Skrivet av: Sudden | 2014/03/25

På väg mot Gävle men …

…så fastnade jag i Uppsala som ligger på vägen dit. Aldrig går det som man tänkt sig.

Nå, jag lyckades i går i alla fall att få kontakt med Skatteverket med hjälp av en nyinstallation av ”bank-ID”. Den verkar helt annorlunda än den jag använt förr, som nog försvann när sonsonen Jesper reviderade min dator för ca ett år sedan. Bara någon timmes jobb behövdes denna gång för att få snurr på funktionen och jag fick bara en mycket lätt antydan till huvudvärk. Förra gången höll jag på i två dagar  Man kan fråga sig om IT är arbetsbesparande.

I morse gjorde jag dessutom våffelsmet genom att själv blanda och det smakade bättre än med det pulver jag annars köper. Här är förresten Sixten Sasons Husqvarna våffeljärn ”Månlandaren”:

vaffeljarn

Detta är förstås inte mitt eget triviala järn utan jag har stulit bilden.

Apropå ”våffeldagen” kan man fundera mycket över etymologers alla snillrika förklaringar till vad ord ”betyder”. Nyligen läste jag litet om ”Ödmården”, en gång ett ovälkomnande skogsområde norr om Gävle, och jag fick höja på ögonbrynen ett par gånger.

Etymologi ska inte förväxlas med entomologi. något som Lunda-professorn Carl H Lindroth sysslade med. Vi kan se honom i ett populärt TV-program där han vid ca 43.55 kommer in på ett ytterligare e-ord, ”ekologi”, och varsamt förklarar för en känd centerpartist, som frågat om detta ord vid ca 42.00, vad ”natur” är. Programmet är från den tid när det ännu inte fanns ett s k miljöparti utan centerpartiet sågs (och såg sig självt)  som ”naturens försvarare”. Nu vet vi och partiet bättre. Intressant i alla fall med den tidens stora glasögon.

I ett ytterligare program i serien ”Fråga Lund” från 1962, visar  en språkprofessor (!)  hur lekande lätt man utför divisioner med romerska siffror. Detta börjar ca 47 minuter in i programmet. En fysikprofessor visar sedan nästan lika elegant hur man multiplicerar.

De underhållande programmen i vår ”public broadcasting” emanerade från den akademiska världen vilket i och för sig mycket av det andra materialet också gjorde. Radiotjänst fick länge inte ha egna nyhetssändningar, utan dessa höll länge tidningarna i som sände ”nyheter från TT” i radio. Så hade ju därtill länge det ”stygga” televerket sin syn på verksamheten.

Vi äldre minns uppsalaakademikern magister Gösta Knutssons frågesportprogram i radio tillsammans med Ejnar Haglund med sitt osvikliga minne och aboluta gehör. Även annat såsom uppsalaakademikern Tage Danielsson med sin ”Andersson i nedan” m m. Alla tre hade sina rötter på annat håll; Stockholm och Linköping.

Vad Tage D presterade i Uppsala finns beskrivet på annat håll, exempel här och här, och han var välmeriterad för ett jobb på Radiotjänsts ”underhållningssida”. (Jag hittade nu inte den biografi över honom jag trodde jag hade men man kan se Tage hos Lasse Holmqvist i ””Här är ditt liv” från 1981. Här eller här. Tyvärr går min dator stappligt men jag skulle tro  att det första alternativet ger bättre kvalitet.) Mer om läsa om Gösta Knutsson som även är känd för sina ”nyckelromaner” kring Pelle Svanslös:

Pelle_Svanslös

Måns med sina medhjälpare Bill och Bull drog alltid det kortaste strået i mötena med Pelle.  Här kan man läsa om Svanslösböckernas persongalleri och nedan kan vi se Bull eller om det nu är Bill. Han kom efter karriären i böckerna i UD:s tjänst och blev därefter en framgångsrik och omtyckt chef för Sveriges Radio:

Olof_Rydbeck

Kanske ”makten” i titeln syftar på den elake Måns?

Om ”allvetaren” Ejnar Haglund har Hasse Alfredson berättat: – Jag hade hållit på så mycket med västen med gylfen som Valfrid Lindeman. Det bygger på en verklig historia. Gösta Knutsson var i Lund med ett frågeprogram med Ejnar Haglund som domare. Dom hade supit till lite grann efter programmet och Ejnar Haglund försvann. Plötsligt hörde dom skrik inifrån toaletten. ”Det har blivit fel på min rygg! Jag kan inte räta på ryggen!” Och då hade Haglund knäppt ihop västen med gylfen.

Se där en förenande länk (förlåt!) mellan tidig radiounderhållning och ännu levande Lindeman-berättelser.

Här är tidig frågesport i TV 1957 där man ser Haglund. Han var  i TV senare även domare i bl a Sten Bromans musikfrågeprogram. Jag trodde länge att han hade något problem med talet eller hörseln men han var nog helt enkelt sådan som han var.

Medtävlaren Kjell Boman blev en av våra första TV-kändisar genom sin medverkan i TV:s frågesportprogram ”Kvitt eller dubbelt”.

Detta inlägg blev ju inte som jag tänkt mig men när jag ändå är ute och cyklar bifogar jag några sidor ur Rydbecks memoarer som jag en gång skannade när jag försökte få grepp på utrikesminister Undéns för många förvånansvärda syn på segrarmakternas kontroll av efterkrigseuropa. Vad Rydbeck skriver om televerket i sina memoarer spar jag nog till en annan gång – en gammal arbetskamrat i televerket har sammanställt några ”godbitar”. Det handlar till stor del om förhållanden före Rydbecks tid. Han hade förmånen att arbeta i ett expansivt skede för Sveriges Radio då relationerna också förbättrades när nya personer tog över.

Sudden

Responses

  1. Vad det gäller radions nyhetssida skulle jag vilja förstärka ditt betyg och intyga att Olof Rydbeck där var en synnerligen uppskattad radiochef. Han var den förste som var genuint nyhetsintresserad. Under hans tid satsades mer resurser på nyhetsredaktionerna. Han insåg vikten av (och vitsen med) att frigöra radion från TT-monopolet. Minnes att när Radiotjänst startade var Tidningsutgivarna med som ägare och förste VD var även chef för nyhetsbyrån TT. Vad hade blivit av flyget om det hade byggts av sjö- och tågfolk?

    Gilla

  2. Av någon anledning stannar man hellre i Uppsala än i Gävle, säger jag av egen erfarenhet. Kul, att påminnas om de profiler som en gång fanns här och några av dem har jag sett IRL. Bl a Gösta Knutssons feta taxa Sofie. Sen har man ju hört talas om Tage Danielssons tid som klubbmästare på Ög. Sägnen säger att han tillsammans med Hatte Furuhagen arrangerade en Venedig-gasque. Detta innebar att de fyllde hela källarvåningen med vatten till en viss nivå. Hur det hela slutade, förmäler inte historien. Vad de hade för sig inom JO har man ingen aning om. Denna pojkklubb röjer inte sina hemligheter. Dock har vi förmånen att med jämna mellanrum få de deras spex på offentlig lokal. De är roliga!
    Som recentior blev jag, till min stora förskräckelse, uppbjuden av Einar Haglund vid en sk pubkväll. Jag nobbade! En gammal gubbe…….
    F ö var självklart Pelle Svanslös en stor favorit under tidig barndom. Fortfarande anordnas under sommarhalvåret omtyckta Pelle Svanslös-promenader i klassiska kvarter. Min guddotter ledde under många år sådana och hon hade även en vuxenversion. Så en gång under mitt yrkesliv blev det en sådan i personalvårdande syfte – populärt.
    Men jag hoppas att du tar oss med till Gävle snart – nyfiken!

    Gilla

    • Hej Eva!

      Kul, vilka minnen du har. Studentliv har jag aldrig prövat på. Jag bodde hos mina föräldrar ända tills jag fick en fru som tog över, och det var också annorlunda förr, ”Nationer” fanns det sedan länge med stolta traditioner där universitetets studenter från en viss del av landet umgicks och också fick stöd. Så kom universitets-reformer och varje större stad fick senare sitt alldeles egna lilla universitet. T o m Gävle; Universitetet där är inrymt i det gamla I 14 regementsområdet. Formellt är det visst ”bara” högskola (dock ej på engelska) medan Örebros motsvarighet blev ”riktigt universitet” med en statsministers stöd. För detta blev han hedersdoktor.

      Glansen har flagnat. Även av andra orsaker förstås.

      En tid hade Gävle HS en kanadensisk gästprofessor, David Douglas, i kartografi (det finns ju ett Lantmäteriverk i staden), som var en snitsare på att göra modellplan i kartong med ”jetex-reamotor” (”Rapier” dock) men hans sajt är försvunnen.

      Men jag har sparat en bild från hans sajt:

      Den vita rökpuffen kommer från den lilla raketmotorn. Se även http://www.youtube.com/watch?v=Xc8R2VeGJL8

      Se även http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1037&start=0

      Fick kolla att recentior betydde det jag trodde. På KTH hade vi ”nollor”; plus- och minusnollor t o m.

      Sudden

      P S. När jag för många år sedan först fann professor Douglas sajt hade jag först svårt att fatta i vilken svensk stad han jobbade. En ledtråd var dock att han skrev att en av hans modeller flugit iväg och fastnat på taket på en buss som fortsatte mot ”Andersberg”: Aha! sa jag till mig själv skarpsinnigt, nu gäller det bara att ta reda på var Andersberg ligger. Jo, i Gävle! Det borde man ju vetat såsom född i Gävle och några år boende nästan granne med regementet med dess beväringar som kom marscherande förbi ibland.

      Gilla

      • Jag ser vid googling att även andra flygmodellintresserade undrat vart (”var” för språkpetimätrar. Eller kanske tvärtom.) David Douglas tog vägen. Jag minns ju att han berättade att han fallit ned från ett garagetak och då skadat sig.

        Men han har nu en Facebooksida, https://www.facebook.com/david.douglas.1612 . Där finns dock inget om modellflygplan men en del om ett annat intresse han hade och även utövade i Sverige. ”Hash House Harriers” är en social form (= en öl efteråt) av löpning och ”Följa John” som jag förstår det. Se exempelvis http://onin.com/hhh/hhhexpl.html och http://www.hash.st/ockholm ”A drinking club with a running problem”.

        Gilla

  3. Under mina Uppsalaår hörde jag berättas om att Ejnar Haglund vid ett tillfälle hade glömt sitt paraply I en taxibil. Han ringed upp taxi och frågade om de hittat hans paraply, varvid damen hos taxi frågade om han kom ihåg bilnumret. Det gjorde han inte, men sade: ”Bilens signalhorn var stämt I B-moll”.

    Gilla

  4. Jag minns att Haglunds sätt att tala när han gav svar/facit på Knutssons frågor o d, var besynnerligt, litet krystat, och jag trodde länge att han var döv. Men tvärtom! Där ser man vad man kan få för sig!

    Sedan har jag aldrig lyckats förstå detta med dur och moll och tonarter men det är en annan kvinna som fransmännen säger ;-).

    Gilla

  5. Denna skröna om EH och det mollstämda bilhornet lever fortfarande!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

