Skrivet av: Sudden | 2014/01/04

De sista dagarna

Den senaste tiden har präglats av födelsedagsfirande, jul och nyår. De två sista i all ensamhet men jag hade under perioden besök av en gäst från min barndom, ja en så tidig barndom att jag inte minns mycket av henne. Men hon finns på foton av de tidiga barnkalasen och annat och har kunnat identifiera andra av barnen, jo namnen låter bekanta. Och min kunskap om vår hemstad Gävle har avgjort ökat. Det finns förresten en Facebook-grupp för de som är intresserade av gångna tiders Gävle.

Tillsammans besåg vi min bygds sevärdheter såsom Dalarö, Österhaninge kyrka, Paus Bagarstuga i Västerhaninge samt  mitt kommunalhus. Här är kyrkans julkrubba som enligt min gäst var finare än krubban i självaste Uppsala domkyrka:

Julkrubba

Bilden är tagen 20 december och man noterar att Jesusbarnet saknas men det är ju riktigt. Man ”uppdaterar” tydligen krubban allteftersom saker händer. De tre vise männen var tydligen där i god tid och har intagit väntläge, även om jag vill minnas från skolan att de kom först några dagar efter själva födelsen. Men den konstnärliga friheten se…

På Nyårsdagens förmiddag råkade jag dra ut en kökslåda alltför långt. Den var fylld med småsaker som är bra att ha och som jag också ofta använder. Men en del var väl onödigt och jag började fundera på om jag kunde ”stuva om” i min lägenhet, slänga onödiga saker så att jag fick mer plats för nya (med tiden) onödiga saker och att jag lättare skulle kunna hitta vad jag söker. OK, jag vet detta är omöjligt. men man ska aldrig förlora hoppet.

Det ena gav det andra och plötsligt har det blivit ett stort projekt av detta som innefattar hela min lilla våning. Det ”krävdes” bl a att jag fick ta ned några av tidningsklipp och vykort som pryder mina köksväggar. Då fann jag följande betraktelse av Ludvig Rasmusson som ju tar upp den förkristna tiden och dess traditioner av ”hednisk” medmänsklighet:

Burre-Busse

”Burre-Busses Nya Kläder” (av Cyrus Granér och med bilder av Louis Moe) hade jag som barn och jag gillade den, men har den tyvärr ej kvar. Jag fann att den kostade väl mycket antikvariskt, så Ludvig R:s betraktelse får räcka.

Tog även loss ett vackert vintervykort, vars text på baksidan visar oss hur verkligheten inte alltid är vad man tror eller hoppas:

Snö-Sälentot

Till saken hör är att min vän föredrar bra spår medan jag alltid haft en tendens att komma in i helt ospårad terräng (ofta borde jag haft ”Tegsnäsare” men jag hade länge vanliga smala ”löparskidor”). Minns när vi tillsammans en gång på skidor tog oss fram uppe på den plana grusåsen i Gröndalen som var helt renblåst från snö frånsett dödisgroparna. Min vän gillade det inte medan jag tyckte ”att nu är vi ju ute på verkliga strapatser, och det är ju för att uppleva sånt man åker till fjällen för”. Jag köpte senare breda skidor med stålkant men de var inte kul heller. Tänk så länge man hårt strävat efter att någon gång få njuta av skidåkning:

SKID_LARS_1945_2

Jag har mer om Haninges sevärdheter och min ”städning” jag kanske kan skriva om. Inläggets smått dystra rubrik är en anspelning på att i Västerhaninge, nära Österhaninge kyrka. finns mormonernas, alltså ”Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga”, tempel med sina många tinnar, spetsigare och onekligen rakare än Österhaninge kyrkas lätt lutande tornspira.

Sudden

Responses

  1. Ja nog låter rubriken ödesmättad. För ett ögonblick trodde jag att du hade tänkt att ta ned skylten. Vågar man tillönska herr Sundin ett Gott Nytt År?

    Gilla

  2. Tack för din GottNyttÅr-önskan. Det är nog ganska ofarligt att önska mig ett sådant, läkarna har inte hittat något som är hotfullt fast jag själv känner mig svag och ostadig på benen. Huvudet förefaller också ganska opåverkat (ordet ”sista” var medvetet valt för att ”skoja” litet), så teckningen här nedan berör inte mig men den är ju skoj. Från DN ca 1991 och har gulnat på min köksvägg sedan dess. Gubbstrutten själv är nu borta sedan flera år: http://www.dn.se/kultur-noje/gubbstrutten-ar-dod/

    Jag får önska dig och Amanda ett Gott Nytt År.

    Sudden

    Gilla

  3. Trettondagsafton: Nu borde de tre vise männen ha närmat sig krubban ännu mer. Och det lilla barnet har förhoppningsvis varit på plats sedan 24/12.
    F ö en mycket tjusig bild på kommunhuset.
    Burre-Busse en helt okänd figur; Zackarias Topelius minns jag som sorglig och moralisk. Sant?

    Gilla

  4. Hej Eva!

    Bilden av Kommunhuset visade när man bytte skylt. Tidigare hade Televerket Radio haft sitt huvudkontor där.”Tummen mitt i Handen” som det kallades av televerkare ute i landet. Där vet man ju alltid bäst…

    Jo Topelius är väl antagligen oläsbar nu, kanske någon sångtext lever vidare. Men på min tid var han ännu ett namn, men jag minns ingen läsning (men väl några titlar). Vet ej hans status i Finland.

    Min mor berättade att en klasskamrat på skämt uttalat namnet som ”Toppelius” med betoning på ”lius”. Men hon fick snabbt sitt ”straff”, vrickade foten eller så. Detta tror jag var i det jag kallade Borgarskolan (i Gävle). Där lär förresten den senare konsumentjournalisten Willy Maria Lundberg gått.

    Cyrus Granér var organist, folkskollärare (examen i Uppsala) och blev rektor i Brännkyrka, söder om Söder. Även författare och bl a av några Burre-Busse-böcker. ”Burre-Busses nya kläder” utgavs 1942, fem år efter Granérs död.

    Louis Moe var en tydligen framgångsrik norsk/dansk målare och illustratör. Man hittar många bilder om man Google-söker på hans namn och ber om bilder. (Man får se upp vid sådan sökning, bilden kan främst ha med någon annan att göra.)

    För kanske två år sedan googlade jag efter boken. Nu fanns ett betydligt större utbud och priset behöver inte vara så högt som jag trodde. Se en bild av omslaget på:

    http://www.hagelstam-antikvariaatti.fi/se/shop/details/code/100610

    Gilla

  5. Va – 40 euro för 25 sidor!! Men väldigt fint omslag och troligen samma kvalitet på teckningar ini.
    ”Tummen mitt i Handen” luktar Göteborg………
    Borgis (Borgarskolan) lever fortfarande, som gymnasieskola för ekonomiska linjer, åtminstone för några år sedan.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

