Skrivet av: Sudden | 2013/11/20

Oliver, potatis, vinterhjul, radioaktivitet och humor

Dysterhösten har börjat. Det är hög tid att ”höstgräva” balkongen, ta bort allt vissnat. Drygt 3 kg mandelpotatis blev det av de 2 kg sättpotatis som jag betalade hela 60:-för. Det brukar inte bli bättre avkastning men det är ju ändå mest besvär med att ta hand om skörden. Här är behållningen när jag plundrat några plantor. Bekvämt litet:

090815_Potatis_en_hink_ca200g

Nej, det är som man ser inte mandelpotatis, bilden är några år gammal. Mina mandelpotatisar är ofta mycket små och skalar man dem är det inte mycket kvar. Dessutom kokar de sönder. Kommer att tänka på katastrofen när min mor en gång skulle bereda årets lutfisk och den bara rann bort i köksvasken. Det lär inte ha varit ovanligt. Nå, den smakade ju ändå inget även om såsen brukade vara god. Nedan torkställningar för blivande lutfisk i Mollösund, en bild med sommarkänsla:

Mållösund_fisk-hässjor_augusti_2006

Kanske det heter lutfisk för att ställningarna lutar?

Större olivskörd än vanligt rapporterar dock Erik Johansson från Portugal. Häromdagen såg jag ett inslag i TV om olivodlingsbevattning och om hur man skakar trädens grenar för att få ned oliverna och samlar dem i ett nät på marken. Här nedan ser vi hur Erik gör och här berättar han om hur olivträden sköts och hur de skördas. Nyligen kom det till bloggen kommentarer och undringar kring oliver och olivolja så Eriks berättelse kan vara av intresse.

Harvesting___The_net_income

Jag orkade igår förflytta vinterdäcken från balkongen till bilen (jag bor på markplanet) och har dem nu verkstadsbytta. Det har i flera år kostat 200:- Vi har inte längre den inflation jag är uppvuxen med. Det är nu 7 eller 8 år sedan jag senast (sista gången?) på egen hand orkade byta däck.

050412_däckbyte

Min bil är nu mindre men hjulen verkar minst lika tunga. Har inte testat dess domkraft men en sådan eller något att klänga på behöver jag själv för att ta mig upp från marken/golvet. Häromdagen trillade jag ur min arbetsstol och lyckades endast med stor möda ta mig upp. Men jag vågade och lyckades faktiskt byta en lampa i kökstaket genom att jag hade spiskåpa, luckhandtag o d att hålla mig i.

Vill någon läsa en trevlig forumtråd så rekommenderar jag denna. Det finns faktiskt webbforum där skribenterna har humor eller vågar visa den. Inlägg 10, 11 och 15 är dock helt seriösa och två är skrivna en person känd från SFF forum fast som många andra syns han sällan där numera. Nu hade han dock tillfälle att få in något konstruktivt i en tråd på SFF forum som jag av barmhärtighet avstår att skriva något om. Frågan, svaren och ”icke-svaren” är nog välmenande men…

Sff-tråden handlade om att kasserade jetmotorer kunde vara lätt radioaktiva. Jag googlade själv litet och lärde mig vad det handlade om men dock inte vilka komponenter i motorn man skulle akta sig för. Det handlar om magnesium-thorium-legeringar. Problemet är väl känt och i andra länder har man valt att ta bort vissa föremål från museer o d på grund av att radioaktivitet kan spridas med/som damm. Om man bearbetar föremålet, exempelvis om man vill skära upp en jetmotor för utställningsändamål e d kan man behöva vara försiktig förstod jag.

Mer humor finns i ”Dom kallar oss IT-konsulter”. På ”Avigsidan” finns om inte direkt humor så dock närbesläktade språkliga lustigheter, som exempelvis här.

Sudden

Annonser

Responses

  1. En blogg om ditt och datt
    lockar fram ett leende, ett skratt.
    Vi ser klippor där förr långan låg på lut
    och oliver som till olja blir vid årets slut.
    Dock roas väl du
    som jag av Avigsidans punkt sju!

    Gilla

  2. Tack Eva för din fina lilla dikt!

    Gilla

  3. Har just läst Eriks olivberättelse. Intressant, lärorik och mycket lättsamt berättat (som det mesta Erik skriver). Stort tack.

    PS Blev skörden 100 liter i år?

    Gilla

    • Hej Sven, I do not know yet. We harvested round 600 kilos of olives which points towards 100 litres. But the quality of the olives is a major factor in this equation. My appointment with the press is on December 12th. But, being hopeful, yes, I expect around 100 litres.

      Gilla

  4. På tal om bildäck så köpte jag nya däck till bilen i veckan som gått. På sätt och vis var det väl vinterdäck, även om vi här kör med med samma däck sommar som vinter. Här får man inte använda dubbdäck till exempel.. Mina förra däck gick cirka 50000 miles. De nya är garanterade för 75000 miles. Bilen kändes mycket stadigare när jag åkte ifrån Tires Plus affären än när jag körde dit. Jag hade ingen tidsreservering, utan körde bara dit och på mindre än en timme körde jag därifrån med fyra nya däck och 334 dollar fattigare

    Gilla

  5. Hej Sven!

    Jag köper sällan däck men här ges nog inga sådana garantier. Väldigt mycket lovas i garantin tycker jag, och redan dina uppnådda 50000 miles låter mycket.

    Reglerna kring vinterdäck är inte helt enkla; http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/dack/vinterdack/ .

    Ska man resa ned på kontinenten vintertid är det problem eftersom dubbdäck inte är tillåtna i Tyskland. Och utvecklingen verkar i Skandinavien gå mot lokala förbud. I Oslo och på Hornsgatan. En gång den billigaste gatan i Monopol men på Söder bor nu många ”miljömedvetna” och ”talföra”.

    En gång flyttade man ut från ruffiga och ohälsosamma stadskärnor, ut till naturen i förorterna med deras nya större välutrustade lägenheter och rena luft, men nu är det åter attraktivt att bo i innerstan i upprustade/nya våningar. Om man har råd. Man vill förstås stänga ute förortshjonen med sina dubbdäck och andra olater 😉

    När jag förra hösten bytte till vinterhjul fick jag vänta. En professionell däckverkstad minsann, som tog dubbelt så mycket som min lätt ruffiga men vänliga verkstad. Jag läste då en däcktillverkares informationsskrift och trodde jag läste fel eller att det var ett tryckfel när vissa slag av s k dubbfria friktionsdäck (anpassade för Skandinavien därtill!) enligt tabellerna hade en helt underlägsen bromsförmåga i ett ganska vanligt temperaturintervall. Jag frågade mannen vid disken, och jo, det var faktiskt så. Dubbdäck var det enda vettiga menade han.

    Se även http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/31/g-ende-varnas-f-r-hornsgatan-och-lokala-dubbd-cksf-rbud

    Apropå däck av olika slag: http://chefsingenjoren.blogspot.se/2013/01/mandag-hela-veckan.html

    Gilla

    • Hej Lars et al,

      I got a bit puzzled when I read Transport Styrelsens paragraph which stated that the best tires should be fitted to the rear wheels regardless of if the car is front or rear wheel driven. That is contrary to what I was told when I took my driving license in Sweden. But that was many years ago, of course. The suggestion then was to have the best tires on the front wheels especially if you had a front wheel driven car. We were also told that when you approached a bend and the road was icy or covered with snow you slowed down before you came to the bend and then accelerated through it. That worked.

      Has the snow and ice changed since I left Sweden or what is the reason for the current suggestion?

      Gilla

  6. Hej Erik!

    Rent spontant tycker jag det känns bäst med bästa däcken bak för att undvika ”överstyrning”, d v s att att bakänden slänger iväg mer än man vill. Naturligtvis kan man då råka ut för att bilen inte svänger när man vill, också obehagligt. Klart är att det finns skäl både för och emot men vad skall en stackars myndighetsperson säga?

    Jag minns inte vad jag lärde mig i denna fråga i bilskolan, där jag körde en tomatröd (lösgomsröd) VW 1200. Så väldigt lätt i styrningen och så pigg och glad innan hästkrafterna inte längre räckte när det började gå litet fortare. Som kritiserades för sin överstyrdhet men sådant övade vi inte på.

    Här en diskussionstråd jag fann i all hast: http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/basta-dacken-bak-eller-fram-37845

    Jag övade också litet för min far i vår Hillman. Pappas första bil. Han var en duktig och ordentlig ingenjör, men bilen var slut redan efter 6000 mil. Minns hur det en gång var snöslaskigt och jag inte fick stopp på bilen i en T-korsning (Störtloppsvägen-Västertorpsvägen) utan åkte bredsida in i trottoarkanten. Min far satt bredvid men det var ju inte mycket att göra för honom. Jag tror vi var på väg till Skarpnäck för att radioflyga med Hans Martinelle och jag tror att även pappa Hjalmar var med. Pinsamt var det för mig, sådant minns man.

    Här den enda bild jag har av den bilen på en Norge-resa 1955. https://larsan13.files.wordpress.com/2013/11/norge_hillman_1955.jpg (Jag fann dock senare även denna bild från en radioflygtävling i Norrköping/Kungsängen hösten 1956. Bertil Beckmans stora Austin ses i bakgrunden och min far pysslar med något och man ser aktern av vår Hillman: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/08/norrkoping_7okt_1956.jpg ) Bilen var trevlig att se på men litet slö; sidventilmotor. Den kan i sin helhet lätt hittas på webben 😉

    Jag var inte med på denna resa till Norge (och tre vuxna och två barn var väl vad som rymdes i bilen) utan var på en radiostyrningskurs på Ålleberg som Bertil Beckman och P-A Eliasson höll i. Jag har dock senare upplevt Norges vackra natur.

    Jag avstår från att säga något mer om brittiska bilar. Jag såg dock i går ett litet elakt namn på den litet äldre brittiska bil du har och är nöjd med men vars namn jag pinsamt nog glömt liksom smeknamnet. Den var ju vanlig. Jo, Escort var det väl. Men googling på nicknames gav inget.

    Gilla

  7. Dear Lars,

    My Escort is manufactured in Germany. It was built in 1984 and has done just over 350.000 km and will do another 350.000 with ease. Except my son Patrick will probably have to drive the last 50 or so.

    The car was obviously slightly dented on its way from Germany to Luxembourg where I bought it. The paint job they did was not of the highest standard and is now showing as slightly paler blue areas. I have written to Ford, Germany and asked them to have the car re-sprayed under warranty. I am still waiting for their reply.

    Gilla

  8. Ett par kommentarer. Jag har bara bra erfarenheter av Tires Plus däcksgarantier. För några år sedan körde vi till Chicago. Det var ovanligt många rådjur överkörda på och vid sidan av vägen. Jag körde efter en längtradare och såg inte den döda rådjurbocken han just passerade över (den låg platt och gick klar under lastbilen) uran jag körde rakt på den och det ville sig inte bättre än att jag körde över huvudet och en tagg i kronan stack hål på ett däck. Jag böt till reservdäck, men i Chicago sökte jag upp en Tires Plus verkstad och de lagade det punkterade däcket snabbt och gratis.

    Så Ford Escort. Även jag hade en sådan. Tyckte mycket bra om den men efter många hundra tusen miles (notera amerikanska miles, inte svenska mil).gick bromsledningarna sönder mitt under en resa. Jag körde en 50 miles på motorväg med bara handbromsen som fartnedsättande verktyg. Det gällde att ha bra framförhållning och planera bromssträckorna, men jag lyckades ta mig hem. I stället för att kosta på lagning så böt jag till den Ford Focus vi har nu.

    Erik – lycka till med att lyckas få ett garantijobb från Tyskland.

    Fordmannen Sven

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: