Skrivet av: Sudden | 2014/03/27

Gävle IV – med en avstickare till Kvarntorp

Jag föddes i Gävle i december 1938 och allt verkade lovande – en ganska normal typ var jag nog:

VIKTKURVA_LARS

På sistone har mitt intresse för denna stad ökat, för jag fann en Facebook-grupp ”Du vet att du är från Gävle om…” där jag fick kontakt med Eva, dotter till mina föräldrars nära vänner, vänner redan från före min födsel.  Eva och jag möttes så på barnkalas o d (jag minns väldigt litet) och denna bild kan vara från hennes 2-årskalas  i oktober (notera höstastrarna i vasen):

Kalas_1944-45

I förgrunden sitter  jag,  lätt surmulen och sådan minns jag mig också. Livstycke och långstrumpor var inte så trevliga att bära men att se trevlig ut på order är inte lätt.

Eva blev kvar längre i staden än jag som flyttade därifrån redan vid 7 års ålder 1946, och kan därför förklara mycket om alla dessa torg, gator, esplanader, broar och byggnader, några verkligt pampiga som verkar finnas i massor. Nu har jag till sist sålunda lärt mig var Gävle-bocken står. Området söder om Gavleåns nedre lopp var i stort sett ”terra incognito” för mig som 6-åring. Jag minns Murénska badhuset och briggen Gerda men sedda från norra sidan av ån. Först vid hög medelålder lärde jag mig var Brynäs låg, det var något helt annat än det Nynäs där morfar bodde och ofta uttryckte sitt gillande av ishockeyspelaren Hans ”Stöveln” Öberg som spelade på rinken rätt nära morfars och mormors bostad på Hälsingegatan 9.

Facebookgruppen blev jag medveten om när en Gävle-hembygdshistoriker, Lisse-Lotte Danielson, skrev en kommentar till min blogg  och berättade att den s k ”ettöresflygaren” omnämns i en bok. Jag hade nämnt honom på min blogg.  Min goda moder berättade nämligen om honom för mig redan när var mycket liten, men redan flygtokig.  Detta original, det får man väl säga att han hann utecklas till under ett kort liv, ville en gång när han var mycket mycket ung, rundflyga med Albin Ahrenberg som besökta Gävle på årets landsomfattande rundflygturne ca 1926. Han tog då vad han hade i sin portmonnä, en ettöring eller om det nu var en 25-öring,  travade ensam på sina småbarnsben flera kilometer, räckte fram sin slant och begärde morskt en biljett. Ahrenberg kunde ju förstås inte neka honom… Berättelsen spreds över landet.

Här är Ahrenbergs beskrivning av händelsen i ”Ett flygarliv” och här en berättelse om händelsen och Åke Nyberg själv jag nog fann via en annan Gävlesajt som Lisse-Lotte står bakom, Gävledraget. Naturligtvis skiljer detaljer och Albin var ju en god berättare. Så att säga.

Albin

Lisse-Lotte Danielson är verkligen en energisk hembygdshistoriker. Hon arbetade en gång på Lantmäteriet, varifrån hon bl a mindes Iwan ”Pimpo” Norrman, den gamle Kartverks-mekanikern och senare piloten. Och skrivkunnig.

I sin verksamhet har Lisse-Lotte ofta stött på upphovsrättproblem för gamla bilder men även för foton som hon själv tagit och då strävat efter att vara ärlig och lojal mot konstnärer och lagstiftning: Jag har fotat mängder av statyer och skrivit till Bus och bad om tillstånd. I svaret framgick att Jag fick inte visa det gratis men skulle få en klart lägre taxa. Vilket hon inte kunde acceptera.

Kanske de som står på denna lista, säkert helt hedervärda peroner och förhoppningsvis inte barskrapade i den mån de ännu lever,  borde tänka ett varv till och då inse vad de ställer till med. Sedan får man väl hoppas att lagstiftningen kommer att anpassas till även andra intressen än upphovsmännens. Som det är nu är Internet därtill missgynnat gentemot andra medier.

Jag kommer att tänka på hur striden kring bröderna Wrights patent på skevroder för flygplan bromsade flygplansutvecklingen. Så kom första världskriget och då orkade ingen bry sig. Ungefär. Som Wikipedia skriver: The lawsuits damaged the public image of the Wright brothers, who previously had been generally regarded as heroes. Critics said the brothers actions may have retarded the development of aviation and compared their actions unfavorably to European inventors, who worked more openly.

För några inlägg sedan nämnde jag Länsmuseet Gävleborg som har mycket att bjuda på, men jag har faktisk aldrig varit där. Tänk vilka pampiga hus det finns i min födelsestad!

Länsmuseet_Gävleborg

Från samtalen med konstkunniga Eva minns jag konstnärsnamnen Peter Johansson och Gunnar Cyrén. Peter J har inte någon speciell anknytning till Gävle men är en modern ”provokativ” konstnär från Dalarna, nu bosatt i Malmö. Tips:

http://arbetarbladet.se/kultur/konst/1.9269-vi-minns-popkonsten-i-gavle

http://www.lansmuseetgavleborg.se/files/download.asp?Filename=key%20card%20%20raushenberg.pdf

https://www.nordfront.se/kulturhatare-staller-ut-pa-zornmuseet.smr (Sajten anses nog inte PK!)

Här nedan en bild jag lånat härifrån:

2006_hög

Mera här och här .

Mer konst på slagghögen i Kvarntorp. Tänk vilka skrönor man hörde om den ohälsosamma miljön i sin ungdom. En del var väl sant. Nu är landskapet ”uppsnyggat”.

Ja, vad är konst? Ska förresten lyssna på Anna Odell på måndag, hon fick ju för några år sedan många att gå i taket.

Det har varit en massa tjorvigheter med detta inlägg, en del ”försvann av sig själv” (du glömde nog att spara, Lars!) och har fått göras om. Dessutom verkar WordPress ha ”uppdaterat” sin teknik och inte minst  tryckte jag av misstag på publicera-knappen och jag vet inte riktigt hur jag smidigt tar bort det som är utlagt!

Cilversmed Cyrén får vänta.

Sudden

 

 

Responses

  1. Hej Lars! Fin blogg du har. Fråga: Går det att nå dig via epost? Behöver fråga om en sak.
    Bästa hälsning,
    Micke i Ume’

    Gilla

  2. Hej Micke! Kul att höra från dig, jag såg för ett tag sedan att du startat en sajt om ditt älsklningsflygplan (hem.bredband.net/Beech18R/index.html)

    Min e-postadress är lars@sundin.com (står också att läsa på bilden på startsidan)..

    Webbsajt: http://larssundin.ownit.nu/
    Blogg: https://larsan13.wordpress.com/

    Hälsningar från ett vårvarmt och soligt Handen.

    Gilla

  3. Ja, det var mycket att läsa – intressanta länkar. Både flyg, konst och även BUS med dess orimliga konsekvenser. Ettöresflygaren – rörande historia – hade jag inte ens hört nämnas.
    Getparafrasen lockar säkert många till Länsmuseet Gävleborg och det är väl bra, för där finns massor att se. Såväl konst som hembygd. Väntar med spänning på utlovade Gunnar Cyrén!
    Och nu har jag blivit övertygad om att Konst på hög är värt ett besök – har tidigare bara sett bilder från enstaka verk.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

