Skrivet av: Sudden | 2013/11/13

Det var dåligt förr också

Ett P.S. om termen allmänflyg tillades 16 november.

I går skulle jag ta mig in till den stora staden för att möte en person på överenskommen tid och plats. Vi lyckades komma överens om vilken plats vi menade. Jag lärde mig att det numera finns en Pocketbook-shop även i den nedre våningen på Stockholms Central. Utan de fina Sverige-målningar man ser i övre hallen, den med limträbågar.

Pocket_Shop

När morgonen grydde denna dag fick jag höra  att det var totalstopp i tågtrafiken mot stan söderifrån. Men som tur var fanns för mig alternativ. Väl framme med 10 minuter tid över var det inte lätt att hitta en toalett. Fanns inte där jag mindes. ”Under den stora skylten” sa någon jag frågade. Herregud, hela stationen är fylld av stora och mindre skyltar som ”informerar” om ditten och datten. Och så dessa symboler (EU-standard?) med exempelvis en man och kvinna bredvid varandra i en ruta, åtskilda av ett streck. Är det en sexistisk toalett eller dito hiss?

Gav upp, tog mötet med personen först, klaffade fint fast vi inte setts på 60 år vad jag minns. Jag fann sedan toaletten efter ytterligare en fråga. 10 kronor. Pecunia non olet som en gammal romare sa.

Allt funkade mycket bra med våra aktiviteter under hela eftermiddagen och kvällen. Men gubben orkar inte mycket numera. Jag stapplade hem.

Jag noterade hur mycket sämre DN var än SvD om att skriva om orsakerna till urspårningen som ett tag lamslog tågtrafiken. I DN ”blixtrade det till ” i värsta Expressen-stil, medan i SvD fick man därtill omgående veta att det inte precis var en oväntad händelse. Detta landets mest kritiska järnvägsspår är tydligen i mycket dåligt skick (Kanske…, vad är sanning?). Informationen om resehindren som sedan gavs i morse i våra vanliga media var ganska missvisande, men det är förstås inte lätt att kortfattat redogöra för vad som fungerar och vad som inte gör det.  Och pendlare i Stockholm förstår nog ändå vad DN, SvD, SR, SVT, SVT-text försöker meddela och vet att vända oss till SL:s sajt för att få mer detaljerad information. Man förstår ju att trafikbolagen verkligen försöker göra sitt bästa för att minimera problemen.

Man undrar också varför man kör ett tomt godståg tvärs genom sta’n; långtradartrafik leds ju runt. SJ har väl flera spår om man behöver korsa Mälaren. Nå, även ett ”berättigat” tåg hade ju kunnat spåra ur.

Som märkts i tidigare inlägg från mig ogillar jag själva termen ”allmänflyg” men förstås inte innehållet däri, flygnörd som jag är. Och vem vill vara allmänflygare för det låter litet som ”diversearbetare”. Googlade och här en text jag fann: Han var fram till 1971 diversearbetare med avbrott för fängelsevistelser. Efter 1971 förändrade han sitt liv och blev författare, debattör och skådespelare.

Ja, så tar man sig upp här i världen (eller i Kultur-Sverige). På mig och andra gjorde han offentligt ett sympatiskt intryck och han anslöt sig också till ”hederliga svenska värderingar” hur man beter sig. Dessutom var han liksom jag från Gävle.

Min lista på berömda män från Gävle blir allt längre!

Jag letade även i gamla skrifter efter ordet allmänflyg eller ”general aviation” men förgäves. Här några avsnitt ur min Encyclopedia Britannica som vi ”lurades” att köpa ca 1965 och som jag sedan sällan öppnat:

Encyclopedia Britannica

Notera hur svårt det sägs ha varit för ”privatflyget” att etablera sig, även i den ”privatflygbubbla” som kom efter andra världskrigets slut. Artiklarna ger”sakliga” skäl och är rätt dystert skrivna tycker jag. Men det var och är helt enkelt dyrt och svårt att flyga och man var och är ännu väderberoende. Hur många är inte de olyckor där en otillräckligt utbildad eller av olika skäl stressad flygare ansett att han bara måste komma fram till ett avtalat möte e d.

Exempel 1 , exempel 2 och exempel 3.

Jag tittade även i några årgångar av ”Ett år i luften” från 50-talet. Aldrig ordet ”allmänflyg”. Inte sällan orden ”småflyg” (inom citationstecken; man förstår författarens vånda), sportflyg, privatflyg, affärsflyg (tror jag) eller bruksflyg (när det verkligen var sådant flyg, exempelvis för malmprospektering eller besprutning av gröda).

Ett_år_i_luften_1951_Norrvix

Ja, det måste mycket till för att privatreseflyget ska funka. Svårt och dyrt att ordna i det glesbyggda Sverige.  Oförstående myndigheter skyllde man på förstås gärna på, det lättar. Så gjorde även pensionärer, höjde televerket den för den totala telefonkostnaden föga avgörande samtalstaxan med 20 % (från kanske 5 till 6 öre) blev det ett h-mla liv. I dag är det finns väl ingen spontan proteströrelse mot att det är dyrt att telefonera. Man läser om enstaka horribelt stora teleräkningar men folk vill ju så gärna telefonera/surfa att man håller tyst. Svenskarna förlitar sig i detta fall på att PTS agerar. Intressant att man här förlitar sig på en myndighet av gammaldags slag som jag som televerkare, i ett modernt affärsverk/bolag, såg med stor misstänksamhet på när det bildades och ser så även idag.

Några tips för den som vill läsa mer om den rätt dystra utvecklingen för ”konventionellt småflyg” eller gillar kurvor som lutar åt höger, nedförsbackar:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/Rapport_Allm%C3%A4nflyg_LS_2008_4920.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/Flygtendenser/Flygtendenser_nr_4_2008_090407.pdf
http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/72392/ICAT%20REPORT%20SHETTY.pdf

Det enda som växer är det ultralätta flyget. När jag någon gång på senare år hamnat bland segelflygare är det som att gå på ett SFF-möte. Idel ädel gubbar.

Apropå kollektivtrafikens betalsystem, ett kärt hatobjekt för mig , visade Erik Johansson mig ett käckt ryskt sätt att betala sin T-banebiljett genom att motionera, en staten behaglig handling. Man räknar väl med sänkta vårdkostnader genom att några dör bums utan att ligga samhället till last medan andra överlever och förblir friska längre. Tror man. Åtminstone min kropp känner sig dock oftast skrotfärdig efter en motionerande medelålder med orientering, fjällvandring, motionslöpning och några maratonlopp.

Slutligen, enjoy detta! Med flyganknytning.

Sudden

P S. Jag tittade senare i några nyare ”Ett år i luften”. Det förefaller som termen ”allmänflyg” troligen förekommer först i årgången 1962-63 där Bo Nilsson skrivit en historiskt överblickande 80 sidor lång artikel med den talande rubriken ”Från sportflyg till allmänflyg”. Den senare termen används i betydelsen privatflyg inkl. reseflyg och sportflyg med mindre motorflygplan samt hjälpflyg och Frivilliga Flygkåren (FFK). Inget sägs om bruksflyg, ambulansflyg eller segelflyg. ”Allmänflygets främste förespråkare är KSAK” sägs det. SPAF (som då stod för Svenska Privat- och Affärsflygföreningen) och dess syften, verksamhet och medlemsantal presenteras. Författaren anger att termen allmänflyg blev aktuell under 50-talet då flygplanflottan kunde förnyas och bättre medgav att nytta förenades med nöje.

Responses

  1. Ja, dessa ”pedagogiska” hänvisningsskyltar, som finns här och där i vår omgivning. Hur skall de uttydas – ”bokstavligt”? I min hemstad, nästan storstaden, kulturstaden Uppsala skall personer (kan ej urskilja kön) med käpp stå i bussen och det på speciella ställen. SL är mera humant – där får dessa personer sitta.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

