Skrivet av: Sudden | 2014/01/15

En tänkbar PISA-uppgift i matematik (inkl. ordförståelse)

Idag märks det för första gången att ljuset är på väg tillbaka, trots att det är halvmulet.

Apropå solen, så sa min ordälskande morfar då och då ”La solen brilas”, kanske för att skoja med esperanisternas lätt naiva entusiasm.  Kanske jag inte minns eller hörde riktigt rätt, ”la suno brilas” heter det visst. Kommer också att tänka på Brylkräm, en hårkräm med en fantastisk verkan. (”Bryl” syftar på ”brilliant”, lysande.)

Häromdagen kom det årliga orange-färgade kuvertet. Som vanligt var det lätt verklighetsfrämmande. Det sas inget om den totala pension jag ska leva på eftersom alla mina pensioner inte redovisas av någon anledning (men förståeligt; man ska väl sysselsätta pensionsverkets utvecklingsavdelning). Det verkar dock 2014 bli en något mindre pension. Märks inte så mycket direkt men jag befarar det blir en större restskatt än tidigare.

Belopp

Det kan noteras att ”tilläggspensionen” är ca 5 ggr större än ”inkomstpensionen”, vilket känns litet bakvänt.

Just under skrivandet kom besked om de tre andra pensionerna. Samma nettobelopp som förra året så när som på några kronor.

Nu till matematiken:

Fråga 1: Om skatteavdraget är 23,1 %, hur stor är då summan av de pensioner som listas?

Fråga 2a: Varför dras just 23,1 % i skatt? (Förra året drog man någon procentenhet mer men ingen jämn siffra då heller.)

Fråga 2b: Varför kan man inte tänka sig 30 % eller 25 %? (OK, jag vet att jag kan begära ett högre avdrag. Jag brukar alltid få restskatt, en enstaka inbetalning alltså. Men jag har inga problem med det.)

Mina kontrollräkningar har skett med denna ljus-drivna platta ”räknedosa”:

Redigo

Fråga 3: Vad hände med detta flygplan, Valmet Redigo? Googling är tillåtet.

Fråga 4: När kommer Pensionsmyndigheten att ge komplett och relevant information? Om 2 år, 10 år eller aldrig? (OK, jag inser att det finns integritetsaspekter.)

Här är en ett exempel på räkneövningar i dagens skolväsende från bloggen ”Cornucopia?” (Lars Wilderäng). Man kan undra om det är ”på allvar”. Möjligen vill man träna annat än ”råräknandet”.

Sudden

P.S. Litet bloggstatistik: För ”Cornucopia?” har redovisats några siffror om denna mycket populära blogg:

Cornucopia-statistik

Man ser att man kan mäta på olika sätt och man måste vara noga med begreppen (inte minst skilja på besökare och sidvisningar). Samma vecka hade min blogg 651 sidvisningar, d v s drygt 3 promille av Cornucopias. Min blogg besöktes av 344 unika besökare (ca 8 promille av Cornucopias trafik) under veckan. Räknar man på dag-basis blir det 379 unika besökare (några av dem gör flera besök i veckan). För övrigt får jag inte längre så detaljerade uppgifter om vad besökarna sökt efter. Google sägs ha ändrat sin policy. Vad gäller visningar totalt på årsbasis går det nu lätt bakåt, 2013 var det näst sämsta av fyra hela år. Här är litet visningsstatistik; antalet unika besökare är ungefär hälften.

För övrigt har min dator nu anslutit sig till lokalt nätverk 4 efter att länge ha använt nätverk 3. Båda är lika okända för mig men jag har inte talat med grannarna på länge 😉 Vidare hade datorn någon vecka haft svårt att få fart på Explorer eller Chrome. Först efter ca 10 minuter ville alla de delar som utgör exempelvis en tidningssida laddas ned. Om jag fattat rätt. Det uppstod en slags bläddringseffekt som avsevärt försvårade tittandet.

I övrigt stavar datorn också sämre än förr. Är tangentbordet slitet eller är det jag som är sliten/tankspridd? Min huvudräkningsförmåga känns också litet otränad.

Responses

  1. Ja, ja, med den första tvekande ”vårsolen” kommer det oranga budskapet, som är mycket förbryllande för en enkel själ. Enligt summan på tjänstepension tyx det som om jag knappt rört ett finger under mitt yrkesliv.

    Annat som är förbryllande är räkneexemplet ovan. Bör det inte benämnas läsförståelse?? Har förstått att rabblandet av ”pluttifikationstabellen” är helt passé, men att kalla detta för matte………
    Bor man i ett s.k ComHem-hus, som jag gör, är man ansluten till ett nätverk. Även jag till nr 4. Jag kan identifiera en i min lista; har trott att nätverket bestod av datorer i bostadsrättsföreningen, men nu har en dykt upp, som jag kan uttyda bor snett över gatan, ej i vår förening. Talade med ComHem i ett annat ärende för ngt år sedan och de sa att detta s k nätverk inte hade någon betydelse för oss brukare. Hoppas att detta är med sanningen överensstämmande. Eller kan grannen kolla in mina mejl……………..
    F ö är jag, och många med mig; tacksam för att Brylcreme försvann med 50-talet!

    Gilla

    • Hej Eva!

      Förstår tyvärr inte riktigt vad du syftar på med det ”oranga budskapet”. Solens återkomst?

      Kanske du räknat fel på min pension? Du har ju verkligen slitit för att komma fram. Men tillvaron är ofta orättvis – att vara manlig civilingenjör var en gräddfil, det insåg mina föräldrar. Ibland skäms jag. Pappas Örebro tekniska gymnasium var ingen dålig skola – men civilingenjör blev man inte där.

      Jo visst handlar främst Cornus exempel om läsförståelse. Eleven överöses med information som han skall försöka förstå och avgöra vad som är väsentligt och vad som är ovidkommande. Liksom när jag tog fram min mer än 5 cm tjocka bunt av meddelanden genom åren om min pension. Man vågar ju inte slänga något – det kan vara viktigt. Så det tog tid för mig att göra en simpel analys. Något som Cornu kan – siffrorna och bedömningarna/tyckandena bara sprutar ur honom.

      Cornus exempel innehöll uppgiften att lägenheten var på ”4 rum och kök”. Men är ett kök inte ett rum? (I uppgiften frågas eleven om efter hur många rum lägenheten hade.) Detta är minsann ett filosofiskt/logiskt problem av närmast wittgensteinska dimensioner eller som ”barberarparadoxen”: Barberaren i Sevilla rakar alla dem som inte rakar sig själva. Vem rakar då barberaren? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Barber_paradox )

      Alltså: Språket är inte ”exakt”. Vi måste lära oss hur ord skall tolkas. Sällan ser man tydliga texter som ”Lägenhet med 7 rum, varav en hall, ett kök, ett badrum och en klädkammare”.

      Om dessa nätverk – nej någon IT-kunnig kan nog förklara begreppet.för oss. Själv var jag nu mest förvånad att datorn eller någon annan kopplat datorn till en nytt nätverk utan att tala om det för mig.

      Jo, jag smetade i min ungdom också saker i mitt hår men utan någon framgång, antagligen också Brylkräm. Som fortfarande är populärt i vissa kretsar. Och många är det på webben som minns gångna tiders reklam om Brylkräm och annat. Enjoy!


      http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/reklam_vi_minns_11888.html Slogans vi minns
      http://www.seniorbloggen.se/skribenter/seniorbloggen/ingen-fattar-vitsen/ (Han kan skriva trevligt.)

      Gilla

  2. Jag tittar både på din blogg och Cornukopias.

    Gilla

    • Hej Stig! Jo, Cornu har en fantastisk arbetskapacitet och stor spännvidd i sina intressen och kunskaper. Och kan skriva. Själv hinner jag knappt mer än att sköta min hygien, laga min mat, blogga och läsa (papper och webben).

      Cornu håller ju får också och jag letade efter ett inlägg där han beskrivit hur det var. Som vanligt vid bloggar kan det vara svårt att återfinna något man läst förut. Jag sökte på ”får” men det var ju ganska meningslöst. Försökte så med ”tackor” men fann bara inlägg om guld- och silvertackor. ”Fårskötsel” gav heller inget.

      Gilla

  3. Jo, med det oranga budskapet avsåg jag just kuvertet från Pensions Myndigheten (i två ord som det står på kuvertet) med sitt nedslående innehåll; the same procedure as last year. För mina år i statens tjänst + Alma Mater kan jag nu slå runt för 171 kr/mån. (kanske det ligger något mera inbakat i ngn annan kategori, troligen) I stället får jag tänka på att jag lämnat efter mig lite kunskaper och goda minnen här och var. Och som stundtals fortfarande är till ”nytta” för mig. Och visst har jag slitit och gör det fortfarande, dock utan ersättning längre, förutom en middag efter ett årsmöte.
    Such is life!! Tror att civ.ing. fortfarande har hög status, även om nu många kvinnor väljer den utbildningen.
    Med orange kan man ju även avse vårsolen, som än så länge är mera intensivt gul, i mina ögon. Men skänker en varm färg till allt den belyser, som t ex just nu Uppsala Slotts södra gavel + torn.
    Trevlig ”återblick” av SR! Kan han räknas till ”Kända män från Gävle”?
    Brylkräm intresserar tydligen ständigt.
    Språk är ju en ständig källa till reflektioner. Hur man tolkar även en väldigt exakt skrivning beror väl på ens referensramar?? Det verkar ibland. som om allt kan misstolkas. I ditt citat ang. 7-rummaren läser jag in att hall, kök, badrum och klädkammare räknas in i de 7 rummen; kvar blir då bar 3 ”riktiga rum”. Tänkt så??
    Undrar var jag i ovanstående formuleringar har ”bitit mig själv i svansen”.
    Eva

    Gilla

  4. Jädrans! (Jädraås var ett lockande ord för min morfar) Om man får svära. Jag glömde bort associationen till det orangea kuvertet. Som jag tycker aldrig varit orange utan av någon obestämbar rödaktig kulör.

    Jo, 171 kr/mån är inte mycket för de många år du måste ha varit vid statliga institutioner. Hoppas Landstingets pension är betydligt större.

    Orange är svårt att hantera i vårt språk; att böja och vad man eljest gör med orden när man använder dem. Tidigare talade man om brandgult men det låter ju litet väl dramatiskt.

    Var SR från Gävle? Minns du talade litet om honom när vi träffades sist. Det är väl ont om kända personer som kommer från Gävle – förutom du och jag och några till – samt den flitigaste skribenten på SFF forum. Före honom var det jag – se där ett område där Gävle hävdar sig!

    SR har jag litet svårt för – han och andra hälsoprofeter är jobbiga för den som har ett högt BMI. Men han kåserade trevligt.

    Jo, det var en vanlig tre-rummare jag beskrev.

    Minns en KTH-lärare som vid något tillfälle kommenterade att egentligen kan man inte säga att något är ”exaktare”. Är något exakt så är det. Punkt. Han ansåg också att elektrotekniken var exakt i motsats till den sliriga mekaniken med dess approximationer (Hookes lag t ex), men när jag testat detta påstående på andra har jag – med rätta – fått mothugg.

    Gilla

  5. Färgernas magi: Jag har för mig att just Pensionsmyndighetens ”årsrapport” åtminstone marknadsfördes som just det Oranga kuvertet.
    Sen kan man undra om det verkligen nyansen är orange nu – de har kanske bytt leverantör av kuvert.
    Färger och nyanser är spännande! Uppfattas helt olika av olika individer. Och sen skall kanske någon verbalt beskriva just den färgen och känslan för en vän. Och hen har kanske helt andra referensramar. Hur blir det då? Nästan lika komplicerat som att beskriva doft och smak hos ett vällagrat rödvin……

    Gilla

  6. Jo, färger är svårt. Dessutom finns de inte annat än som sinnesupplevelser, olika för olika ögonförsedda arter .

    Brunt finns dessutom inte har jag läst.

    Orange enligt Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Orange

    Nedan ett ”orange” kuvert på köksbordet år 2007, jag tror att kameran bra återger färgen. Jag fick leta länge i min dator efter bilden. Till sist sökte jag på ”orange”. Ibland är man så listig att man lurar sig själv;-)

    null

    Gilla


Kommentera

Kategorier

