Skrivet av: Sudden | 2014/04/16

Litet kring Stig Kernell

För ett tag sedan blev jag ”förkyld” vad det nu är. Händer inte så ofta. Ingen påtaglig feber eller så men ändå konsekvenser. Jag börjar bli gammal och svag och sjukdomsattacker tar väl hårdare. Låg sömnlös ibland (i svag feberdvala; jag har haft präktigare sådana) och i tankarna höll jag på med att skriva på datorn; inlägg på Facebook och annat. Det var som förgjort, då och då sa mig visserligen förnuftet när jag rådfrågade det att jag låg under täcket och inget tangentbord hade i närheten, men detta förnuft lyder jag inte alltid. En ”annan verklighet” gällde.

Det hände nu och är inte ovanligt till vardags heller att när jag på morgonen startar datorn drar en lättnadens suck över att jag under natten inte skickat något alls. Att försöka ta itu med deklarationen och felaktiga uppgifter från banken om inbetalda räntor var också svårt, men begreppet ”avdrag” är onekligen diffust.

En chock i lördags morse var att bland DN:s dödsannonser se att Stig Kernell gått bort den 6 april:

Kernell_adjö

En rättframt personligt meddelande. Man tackar. Litet av Piratens stil. Annonsen har blivit uppmärksammad även utomlands. En fint kåseri om annonsen skrev Alex Schulman. Jag antar han inte visste så mycket om Stig, men han tog via Google reda på väsentliga fakta.

Stig Kernell har jag läst sedan länge. Första gången jag talade med Stig var när jag ville vara med på mötet i flyglitteraturgruppen FLIT och av Lars Olausson uppmanades ringa honom. Det var för över 10 år sedan. Stig hade just då haft en hjärtinfarkt; ”det var som att bli överkörd av en lastbil” sa han. Senare har jag lärt mig att så tydligt behöver det inte kännas – jag själv segade några år senare på i 24 timmar med ”ovanliga lätta känsloförnimmelser i hjärtat” innan jag fann att det kanske ändå var klokt att SOS-ringa. ”Ring och beställ en ambulans” var då det snabba rådet (eller om nu SOS fixade det). Imponerande (?) hur sjukvårdsapparaten ibland ställer upp till många 100 procent.

Erik Bratt och Stig Kernell vid FLIT 2003:

FLIT_2003_Bratt_Kernell

Stig drog igång FLIT (och inspirerade bl a till publicerandet av SAAB-veteranernas organiserade skrivande). Hans verk fortsattes sedan av yngre krafter, men under många år följde och recenserade han nyutkommen flyglitteratur vilket redovisades i ”Flygets årsbok”. Han bedrev en närmast legendarisk antikvarisk bokverkamhet, och på flygdagar kunde man köpa äldre böcker.

Kernell_bokbord_Hässlö_2005_2

I bakgrunden i denna bild från Västerås Roll-Out 2005 ser man den lätt vingliga bokhylla jag minns från FLIT-träffarna. Ibland kunde man i en bok finna instoppad ett av hans välformulerade bok-omdömen. Många flygböcker är ju med förlov sagt inga ”höjdare” men Stig kunde alltid beskriva dem på ett vänligt sätt. Inte bara enkla omdömen; ibland även värdefull sido-information:

Anna_Sparre_recension

Clas Sparre var en intressant person i flygvapnets historia som ”bara försvann” men Kernell ger alltså förklaringen.

Stigs bakgrund har jag alltid funnit litet trasslig, men här är litet från hans ”Vingar över Tranås” som något förklarar varför han kom att verka där han gjorde. Med Stigs härliga formuleringar: Början I förordet till ”Vingar över Tranås” anar man att allt flyg i landet har med Tranås (eller för all del någon annan ort) att göra.

Stig byggde glidflygplan redan innan jag var född och att träffa Stig var att känna flyghistoriens vingsus.

Anfängerbygget

Bilden och texten är skannad ur ”En gnutta flax”, Jonas Björnstams bok med en mängd historiskt material om ÖSFK, inte minst om och av Stig K. Vi har båda (ja alla tre) flugit i ÖSFK, men jag är inte hedersmedlem. Stig har också liksom jag varit verksam i Gävletrakten, jag tror han arbetade för Sandvikens järnverk samt blev länsflygchef. Medan jag bara kastade modellplan på gräsmattan hemmavid på Västra Ringvägen 10. Fast tidigare.

Han var alltså tidigt framme  i svenskt segelflyg och säkert stolt över att synas  i praktverket ”Svenskt flyg och dess män” 1939/40:

Kernell_porträtt_ca1939

Man imponeras av hur väl man lyckas beskriva organisationen av flygintresset i Södertälje. Man inser att killarna lämnade modellflyget för glidflyget; några av dem gick sedan till flygvapnet. Vilket ju också Stig gjorde på sitt sätt. (Ett klipp från F 17 Kamratförenings samlingar.)

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    I am alive!

    I know that because I went to the authorities this week to get this certified. I have earned a pension from five countries in Europe where I have worked and every year they send me a form to be filled in and signed by the authorities confirming that I am still amongst the living. But the day will come, as it will to all of us, when I no longer will get those documents signed. Living in the Portuguese country side the undertaker will post notices in the villages nearest to here that day I pass away and I will be in ground after my last Mass two days later. So, I do not have to bother about what and when to write anything about my passing away.

    I have for some reason failed to meet or even hear about Stig Kernell. I have, however, had the pleasure of meeting Erik Bratt a few times. He was still piloting his own aircraft when I did a job in Linköping years back and we had a very interesting chat whole I helped him to manoeuvre his aircraft into his hangar, cover the engine with a tarpaulin and place a heater under it in order to keep the oil thin.

    Later that year I listened to a speech he gave on the design of the J35. While the plans were still on the drawing board some of the top brass of the Swedish Air Fore visited SAAB and Erik showed them the drawing. The most authoritative of these visitors told Erik that it was impossible that an aircraft could look like that. Every aircraft must have a tail with elevators and rudders, Erik was told. It is amazing how well informed those top guys are! In order not to upset these gentlemen during their next visit Erik had a new drawing made, for the sole benefit of the visitors, with a Draken aircraft complete with a tail.

    If anyone would fancy having a J35 there is one for sale. It does not look like being in the same prime conditions as those I once worked on at F18 in the good old days.

    http://saabworld.net/f16/sale-saab-j35-draken-fighter-jet-stockton-california-363/

    Erik.

    Gilla

  2. Jag ägnade många timmar av fjolåret att skanna in och bildbehandla tidningsklipp för åren 1944-1956 från F 17/Blekinge Flygflottlij. Ett hästarbete pga att de gamla klipparna använde alldeles för mycket lim när de klistrade in alstren på stora papper i folioformat. Klippen har blivit svårt skadade av detta och det krävdes många timmars bildbehandling för att göra dem någotsånär läsliga.

    Men nog om detta. Det är alltså Stig Kernell det gäller. En trevlig person som var nattgäst en gång hos oss i Ljungskile tillsammans med Lars E Lundin. Vi tittade på flygsevärdheter i Uddevallatrakten och även in i antikvariatet i Uddevalla. Ett antikvariat som boksamlaren Stig Kernell gav högt betyg.

    Kernell skymtar i flera av tidningsklippen från F 17, där han var civilanställd under en del år. Första gången hans namn nämns är 1947, då han var engagerad i segelflygverksamheten där nere. Sista gången är 1954, då han flyttar från F 17 till flygförvaltningen och hedras med en penninggåva från regeringen. Jag förmodar att detta visar på att Stig gjorde ett mycket bra jobb nere i Kallinge. Sistnämnda notisen finns att se på http://avrosys.nu/aircraft/Kernell-1954-010-1041124.jpg

    Hälsningar

    Lars Henriksson

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: