Skrivet av: Sudden | 2014/06/19

Lådor

Nu ska jag väl ändå hinna att komma in på lådor som jag lovade sist.

Måste (?) dock först säga att tiden går och att det var bättre förr. Min mountainbike i hallen har i dagarna fått lämna plats för min rullator, som är praktisk när jag går och handlar. Min mellanson Ove återfick så sin cykel som jag köpte för sju år sedan av honom för litet mer än en symbolisk slant  Sadelstolpen hade ”rostat” fast och sadeln satt på tok för högt för mig som är något kortare än Ove och stel i kroppen. Cykelreparatören kunde inte fixa det, och en kanadensisk fysiker föreslog att jag med flytande väte e d skull frysa ned stolpen. Hur man nu skulle ordna det.

Efter två veckors jobb på balkongen i skönt majväder då och då kunde jag äntligen få loss sadelstolpen. Jag hade fått såga av den, men stumpen som blev kvar skulle räcka tyckte jag (eller jag kunde köpa en ny). Ett bågfilsblad fäst vid en träskena var det viktigaste verktyget.

070525_Separation_röra

Överst  i röran på bordet kan man se den nedre stolpstump som befriats ur ramrörets grepp.

Nå, så har jag på sistone också skrivit litet på SFF forum och försökt villfara önskan om ett ”livligare forum” genom att tipsa om eller utnyttja en del sådant jag skrivit tidigare, bl a på bloggen. Just inga kommentarer har influtit, men jag kan i bloggstatistiken se att de aktuella inläggen fått ett ökat antal besökare. En svensk tiger…

Så fick jag ett rejält bloggbesökslyft, som först föreföll obegripligt innan jag tipsades om att Aftonbladet haft en artikel om den svåra olyckan i november 1964 i Ängelholm med ett av Linjeflygs Metropolitan-plan. Tydligen hade tidningarnas läsare googlat och funnit min blogg eller så hade kanske tidningen nämnt den. Jag skrev där för länge sedan två inlägg om olyckan. Just inga nya fakta utan främst lästips (Sanz Linjeflyg-bok).

Statistik_16juni

Statistikbilden är inte hel lätt att tolka (bl a avser tabellerna olika dygn), men 658 visningar är mer än dubbelt så mycket som den tidigare toppnoteringen. Normalt ligger antalet visningar på knappt 100/dag. Antalet besökare är färre, drygt hälften.

På SFF forum har tillkommit några nya underforum. ”Lådor” kallar den frisk-språkige Sture Tingwall (alias ”Sommarsol” och ibland Dingwall) dem ibland. Jag är inte säker på att de ökar skrivlusten eller gör det lättare för den som f f g skall skriva något på forumet, men det kan tilltala dem som gillar åtminstone ett intryck av ”ordning och reda” i andras inlägg. Och som Frederick Taylors resultat egentligen sägs ha visat, varje förändring av arbetsförhållandena, till det bättre eller till det sämre, ökar produktiviteten 😉

Apropå att sortera saker i olika kategorier minns jag från ungdomen materielgrossisten Söderberg & Haaks roterande skylt på taket i Årstadal med texten ”Järn, rör, plast, metaller”. Inte särskilt logiskt kan det tyckas, men fackfolket begrep!

Jag sökte i min dator på ”låda” och fann en bild av sådana lådor, kanske en gång 10 stycken, som min far förvarade sina radiokomponenter och annat smått och gott i. Han var då ännu inte sändaramatör men byggde mottagare och var allmänt händig:

140103_Arnes_lådor

På 40-talet var nog inte lådor så billiga att köpa utan pappa spikade ihop dem själv. 12 x 21 cm,  av masonit och 5 x 22 (44) mm trälist. Jag verkar bara ha två lådor kvar. Etiketterna är pappas. På en av hans lådor stod det ”trimkond” minns jag av någon anledning. Kanske det var små vridkondensatorer; de större sådana var fascinerande tyckte jag.

Brevlådorna nedan såg jag  i Hammarbyhöjden i mars 2003 alltså en rätt lång tid efter det den modernare typen börjat införas under hösten 2001:

Brevlådor

 

Denna brevlåda blev kanske blev lågornas rov vid branden i mars 2014 fast bilden togs många år tidigare:

Brevlåda

 

Här nedan andra lådor jag också fann i min dator som postlåda, sandlåda, geocachelådor m m.

 

I den trälåda jag nog behövde minst en hel termin för i skolslöjden finns nu ett överskott av X-krokar (jag har betongväggar) och slangklämmor. Att sinkfoga lådsidor var en raffinerad tortyr i slöjden.

Citymails låda verkar inte helt förtroendeinjagande.

Geocachelådor kan vara väldigt olika till form och innehåll och ofta finner man dem på natursköna ställen.

Pappa byggde förstås inte bara lådan till radiokontrollmottagaren (27 MHz) utan även själva mottagaren och dess relä. (15.000 varv, 0,05 mm tråddiameter, lindat i februari 1955). Så kunde en händig person göra på 50-talet.

Sudden, inte lätt att vara en stor faders son

Responses

  1. Hej Lars et al,

    Lådor? Yes they are very practical and if you are organised person and I am sure that you have a large percentage of your belongings kept in boxes. Some are stuffed with moth inhibitors and others full of books now enjoyed by the paper eating creatures that leave nothing behind but the dust. When did you inspect your attic or the cellar cell last?

    Sorry Lars, but I have to change the subject. Think instead of food. Oh, wonderful food. Here are some suggestions:

    http://blogg.dn.se/matbloggen/2011/10/22/maten-i-ladan/

    Being a food lover and enjoying taking over the kitchen I love to make food that will do us for two days. Sometimes for two days and then we freeze the rest for a rainy day. Yes, we have those in Portugal too. My greatest joy is to go to the shop and buy the raw ingredients and then use my imagination when I prepare the dish. We have 64 cookbooks from all over the world and I read them as entertainment. When I prepare a meal I throw in a bit of this and a bit of that, give it a big stir and then add a bit more if the taste is not what I expected it to be. My favourite dishes are Curries and Chinese dishes. We are fortunate to have an Indian and a Chinese supermarket in Lisbon with the full range of spices and other raw products. Forget curry powders. Make your own. There are as many curries as there are women in India. A good splash of imagination and a good bottle of red wine on the kitchen bench as you prepare the meal will make it a success.

    Happy cooking.

    Erik.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Jo, ibland har man en enda stor låda som man lärt sig att leta i, nästan med förbundna ögon. Så skaffar man många små lådor, och det kan ett tag vara ett elände att hitta det man söker. Hände mig tidigare i våras när jag skulle ”ordna” litet i mina förvaringsutrymmen. Det ser kanske prydligare ut, men att hitta något är en annan sak….

    Bifogar en bild från den lilla frys-delen i min kombinerade kyl-frys. De gamla lunchlådorna av metall kommer ibland till heders. Jag fyllde nyligen sju lådor (några av plast) med det jag kallar ”wok”, alltså ris, kycklingsbitar och s k wok-grönsaker köpt på burk. Med en köpt färdig östasiatisk sås till, smakar det rätt bra.

    Man ska inte äta ”riktigt kött” varje dag sägs det.

    Här en glimt:

    Jag ser att den påklistrade adresslappen från tiden som gift (för över 25 år sedan) ännu sitter kvar med mitt gamla telefonnummer. Trots åtskilliga diskningar.

    Kanske detta säger mer om min diskning än om klistret på lappen?

    Gilla

  3. Så fort jag såg rubriken ”Lådor”, kom jag osökt att tänka på matlåda! Men både Erik och Sudden var snara med att skriva om just denna association. Under senare år har ju denna företeelse fått en renässans, speciellt hos ungdomar. Kanske för att under lunchrasten glänsa med vilken fin mat man lagar därhemma…….. Lite skillnad från de aluminiumdosor (ev. i rostfritt), som man på 60-talet värmde i något värmeskåp med lämplig temp. i labbet.
    Att dyka upp som gubben i lådan = överraskning. Vi minns väl Carl- Gustav från Hylands hörna! Samt revyn Lådan – Hasse och Tage.
    På matfronten lär väl Finland vara känt för sina olika lådor, mest rotsaker. och i överflöd på julbordet.
    Jag kan ge Lasses s k wok-lådor högsta betyg – mums!!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

