Skrivet av: Sudden | 2013/08/25

En del flyg men nog mer om bilar

I några inlägg nyligen har Brooklands racerbana sydväst om London varit på tapeten. Den var så att säga kombinerad med ett flygfält och en Vickers flygplanfabrik. Numera är den stora attraktionen ett museum, men en del av racerbanan med sin doserade kurva finns kvar:

Brooklands

På denna bild får man en vink om vilka flygplan som i dag kan beskådas. Mer  om museet ges här. På Youtube är det ingen konst att hitta filmer om racertävlingarna i mellankrigsåren och här är ett reportage från ett evenemang för traditionsälskare. Notera reporterns tidsriktiga hatt.

Landningsbanan blev med tiden allt kortare, men ännu 1996 lyckades man med en del åtgärder ordna så att en stor fyrmotorig Vickers Vanguard/Merchantman kunde ta sig ned för att sedan bli kvar på museet.

Detta får mig att tänka på två liknande ”museileveranser” 1989 (i grevens tid eller var man förutseende?) i DDR. Dels en Il-18 till Hans Grade-museet i Borkheide. (Grade får anses som Tysklands första motorflygare), dels en Il-62 till en av minnesplatserna över Otto Lilienthal som Hans Jakobsson besökt och även där berättat om Il-62.

Tyvärr har jag ingen film som dramatiskt visar hur man i Borkheide fick ned den stora Il-18 på ett knappt 900 meter långt gräsfält men här är åtminstone en film av en avbruten start med typen.

I ett blogginlägg för tre år sedan visade jag bilder av några fina gamla bilar, bl a en Bentley med ett fint akterparti. Estetiskt känsliga personer varnas dock för att skrolla ända ned ;–)

Jag kom också att tänka på ”Il Tempo Gigante” i den fina norska dockfilmen ”Flåklypa Grand Prix” för snart 40 år sedan (oj vad tiden går!) men också på hur mina blivande föräldrar 1933 enligt bevarade fotoalbum besåg Sveriges Grand Prix bilracing vid Rämshyttan i februari 1933 och då försökte fånga förbiilande bilar med kameran:

Racer_Rämen_1933

Bland de tävlande fanns två bröder Widengren, med stöd av familjens pengar från textilindustrin gissar jag. Per Wiktor Widengren vann med en Alfa Romeo men det är hans bror Henkens Invicta här ovan som man kan se bevarad här. När jag försökte få reda på mer om tävlingen blev jag bönhörd överhövan genom att finna en SF-film hos SVT! Nu fick jag veta var man tävlade, att man inte enbart körde på sjöis, att man hade på något sätt dubbade däck, och att man höll på i åtskilliga timmar. Här mer  om vilka personer som uppträder i filmen.

Jag har de sista dagarna varit sysselsatt med mina föräldrars efterlämnade fotoalbum eftersom jag via en Facebook-grupp för ”oss som minns Gävle” fått kontakt med dottern – Eva –  till mina föräldrars närmaste umgänge åren före och efter min födelse. Vi sågs senast för ca 60 år sedan vad jag minns. Hon finns med på foton från tidigare barnkalas (1944-45), här längst bort och jag närmast:

Kalas_1944-45

Man anar att jag var föga road av kalas och att se glad eller ”naturlig” ut på kommando var – och är – en plåga. Men det finns faktiskt någon bild där jag ser glad ut.

(Långstrumpor och livstycke? Jovisst!)

Så nu har jag skannat och donat och Eva reder ut vem som är vem på bilderna och berättar saker som jag glömt eller aldrig vetat. Jag lämnade Gävle i 7-årsåldern och minns väldigt litet om mina få kamrater medan Eva blev kvar och fortsatte kontakterna från barnkalasen.

Här nedan en bild där man ser mina (blivande) föräldrar i januari 1933, de skulle 11 månader senare förlova sig. Kvinnan i mitten är syster till mina föräldrars vän, som var fotograf (det är väl därför det finns så många bra bilder!) och hon var en central person i umgänget, ja hon hälsade på ännu in i 60-talet. Schäfervalpen hette Gask och som alla hundar ”var han så snäll så” men jag tror ändå att det var han (?) som grundlade min hundrädsla (tillsammans med min helt egna harighet) när jag 7-9 år senare råkade trampa på en av hans tassar när vi var i vårt pannrum. Hans skall ekade så starkt att jag blev skrämd for ever.

Sonja_Gerda_Arne_Gask_31jan33_liten

Jag fick trixa en del med skannern för att få en hyggligt bra bild (där mammas klädseldetaljer och pappas ansikte framträder). Lägg märke till min fars tidsriktiga hatt. Mina föräldrar var här 21 år.

Sudden

Kommentera

Kategorier

