Skrivet av: Sudden | 2013/11/03

Pelle Svanslös och andra minnen, en tjock bok, 30-talet, SFF m m

Ett P. S. om SE-ADD tillagt 2013/11/04. och ett om ”semantik” tillagt 2013/11/05. ”Typsnitt-knas” fixat (?) 2013/11/07

Jag har fortsatt att studera besökssiffrorna på SFF forum och tror att jag nu kommit på ”hemligheten” bakom de ibland förvånande höga inläggsantalen trots att läget oftast verkar ”dött” Det verkar handla om inlägg på forumets två flygplanregister där det ibland kommer flera inlägg i tät följd och som inte syns av vanliga besökare. Jag behärskar inte de inställningsmöjligheter som finns. Antagligen får man bättre hjälp att hålla reda på inflödet om man loggar in på forumet, något jag ytterst sällan gör eller gjorde.

Jag tror det på Facebook var Emil Lindberg som tipsade om att Projekt Runeberg skannat praktverket ”Svenskt flyg och dess män” från 1939/40 om 3½ kg och 637 sidor:

131102_Svenskt_flyg_och_dess_män

Här kan man bl a läsa om alla de flygklubbar som då fanns – det var många. Det finns porträtt av klubbstyrelsemedlemmar, trevligt för oss som är intresserad av våra pionjärer och eldsjälar, och några rader om varje klubbs verksamhet. Vidare beskrivs flygvapnet, ABA och ”Rundflygverksamheten”.

Det finns inget om ”privat” enskilt flyg men alltså desto mer om flygklubbarna och deras verksamhet och planer. Man noterar de många militärerna i klubbstyrelsrna, och det var väl så att äldre officerare ofta hade  ett bra kontaktnät på orten. Det fanns ju då många regementen och motsvarande i landet. Begreppet ”allmänflyg” fanns ej men det fanns ”sportflyg” med några ganska få privat/klubb/företagsägda småplan.

På sin blogg skrev Fredric Lagerquist nyligen vad ”allmänflyg” är. Det är främst ett administrativt begrepp och jag tror Fredric och jag är överens om att det i viktiga avseenden numera är ett ”nonsens-begrepp”. Själv minns jag hur det nybildade SPAF dock lanserade denna i USA använda term under den första halvan av 1960- talet med inriktning på ”reseflygande” av affärsmän i eget plan.

På jobbet hade jag föreningens organ SPAF-Horisont på cirk. Jag arbetade på televerket med civilflygets radiosystem för kommunikation, navigering och flygledning. Mina kontakter med flyget gick via Luftfartsverket med exempelvis personer som Caj-Aage Johansson, still going strong, och andra ofta avsuttna FV-flygare/silvervingar. Här ser han ut som jag minns honom. Bilden är klippt från Flygvapennytt 4/1974.

”Allmänflyg” omfattar i dag många olika slag av flygande där intressen kan kollidera, det minns jag från 60-talet och även senare. Och som sagt är för mig termen starkt förknippad med SPAF-propagandan på 60-talet och den smått omåttliga beundran för hur väldigt bra det var ordnat för ”privatflyget” i USA medan vårt Luftis och KSAK inte stod särskilt högt i kurs.

Jag  antydde nu på Fredrics blogg denna historiska aspekt av termen ”allmänflyg” och termens flummighet. Vilket jag inte skulle ha gjort för då dök gamla trätor upp med en ilska och hånfullhet som förvånade mig. Klart är att jag kunde varit litet mer mjukt mångordig, men jag hade anledning utgå ifrån att läsarna (och inte minst Fredric!) var välinformerade. Flera års skrivande på SFF forum hade dessutom lärt mig att det inte spelade någon roll vad och hur jag skrev, det var alltid något fel enligt moderatorerna där Fredric L och en tid Håkan Olsson var två medmoderatorer till Sven-Erik Jönsson innan det skar sig mellan SFF och Håkan. Jag var mobbad helt enkelt fast det tog flera år att inse detta. Jobbigt…

Jag kollade nu f d SPAF Horisont-redaktören Torgil Rosenbergs memoarer Trots och tack vare” och fann att jag mindes ganska rätt om SPAF:s tidiga verksamhet och agitation. Här ett klipp från SFF Kronologi:

1962, maj: Svenska Privat- och Affärsflygföreningen, SPAF, bildas. Initiativtagare var Carl O Olsson som också blev föreningens förste ordförande. Man byter senare namn till Svenska Allmänflygföreningen.

Jag har planer på att göra en resa till Uppsala och kom då att tänka på en populär barnbok där det liksom på SFF forum fanns tre figurer som ställde till besvär för vår hjälte. Vem som nu motsvarar vem 😉

Pelle_Svanslös_framsida

Apropå Uppsala letade jag förgäves efter ett tidningsklipp i Warensce-samlingen om en sann flygentusiast på 30-talet i Uppsala, Gösta Gustafsson som kämpade mot en vresig verklighet. Men jag fann att just Fredric Lagerquist, med viss assistans av Håkan Olsson, skrivit om själva planet SE-ADD, konstruerat av Hugo Bertler.  Jag fann också på webben denna artikel av Erik Bratt, boende i Uppsala när det begav sig. Jag tror också denna text kan finnas publicerad/utvecklad på annat håll, Bratt skriver också om Gösta G på de sista sidorna i ”Silvervingar”: ”Av alla jag träffat inom flyget fanns det ingen som som ville så ohyggligt gärna som Gösta.”

Nu får det bli ett tidstypisk artikel om flygentusiasm i Norrtälje istället:

Norrtälje

Fint värre, här ställer man upp för flyget och har planer och vida visioner. Landshövding, borgmästare och en general. Undrar hur det låter idag när exempelvis Stockholms toppar möts i någon flygfråga. Inget ont om fler bostäder, såna behövs verkligen, men…

Det kan vara av intresse att läsa hur Roslagens Automobil -och Flygklubbs verksamhet beskrivs i ”Svenskt flyg och dess män” bara något år senare.

Brommas ”omvandling” är nu på tapeten. Stockholms Flygklubb har sparkats ut tillsammans med andra rörelser. I ”Svenskt flyg och dess män” från 1939/40 beskrivs klubben. Här är styrelsemedlemmarna:

Stockholms flygklubb

Man märker mängden av militärer och några troligen ”täta” personer. Sven Blomberg är nog den en gång ledande konstruktören på det tyskstyrda Svenska Aero på Lidingö, och som stod bakom bl a Jaktfalken, men  som redan 1930 gått över till ASJA i Linköping. FV/staten ville ha en svenskägd flygindustri. Men Bücker fick medalj som tröst. Något jag tycker mig känna igen

Sudden

P S. 4/11-13. Jag fann under letandet efter något vad det nu var,  tidningsklipp om SE-ADD, alltså Peterson/Bertlers konstruktion som sedan Göran Gustafsson i Uppsala ägde och lärde sig flyga på. Det är tidningsklipp från Warensces klippböcker som finns hos SFF. Det ”läckte ut” en del från dem när jag försökte katalogisera dem. Det är synd att inte nu visa dem.

Bild 1, bild 2 och bild 3 (notera den spegelvända bilden). Notera även orden för att beskriva ”flygplanets flykt” i texten i bild 1. När ser man en landning e d så ”poetiskt” beskriven i dag.

P P S: Här (sid 14) kåserar Torgil Rosenberg, en gång SPAF-Horisont-redaktör, om semantik. Termen ”sportflygplan” har bitit sig fast, trots 50 års kamp. Men det är aldrig för sent att ge upp tröstar oss Ronny Eriksson.

Responses

  1. ”Ilska och hånfullhet”? Vill minnas att du och jag också har diskuterat din aversion mot allmänflygbegreppet. Så vi tycks vara flera som finner det märkligt med din senkomna revolt mot SPAF:s ”propaganda” och ”agitation”. Jag är också provocerad av att du ”suddar” att ”praktverket Svenskt flyg” utgavs till förmån för KSAK. Närmare hundra av bokens sidor skildrar KSAK:s historia vilken kanske inte alltid kan beskrivas som så ärorik när det gäller att främja ”småflyg” eller vad du nu vill kalla den företeelse som bevisligen existerar, förlåt som stockholmare måste jag säga existerat. 
    Detta från en som var på plats i KSAK-huset (vid Malmskillnadsgatan) när den USA-erfarne Carl O Olsson lanserade idén att KSAK skulle jobba för att små flygplan kan användas till annat än s.k. sport. Lam reaktion, alltså ny organisation. BTW, jag är född flera år före dej. Vad nu det har med saken att göra…

    Seve

    Gilla

  2. Hej Seve!

    Man kan ju också läsa min text som positiv till ”privatflyg” och en hyllning till intresset och lidelsen för flyg. Som jag gav historiska exempel på. Det blir ofta gnälligt reaktionärt från visst flygfolks sida men så var det förr också (och inom andra samhällsområden). Det minns jag från ungdomstidens flygläsning. Men eldsjälar finns ännu och det har ju kommit många nya sätt att ha kul i luften med.

    Sedan är det alltid jobbigt att bli hånad, ja mobbad. Jag vill gärna bli sakligt bemött, särskilt av folk som är eller har varit moderatorer. Man väntar sig ett bättre omdöme och större mognad!

    Yttrandefrihet är ingen dum sak!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

