Skrivet av: Sudden | 2013/09/04

Motorflygplan

Svalorna är borta sedan ett par veckor och nu är det mest flygmässigt föga imponerande trastar man ser. Dagisbarnen 100 meter bort stojar och glammar och jag kommer att tänka på Cornelis en sång. En sådan energi de har, parvlarna. Och att de kan höras så långt, men de akustiska förhållandena är än si, än så. Tidigt på mornarna hörs däcks- och motorljuden från motorvägen en kilometer bort väldigt starkt. Eller kanske det är så att det saknas andra ljud den tiden på dygnet.

Tomaterna börjar bli röda men några plantor ger tydligen gula tomater.

130904_tomater_saab2

Som man kunnat läsa på webben drabbades Mikael Carlson av ett missöde med sin Bleriot XI/Thulin A, SE-AMZ, vid en uppvisning i Schweiz den gångna helgen. Det första under 22 års flygande med planet. Tydligen blev ett nedsvep efter starten alltför starkt. Mikael kom nu undan med en mindre blessyr och planet är inte så svårt att få i ordning säger han. Mer finns att läsa här och här (video) och här (en serie bilder av kraschförloppet).

När jag sökte efter information om Mikael C:s incident fann jag även denna video om vad en modellflygare kan göra när han har en motor som kan lyfta planet rakt upp. något som nu Bleriot-motorn förstås inte orkade. Fast mer imponerad är jag faktiskt av att musikkompositören anpassat stycket så väl till flygningen, både vad avser planets rörelser och landningsavslutningen! Man får ju så ofta se flygvideos med ganska trist musik eller med störande vindbrus och annat ovidkommande .

Här en annan sådan flygekvilibrist, ja en riktig ormtjusare.  Platsen är Barkarby där årligen i juni hölls ”Skaladagarna”, inte sällan helgen efter EAA Fly In. Men icke nu längre. Här är året 2007:

070610_Ormtjusare_Zlin-modell2

Ja, dagens elmotorer orkar en hel del. De behöver energirika batterier, och sådana kan börja brinna om det vill sig illa, något som inte bara Boeing med sin Dreamliner råkat ut för.

070610_SE-PUH

”Heffaklumpen” eller SE-PUH hette modellen.

På Skaladagarna 2007 såg jag en kraftfull modell som Tomas Leijon stod för. En modell av ett mycket avancerat avanceplan Turbo Raven, byggt i ett enda exemplar. Modellen är ca 12 kg tung och försedd med en liten gasturbin av typ JetCat SPT-5, som vid stillastående ger en propellerdragkraft av ca 30 kilo (pensionerade ingenjörer slipper räkna om till Newton och kilowatt och andra s  k ”rationella sorter”).  Även förebilden hade större propellerdragkraft än flygvikt.

Här kan man läsa litet om modellen och så här ser den ut och vi ser också en halv Tomas L, en mycket kreativ man på flera områden, bl a vad gäller snabba motorsmå bilar:

070610_Turbo-Raven_Leijon

070610_Turbo-Raven_nos2

Det är lätt att googla sig fram till mer om denna lilla gasturbin och man kan bl a i videoklipp höra hur turbintjutet drunknar i propellerljudet när man kör för fullt. Jag har själv inte sett Turbo Raven-modellen flyga eller hört motorn.

Sudden


Svar

  1. A propos bilar…

    Gilla

  2. Hej K!

    Jo BRM läste man ofta om i ungdomen, men jag var och är inte så hemma i racersportens teknikaliteter. Nu tog jag igen litet, läste på webben om F 1-racerklassen, BRM m m. Man har hattat mycket med regelverket, kompressor/turbo/icke-kompressor, motorstorlekar, däcktyper, aerodynamiska hjälpmedel m m. Dagens racerbilar är mer raffinerade än jag visste om.

    BRM började med en 1,5 liters V16, med en Rolls-Royce-inspirerad radialkompressor. Senare förekom rak4, V8 och H16.

    Mer att lyssna på och se: http://www.racedepartment.com/2012/10/best-engine-sounds-ever-brm-v16/

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    I suppose we mostly think of tomatoes as being red. But, as you have discovered there are yellow tomatoes too. When we moved to Portugal we found green tomatoes for sale in the shops. We wondered how on earth they could sell unripe, green tomatoes. We soon found out that they were not unripe. They were as good to eat as the read or yellow ones. You learn as long as you live.

    When I was a boy my mother had a large number of tomato plants. Most of the tomatoes went red and we had them in salads or just as they were. When we got too many she harvested the green, unripe, tomatoes. She pricked them with a fork and left them in a mixture of vinegar or whatever she put into the mixture. Six month later they were soft and very tasty.

    I love tomato juice and we get plenty of that here.

    I had my first experience of a model aircraft powered by an electric motor the other day. I was out walking my dog when I spotted this model aircraft flying over the fields. What amazed me was how quiet it was. My first thought spotting the aircraft was fright. Where we used to live in England in the quiet countryside, someone started up a model aircraft club in one of the fields not too far from us. These had the diesel engines and there were several of these planes in the air at the same time. May of us in the area objected to these activities. A farmer claimed that the sheep dropped their lambs too early. To make a long story short the counsel banned the the operation of model aircraft in our area and that was the end of that story. Barkarby seems to me to be a perfect are for model aircraft operation. There is everything they need including an underground hangar with full workshop and refuelling facilities. Even a fire extinguishing system just in case one of those nasty batteries catch fire.

    Erik, who wanders what this gigantic underground hangar is used for these days.

    Gilla

  4. Någonstans läste jag att tomater och gurkor innehöll mest vatten och egentligen inte var så värst nödvändiga. Rotfrukter är då mer nyttiga.

    Som du vet håller Barkarby-fältet, hittills styvmoderligt behandlat av flyghistorikerna, på att bebyggas. Som det heter i samhällsplanerar-poesin:

    ”På det gamla flygfältet i Barkarby växer en helt ny stadsdel fram med 5 000 bostäder av varierande utformning och karaktär. Med en väl avvägd mix av hyreslägenheter, bostadsrätter, radhus och villor skapar man en attraktiv och levande stadsmiljö med en unik närhet till naturen.”

    Man tackar. Jag har största delen av livet bott i Stockholmsförorter av det slag där man lämnat bergklackar och enstaka tallar kvar. ”Närhet till naturen”, jo jag tackar jag.

    Det finns mig veterligt en del bergrum och andra utrymmen kvar på f d Barkarby-flottiljområde som Försvarsmakten utnyttjar. Som vanligt är det hysch-hysch om bergrum, även när de används för civilt bruk.

    Det finns på Facebook en grupp för ”Kungl Svea flygflottilj” som ju formellt täcker bara en en mindre del av områdets 100-åriga flyghistoria. Och på SFF forum har man ju sett nyfikenheten på alla gamla underjordiska hangarer/bergrum, på F 8 och annorstädes.

    Ruiner är lockande. Här hittar man mer om ”ruiner” av industriellt och militärt slag, t ex en känd flygflottilj på Hisingen: http://www.jornmark.se

    SFF-Stockholm ordnar en rundvandring på Barkarby-området lördagen 14 september: http://www.sffsto.se/ValkommentillrundvandringpafdF8Barkarby.htm

    Jag läser där att en bok har skrivits om fältets 100-åriga historia.

    Modellflygplan ”bullrar”, jo otaliga är konflikterna genom tiderna med den bofasta befolkningen. Här ett exempel på hur saken behandlats på högsta nivå: http://www.akmg.se/UserFiles/File/GrimasHog/ModellflygProgrSamr.pdf (Jag tror inte det blev något.)

    Till sist. Du Erik som minns Gamla Klara och innerstan, Hotell Continental är rivet! Jag åkte bil förbi häromdagen och blev paff. Se http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=336&lang=

    Gilla

  5. ”…powered by a supercharged sixteen (16!!) cylinder 1.5 liter Rolls-Royce engine,..” Sic!
    Rolls-Royce hade väl ingenting med BRM’s V16 motor att göra. 🙂 Märkligt att man kan påstå det!
    ”The engine was designed by a team consisting of Peter Berthon, Harry Mundy (who had designed engines for Jaguar), Eric Richter, and Frank May.” Så säger Wikipedia och det tror jag på!

    Gilla

  6. Hej K!

    Jo den formuleringen du citerar från http://www.racedepartment.com/2012/10/best-engine-sounds-ever-brm-v16/ är ju ”överdriven”. Men många engelska företag (eller anställda där på sin fritid) var involverade i detaljer i BRM-projektet, bl a då Rolls-Royce och en person som kom att betyda mycket för BRM var Tony Rudd som kom från Rolls-Royce. Som Wikipedia skriver någonstans:”Engineer Tony Rudd was seconded to BRM from Rolls-Royce to develop the supercharging system and remained involved with BRM for nearly twenty years”.

    Om Rudd: http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Rudd

    Det finns mycket om BRM på Wikipedia, exempelvis

    http://sv.wikipedia.org/wiki/BRM_Type_15 och

    http://en.wikipedia.org/wiki/British_Racing_Motors

    Allt blev inte klart på en gång hos BRM och det fanns ju olika steg som jag inte är så hemma på. Jag vill minnas jag i Wikipedia läst att den första V16 kunde ge ca 540 hk vilket är mycket för en 1,5 liters motor. (Fortfarande är väl 100 hk/liter mycket, men det är ju förstås kompressorn som gör det.) Cylindrar stora som hos en lättviktare. Man kunde gå upp i varv när komponenterna var små.

    Kortslagighet var något fint i min barndom, ja ”överfyrkantighet” (större cylinderdiameter än slaglängd) skrevs det ibland om när bilmotorer beskrevs i Teknikens Värld. Det sades vara lämpligt att hålla ”kolvhastigheten” under 11 m/s vill jag minnas. I vardagsbilar.

    Gilla

  7. Jo det stämmer ju att det var många firmor inblandade i tillverkningen av denna motor och kanske även den senare, lika misslyckade H-16 motorn (som jag faktiskt läste om i en motortidskrift i tonåren och som jag sparat). Men bara för att R/R låg bakom centrifugalkompressorn – dom hade ju erfarenheter på området – så var det ju ingen Rolls-Roycemotor. Jag har förstått att man tillverkade ”bitar” gratis åt BRM när man inte hade så mycket att göra. Märkligt att det bara var Fangio som tyckte att det var en bra bil. Man hör ju på ljudet att det inte är var särskilt harmonisk motor, vass effekt/momentkurva t.ex.

    Gilla

    • Apropå Fangio som du nämner och som verkligen var stor kommer jag att tänka på en man i huset intill som alltid kom körande med en väldig fart när han skulle trottoarkantparkera sin bil på Snöflingebacken hemma i Västertorp och behövde vända på denna återvändsgatas vändplan. Åtminstone varannan gång, det var ju datumparkering. Jag kallade honom därför ”Lill-Fangio” och funderade över varför han körde så fort. Han hade en vacker hustru, engelska var hon och hade en son där man klart kunde se att fadern var indier och avgjort inte Lill-Fangio. Kanske det skavde på självkänslan så att Lill-Fangio behövde kompensera sig?

      Jag växlade då och då några ord med sonen som var några år yngre än jag och var ”litet utländsk” på det ivrigt aktiva indiska sättet. Sökte nu på hans namn. Det verkar ha gått honom väl, i varje fall blev han läkare och det finns en del att läsa om hans göranden och låtanden..

      Nu har jag avvikit från ämnet. Litet tjafsigt kanske. Här är i alla fall en bild av min Vespa trottoarkantparkerad på Snöflingebacken:
      https://larsan13.files.wordpress.com/2013/09/min_vespa.jpg. Kring 1960, jag beklagar den dåliga bildkvaliteten men min Canon Dial var litet lynnig. Eller skulle jag öppnat köksfönstret för att få fokuseringen rätt.

      Gilla

  8. Tony Rudds bok ”It was fun…” vore nog fin läsning. Men den kostar skjortan!

    http://www.alibris.com/Tony-Rudd-It-Was-Fun-My-Fifty-Years-of-High-Performance-Tony-Rudd/book/6734724

    Gilla

  9. Jaså du åkte Vespa, precis som din husgud gjorde runt 1953 mellan kanslihuset, försvarsstaben och hemmet på Östermalm.
    100hkr/l är väl inte så märkvärdigt. Redan i början på 60-talet, då jag ofta åkte till Gelleråsen för att titta på banracing, tog man ut cirka 100 hkr ur F3-motorerna, som var på just 1 liters slagvolym och då använde man bara en halv Weber 45:a. Idag finns det ju ottomotorer som man kramar ur över 1000 hkr/l om det kniper. Men då handlar det om rejält överladdade nitrometanmotorer. Och ”soppa” går det åt i mängd. Se bifogad videosnutt med demonstration av en bränslepump för EN cylinder till en sådan motor!

    Nitrometanbränslet kostar $35/gallon och det går år nästan 1,5 gallon/sek.”

    Men nu har jag väl avvikit från ämnet, vilket det nu var? 🙂

    Gilla

  10. Tack K, det var mycket lärorikt. Det är mycket man inte vet.

    Jag fann ingen bild av Olof Palme på Vespa i mina hyllor men däremot en bild med en Fiat 600 (ev. i tysk tappning). Se även http://www.svd.se/naringsliv/motor/palmes-lilla-roda_6568397.svd för hans olika bilar.

    Gilla

  11. ”Det är mycket man inte vet.” Det tror jag inte på. 🙂

    Gilla

    • The older you get, the more you understand that you do NOT know so much.

      Erik, who goes to the school of life where the fees are high and the going tough.

      Gilla

      • Hej Erik!

        Så sant så! Sedan kan man ju reagera olika på insikten att man egentligen inte vet så mycket. Det gäller att inte nedslås. Eller ljuga.

        Gilla

    • Visst vet jag mycket, men rent konkret innehöll videoklippet fakta jag inte tänkt på. Hur mycket dragsterentusiasterna jobbar med motorn och hur väldigt illa den far. Och att fordonet under hela accelerationen slirar på kopplingen (som inte har lång livslängd); motorvarvtalet var ungefär konstant. Om jag fattade rätt

      Sedan har vi ju en stor 1900-tals-filosofs slutord i ett av hans centrala verk, som minsann inte är lätta att tolka.”Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga”. Det är väl inte bara ett nonsens-skämt. Som Blandarens påstående att man inte kan säga ”Nu borstar jag tänderna”. Om man vill tala sanning.

      Jag har försökt läsa populära beskrvningar av kända filosofers syn på världen men just aldrig fattat ett jota…

      Gilla

  12. Angående tomater. Jag har inga tomatplantor i år. Tidigare års erfaren har lärt mig att rådjuren alltid är snabbare på att skörda tomatrna än jag. Jag satte vildblommor i stället, Black Eyed Susans, Echinea och liknande. Och trot den som vill, men rådjuren, och kaninerna, har nafsat och ätit även av dem

    Det kostar att leva nära naturen. Vackra fjärilar och en och annan kolibri har dock visat sig vid de blommor som finns kvar.

    Sven, som hellre delar med sig av sina växter än att bespruta dem med gifter.

    Gilla

    • Hej Sven!

      Min balkong ligger på markplanet. Rådjur och harar tar väl ibland tulpaner planterade utanför balkongen (ja kanske ofta), medan det som finns innanför balkongräcket går säkert. Jag har lyckats bättre med tomaterna på senare år. Det är väl den globala uppvärmningens förtjänst. Obs! Sarkasm.

      Mina tomater är små, körsbärstomater. Jag blandar ibland dem i en enkel sallad. Man får då ge akt när man får i sig just en tomat så man hinner registrera smaken. Den är mycket bättre än hos köpetomater, men njutningen är ack så kort.

      Dessutom gillar jag egentligen inte tomater – de är ofta alltför kalla (genom sin blöthet).

      På tyska finns ett uttryck ”ha tomater på ögonen” som innebär att man/någon inte (in)ser det helt uppenbara. Detta uttryck använde min f d tyska hustru ibland när hon tyckte att hon gjort ett grov ”miss” av något slag. Kanske ibland också om mig och andra.

      http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/18241351

      Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier