Skrivet av: Sudden | 2014/07/06

Billig fylla

På radio hör jag att några ”base jumpers” tydligen hoppat från ett vind-mölla någonstans i sydöstra Sverige.

Jag har inte kollat närmare på webben, men kom att tänka på denna teckning av signaturen O A, skämttecknaren Oskar Andersson som levde och verkade kring förra sekelskiftet, alltså det riktiga sekelskiftet för oss äldre. Som blev så förtvivlad av att åse hur hästar misshandlades i armén, och för all del av annat elände, att han tog livet av sig. Sägs det.

 

Billig_fylla

Sudden

Responses

  1. Hej Lars et al,

    Yes, there are many ways got get unstable on your legs an your head spinning. A more pleasant way is to have ‘en sill och in iskall nubbe’ on your own balcony. Well within crawling distance from your bedroom.

    Skål, Lasse.

    Gilla

    • Jorå, jag borde klara av att krypa de ca 7 metrarna till sängen.

      Skämt åsido, så halkade jag omkull för en dryg vecka sedan på väg ut från badrummet till hallen; kanske 5 cm höjdskillnad. Jag använde som vanligt dörrposterna som stöd men här slirade min uppmärksamhet och mina raggsockor mot det glatta hallgolvet, och jag föll. Inget skadades allvarligt även om det var åbäkigt att komma upp på fötter igen. Senare blev en knäled, som fått göra ”fullt utslag”, ganska öm. Klarade dock att några dagar senare med svårighet och med Evas hjälp mingla i Kaknästornets restaurang. Men vilken pärs det var att ta sig dit (och hem) med kollektivtransport och till fots. Blev bjuden på taxi en bit av vägen hem, tack för det.

      Inget ont om rödvin. Det smakar gott först men så blir det snabbt bläh-smakande! Man lämnar kvar. Jag dricker därför rosé för det mesta såsom en bra kompromiss. Vitt vin finner jag inte sällan surt.

      Vin kanske ska avnjutas i små mängder. Starksprit har sina fördelar.

      Gilla

  2. Här är litet att läsa om dessa hoppare:

    http://hbl.fi/nyheter/2014-07-06/627886/hoppade-fallskarm-fran-vindkraftverk-i-sverige

    Känt alltså i Finland t o m.

    Fann också http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/forsta-vindsnurran-pa-plats-i-mortorp(3456869).gm om sanktionerade "hopp". Jag undrar hur man gör. (”.gm” ska vara med i adressen.)

    Jag tog också en titt under en av de 17 potatisplantorna på min balkong. Ingenting. Jag märkte att jag borde vattna mer.

    Hade tänkt att kunna lägga en potatis på senaste Aeroplane Monthly som har en E E Lightning på omslaget, plåta och så skriva något om "Kartoffelbomber". Ett tyskt uttryck för ett segelflygplan som inte är av toppklass.

    Det får som vanligt bli köpepotatis när min kamrat kommer på onsdag.

    Gilla

  3. Missade radionyheten, men kom genast att tänka på att Bombi Bitt eller ev. Emil varit i farten. Kanske inte Emil – för i hans trakter finns nog inte många äkta vindmöllor. Och jag så framför mig en scen, som ungefär OA beskriver det hela. Men hu, vilken befängd idé!! Och ännu värre att ta sig upp i ett vindkraftverk för ett fallskärmshopp.
    För mig är potatisbomber eller – kanoner ngt helt annat. Gudsonen sköt med hjälp av dammsugare + hårspray ut moderns potatis ämnad till efterföljande dags kalas ut över Skälderviken.
    På torget i går lärde jag mig att potatisen växer bra pga allt regn. Så ut och vattna!
    Eva

    Gilla

  4. Hej Lars et al,

    Reading your comment on red wine I got a bit taken aback. True, there is cheap wines and there are very expensive wines. And add to that the the taste, like your behind, is divided. I have sampled very expensive wines that I did not like at all. I have consumed inexpensive wines that I buy repeatedly because we like it. Of course, if you buy wines from Chateau de Plonk you know what you can expect. I have zeroed in on vineyards in Alantejo and found, the large majority of them, very acceptable. Imagine a table with some good cheeses, rough brown bread, and a carafe of likeable red wine. And, of course good company and you have it all.

    White wine? No it is not my taste but I will not say no to a glass of well chilled of Mateus Rosé a warm evening. I think it is very refreshing.

    And, another thing I can not understand. Why do people drink to get drunk? I can not understand the purpose of that. After twelve years in Portugal I still have not seen anyone who has been drunk. Happy and loud, yes. “Salongsberusad”, I think I remember that it was called in Sweden. But I have never seen anyone stagger out of a bar, cafe, or restaurant so far. Could it perhaps be related to the fact that we can buy our wine, and all other spirits for that matter, in our local grocery shop, in the fish shop, in the butcher shop, and of course in the supermarket? To buy a bottle of wine here is as simple and normal and natural as to buy a loaf of bread.

    Then again, monopolies are illegal in Portugal. Not even the government is allowed to run them.

    Erik, who has been told by his doctor to drink three glasses of red wine every day.

    Gilla

    • Jo, svenskarnas dryckesvanor jämfört med sydlänningars, har minsann diskuterats.

      Man är så mycket mer civiliserad i medelhavsländerna sägs det. ”Stålblanka romarcitat” o d har ni ju därnere 😉

      I alla fall på den norra stranden.

      Kanske det är livsvillkoren. En hård, kall krävande natur har vi. Bara ordet ”tundra” får ju en att önska något värmande. Man talar om ”vodka-bältet” som sammanfaller med tundra/tajga-bältet. Kanada, Skandinavien, Finland, Ryssland, Sibirien.

      Vi är tuffare här uppe.

      Mellan Norden och Medelhavet finns en öl-kultur; diskutabel. Danskar lever väl fortfarande kortare tid än svenskar och norrmän genom sina ”speciella levnadsvanor”.

      Skål!

      Gilla

    • En kommentar till:

      Dagens DN debattartikel: http://www.dn.se/debatt/natbutiker-och-matkassar-med-alkohol-bor-forbjudas/ .(Jag har inte läst den men jag förstår vad jag skulle finna)

      Detta är en inställning som fortfarande finns i Sverige. Många hånar attityden, men man får förstå den.

      Exempelvis hånas ibland prästen Schartau, men en bohuslänning har sagt mig att det faktiskt stod rätt illa till i de bohuslänska stugorna en gång.

      ”Dans på Brännö brygga”, pyttsan.

      Gilla

  5. Intressant med ett inlägg från Portugal och inte en enda bokstav om portvin! Denna fantastiska dryck, som är lämplig vid många olika tillfällen. Vid ett besök i Albufeira i den gröna ungdomen fann vi ett antal portvinsbarer – bara att genomföra en test och sen köpa med det mest välsmakande hem. Under rätt många år var vi ett gäng, som regelbundet träffades för att just prova vin. Till en början för att lära oss om olika vintyper och druvor. Då fanns det inte många viner, förutom port, från just Portugal på systemet. Nu lär det dock finnas ett antal bra röda, som jag förstått. Vi provade olika typer av port vid flera tillfälle och det var högtidsstunder med en lång, kompakt tystnad efter varje klunk. därefter en radda positiva superlativer.
    Vitt vin? Ja, om man går upp i pris kan det finnas en hel del gott från t ex Alsac. Men annars – nej.
    Måste tillägga att vi vid dessa vinprovningar blev på sin höld salongsberusade. Kanske för att vi alltid rundade av med något gott ätbart, som passade kvällens tema.

    Eva, som numera knappt kan känna skillnaden mellan olika druvsorter

    Gilla

    • Dear Eva,

      The fact that I did not mention port wine is that the consumption of this beverage, compared to red wine, is minimal. I have a feeling that Port Wine is more important to people outside Portugal than it is to us who live in this country.

      Port has been used in the past as a healing agent in earlier remedies. The British Prime Minister William Pitt the Younger was given port for gout as a boy. He began at the age of 14 (1773) with a bottle a day according to J. Ehrman (1969).
      The restaurants we visit do have a bottle of port on offer, mainly for visiting foreigners. Red wine is the daily drink. You may have half a litre with your lunch (I do not) and a litre with your dinner (which I am known to have consumed). Red wine is also a refreshing drink if you are thirsty. I have been in bars, seen a man come in, get his glass, a normal drinking glass, with red which he then downs in one gulp. The cash goes on the table and the man is out again within a couple of minutes.
      If someone comes to visit you the natural thing is to offer the visitor a glass of red. This may be stretched to two or three before the business has been conducted. I have even had our postman taking a short break in hot weather for a glass of chilled red in the shade of our trees.
      In most restaurants they plop a litre of wine, some bread, and some olives on the table before you even get the menu. Very nice, as you can then take your time to study what is on offer taking your time.
      The after dinner drink for men is aguardente which the locals make from the leftovers after pressing the grapes, the skins and the pips.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Aguardiente
      I am sure I am the only person in my village that does not have a still to make this drink. But, I suppose that my neighbours know that I am a little bit behind and not so well educated so they bring me samples of their produce every year.
      So, port wine is of very little importance to us.
      Erik

      Gilla

  6. Tänk att ett så kort inlägg ger så många kommentarer.

    Att hoppa fallskärm från ett vindkraftverk, som kanhända inte är högt nog, måste vara spännande/skrämmande och ge en ”kick” om man lyckas. Liksom det inte är helt ofarligt att följa med på en snurrande kvarnvinge.

    Det är litet som kicken från en berusning/fylla som ju dock i början är en oftast angenäm och ganska säker upplevelse.

    (Så har vi kicken/välbefinnandekänslan från maratonlöparnas endorfin. Välbefinnande, nå, men man härdar ju ut.)

    Och nu försökte OA:s gubbe få denna kick eller ska vi kalla det ”förhöjda livskänsla” genom att använda en väderkvarns snurrande för att bli yr i huvudet som vid normal alkoholfylla.

    Så finns det andra och som det synes rakt motsatta skäl att dricka. Som Dan Andersson skriver i sin av många älskade dikt ”Helgdagskväll i timmerkojan”:

    ”Vi ha eld, vi ha kött, vi ha brännvin till tröst,
    här är helg, djupt i skogarnas ro!”

    (http://runeberg.org/kolvakt/25.html)

    Brännvin till tröst, smaka på det!

    Det nordiska vemodet? Det kan knappast vara Martin Luther som införde det. Eller?

    Minns hur jag för flera decennier sedan köpte Plutarkos ”Lives of the Noble Romans”, d v s romerska fältherrar, makthavare och politiker (säkert inte alltid så ”nobla”) och minns att om en av dem sades att han drack surt rödvin för att bli stärkt inför en stundande strid. Jag tog nu fram boken, men lyckades ej finna citatet bland de 370 sidorna. (Jag tvivlar på att jag en gång orkade läsa hela boken. Ambitioner hade man men…).

    Så har vi ju vikingarnas bärsärkar…

    Gilla

  7. Erik!
    Trevligt att läsa om vanorna – rödvin contra portvin, Tack! Känns dock lite snopet att jag gick i ”turistfällan” vid mitt hittills enda besök i Portugal. Trots detta vidhåller jag min uppskattning av portvin. I mycket måttliga doser. Gärna ackompanjerat av ett par smakrika ostar, typ stilton och vällagrad cheddar. Eller varför inte ett välfyllt fat med exotiska frukter eller en smarrig, söt efterrätt gärna med mörk choklad,
    Därmed inte på något sätt sagt att jag sätter rödvin i ”skamvrån”. Tvärtom!!
    Gärna till maten. Men även bara ett glas då man i all anspråkslöshet träffar gamla arbetskamrater för en stunds AW. Och då väljer jag för det mesta något från Italien, som det numera finns ett stort urval från. Prisvärda. Eftersom jag bor i studentstaden Uppsala, som besöker jag då och då min gamla studentnation, som bedriver restaurangverksamhet speciellt sommartid. En läcker 3-rätters, lagad och serverad av studenter, kan man få för en billig penning. När vi då sitter med den frestande menyn, intar vi oftast en stor öl. För i sällskapet brukar oftast en klinisk fysiolog vara med. Och han hävdar att öl är bra för vätskebalansen och så innehåller öl B-vitamin, dvs nyttigt! Och gott.
    Jag tror att utelivet skiljer sig åt en hel del mellan Sverige och Portugal, även om man kan märka en del lättare ”kontinentala” influenser här under senare år. Många ”enklare” ställen har dykt upp och de flesta caféer serverar vin. T o m Uppsala har massor av uteserveringar – denna stad som var så gott som halvdöd sommartid för 25 år sedan.

    Ja, jag vet att vi lever i vodkabältet, fyllt av vemod. Är dock själv ej drabbad av detta.

    Gilla

  8. Erik! Satt i solen på balkongen under eftermiddagen och läste en trevlig mattidning. Där nämndes bl a Vinho Verde. Och mindes att det var ett populärt vin i ”mina kretsar” en gång i tiden. Gott och fräsch då det någon gång blev en och annan riktigt varm sommardag. Hur är bruket av denna vintyp i Portugal? Du skrev ju så lockande om rödvin så att man kan tro att det enbart rött som gäller. Eller är det ett personligt val+
    Undrar Eva Hå

    Gilla


Kommentera

Kategorier

