960 och flög då med ASA-Flygs Tri Pacer SE-CER i 23 minuter. Huruvida jag var där även den 17:e utan att flyga vet jag inte, men helt otroligt är det inte att vi var på fältet samtidigt.

    Som du ser av min blogg så gjorde jag tre uppstigningar den 11:e september med Olof Höfling i hans KZ VII SE-COK. Höfling lär ha varit stridspilot i Luftwaffe under andra världskriget och flög ”hårt”. Orsaken till olyckan där han och tre av flygklubbens medlemmar, bland annat ”Johannes” omkom lär ha varit avancerad flygning met ett flygplan som inte var byggt för sådan. Planet hade hamnat i flatspinn, som inte kunde hävas. Jag var ute på fältet olycksdagen och följde med till olyckplatsen i Ervalla. Det var tydligt av vingarnas läge att det var frågan om spinn. Ena vingen låg vriden framåt och den andra bakåt i förhållande till kroppen. Vid skrotningen av planet fick jag propellern. Ena bladet var splittrat, men jag gjorde en blompedistal av den. När jag gift mig med Chris och hon fick reda på blompedistalens ursprung (fyra döda personer) ville hon att jag skulle göra mig av med den – och vad gjorde man inte för familjefridens skull.

    Bör nog sluta här, innan jag blir för långrandig.

    Sven

    Gilla

  4. Hej Sudden – en kompleetering

    Länken nedan visar några fina stilstudier av Mothen. Den sista bilden visar dessutom fårskocken som höll gräset på gräsfältet någotsånär kort. Nackdelen var all fårlort som slängdes upp av flygplanshjulen och fastnade under vingarna. En anorlunda nerisning.

    http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/sandblom_lars/Bilder.htm

    Sven

    Gilla

  5. Hej Sven!

    Tack för dina minnen. Ja man ser inte bara en Tiger Moth och får utan även en ung Sven O Sjöstedt ”in action”. Vidare finns mycket mer att se och läsa. Kanske jag skapar ett blogginlägg baserat på denna förträffliga sajt och mitt eget stoff.

    Det finns så mycket på sajten att man lätt går vilse.

    Jag gillade Arne Uplings fina lilla dikt på startsidan och jag känner en Upling-dikt till. Upling har förresten fått Dan Andersson-priset och då menas inte den ”ryktbare” flygaren m m Dan Andersson, som jag antagligen träffade vid mitt besök på Gustavsvik i mitten av augusti 1960, då i sällskap med Olle Ringstrand.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: