Skrivet av: Sudden | 2013/09/21

Vad är sant – historieskrivning är svårt – och egna minnen

Nyligen kikade jag in på Fredric Lagerquists blogg där han skrev om en känd svensk racerförare, Ulf Norinder. Jag minns namnet men just inte mer. Racerbilar var ju nyligen uppe på i min blogg så jag läste vad Fredric skrivit, något som jag ändå förresten ändå gör. I en egen kommentar var han litet frågande inför ett flyghaveri 1940 som påstods ha skett vid Kilafors och där racerförarens far omkommit. De uppgifter han gav och det jag vet/läst om svensk flyghistoria fick mig att identifiera haveriet som skett på ett helt annat ställe men där ”arvtagaren till Kilafors” omkommit, och jag skrev en kommentar.

”Forskningarna” i mina bokhyllor och på webben visade på en del skillnader i hedervärda flyghistorikers och andras uppgifter kring detta haveri. Vad är sanning frågar man sig ofta. Nå, fel smyger sig ofta in, och blir kvar. Fortplantas. När jag en gång skrev/kompletterade SFF Kronologi-notiser tänkte jag på att varje gång man på nytt beskrev en historisk händelsie smyger det in sig nya fel.

Så har jag ju egna ”upplevelser” av denna ort i Hälsingland vars namn är bekant för alla som legat bakom en långtradare eller stor lastbil med ett släp tillverkat där.

Jag brukade årligen passera Kilafors på mina bilresor till Jämtland. Där fanns bl a en bilhandlare som bland sina på gårdsplanen utställda bilar ofta brukade ha någon fin gammal Citroën.  Och min medresenär Åsa nämnde att hon köpte stickgarn från Garntjänst i Kilafors och jag tror att vi någon gång gjorde en avstickare (förlåt vitsen!) för att ta en titt på butiken utifrån. Vid speciella tillfällen tar jag på mig den tröja hon en gång stickade för mig. När hon dog hittade vi i hennes frysskåp bara stickade plagg som hon ville skydda från mal.

Haveriet 1940 finns omnämnt av Erik Bratt i hans bok ”Silvervingar”.

Silvervingar

Några fler av Agne Högstedts teckningar av ”silvervingar” finns här.  Googling antyder att Agne H varit modellflygpionjär i Malmö. Här en Högstedt-teckning jag tidigare inte sett. Högstedt omkom i februari 1941 vid Storön ONO Luleå med en B 4 från F 6. En minnesplakett över silvervingar vid F 6.

Jag tog med mig ”Silvervingar” en gång för ca 20 år sedan när jag besökte mina föräldrar och hade tänkt mig att min far skulle vara intresserad. Hans bror Bengt flög ju en gång på F 6 i Karlsborg, visserligen några år senare än vad Bratt gjorde, Han visade dock ringa intresse, Men när jag berättade om Kilafors-sonens haveri klack det till min överraskning till hos min mor, jo hon mindes denne jämnårige stilige unge mans besök i Gävle med sin fina bil (Bugatti?) då han (med kamrater) ”gjorde stan osäker”. Det var nog möjligen innan hon 1933 på nyårsafton förlovat sig med den man som blev min far.

De_förlovade

Angående B3-haveriet där Arne Johnsson omkom skiljer sig uppgifterna. Lennart Andersson anger tydligen att fem personer omkom, medan ”In Memoriam” listar fyra omkomna samt en skadad. Platsen sägs i den senare boken vara ”Uppegården, 6 km V Vänersborg”.  6 km V Vänersborg säger även sajten ”Silvervingar” medan Andersson, eller i varje fall Fredric L, nämner ”Grundebosjön”. Men den sjö som finns väster om Vänersborg heter Gundlebosjön. Kanske bara ett enkelt avskrivningsfel? (Jag har ej Anderssons bok.)

Någon ”Uppegården” hittar jag inte på de kartor jag har tillgång till för denna trakt men platsnamnet nämns på webben.

Bratt skriver att Johnsson inte förde planet vid tillfället men ”In Memoriam” anger honom som flygförare.

Nå, det mest förvånande är nog att det har påståtts att Johnsson omkommit när han skulle visa upp sig i luften vid Kilafors. Men det är lätt att historier ”förbättras”. Aftonbladsartikeln som Fredric nämner bör alltså läsas med viss urskiljning. Den är nog antagligen ”i stort sett sann” men inte i alla detaljer. Det är mänskligt att vilja bättra på, förtydliga, verkligheten. Det blir liksom sannare så…

Jag har tidigare aldrig kopplat Ulf Norinder till Kilafors. Tack var Fredrics blogg har jag lärt mig en del.

KilaforsSudden

Annonser

Responses

  1. Tack Lars för intressant läsning rörande Arne Johnsson och hans haveri. Kontrollerade vad sjön hette i Lennart Anderssons bok om B 3 – där står Grundebosjön. Att detta är en felskrivning, antagligen redan från tiden då det begav sig, råder inget större tvivel om.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: