Skrivet av: Sudden | 2014/07/11

Läsning

Man hittar mycket läsvärt på webben, inte sällan sedan man skrivit färdigt ett inlägg, och inser att man nog borde forskat bättre innan man publicerade texten. Mina inlägg är inte särskilt gedigna, utan rätt så spontana, ”ögonblickets barn”. Ett verkligt find fynd efteråt var denna artikel i Östgöta-Correspondenten, ”Corren”, som jag lyckades få med i en kommentar till en kommentar.

Jag har vänner som har gott omdöme vad gäller böcker. Erik Johansson fick mig att köpa Alexander Fraters ”Beyond the blue Horizon”, en mycket fin beskrivning av hur britterna på 30-talet flög från hemlandet till de avlägsna kolonierna i sydost. Jag har skrivit om denna bok i en blogg och  jag skulle kunna säga mycket mer. Frater kan skriva.

beyond

Jag köpte som synes boken begagnad via webben. Erik har i ett e-brev berättat hur bokälskare gör:

As you well know I read a lot and I prefer books on history, specially aviation history. I have found a good way to find books of this kind. Go to http://www.aeroplanemonthly.com/index.php?option=com_content&view=article&id=692&Itemid=83 . There you can read about the books and buy them if you want to spend £20.00 or more.

But you also get the ISBN number and you can then go to http://www.abebooks.com and buy them for $1.00. Happy reading.

Av en annan flyghistorisk vän har jag som 75-årspresent fått Hermann  Buchners ”Till attack med Me 262”, utgiven av SMB förlag 2014. Originalets (år 2000) titel är ”Stormbird. One of the Luftwaffe’s highest scoring Me 262  aces”. Man kan gissa att texten ursprungligen var på tyska.

Buchner var österrikare från Salzburg. Var bagarlärling, sysslade med bergsklättring och senare glidflyg och sökte frivilligt till flygvapnet ett halvår före det tyska maktövertagandet av Österrike. Han kom efter en lång utbildning och diverse kommenderingar som flyglärare o d i Luftwaffe till fronten som stridsflygare, något han länge strävat efter. Till östfronten där han var attackflygare med Bf 109 och FW 190,  alltså ej Stuka eller Henschel 129. Man tager vad man haver som Kajsa Warg sa och som militärer så småningom får finna sig i.

I krigets slutfas flög han så jetplanet Me 262 som jaktplan med stor framgång i strid, trots att han i botten var attackflygare. Eftersom detta plan har så stor ”dragkraft” för dagens flygbokläsare har man valt titel och omslagsbild för att framhäva detta plan. Baksidestexten är då mer ”ärlig”. Själv tycker jag också att skildringen av tiden i Luftwaffe före Me 262 är bokens behållning. Här är omslagsbilden;

Buchner_omslag

Inne i boken ser man bilden är hopsatt av två och här ser vi den ena:

Buchner1

Han står här framför en typ han flög mycket. Man noterar också bildtexten som så ofta i denna bok handlar om ”målning och märkning”. Man får veta väldigt litet om planens data i form av motor, prestanda eller vapen. Nej färgen på märkninarna är viktigare. För en flyghistoriker är ju sådant ofta av stor hjälp när man ska datera en bild eller knyta den till ett visst område eller förband. För mig som mer av allmän flygnörd ger bildtexterna ett ofta ett litet bisarrt intryck och det hade varit nyttigare att få läsa om terminologin för olika militära enheter såsom rote, dubbelrote, division, gruppe, flottilj, eskader o s v. Jag har haft många tillfällen genom åren att lära mig detta men kunskapen har liksom aldrig fastnat. Av någon anledning.

Inte heller får vi lära oss särskilt mycket om hur kriget i öst utvecklades. En hel del dramatik och elände måste det ha varit, exempelvis  när anfallet österut bröts (Stalingrad!), på Krim (aktuella trakter) och norr därom, och tillbakadragandet därifrån till Rumänien. Men Buchner beskriver nästan fälttåget som idylliskt; allt var frid och fröjd. Man festade, fick ibland låna ett eget plan att flyga hem på ”permis” med, civilbefolkningen var vänlig o s v. Förlusterna var små. Jag läste på i Wikipedia om Rumäniens historia under kriget, och situationen är inte så enkel och så fridfull som Buchner beskriver den under andra halvåret 1944.

Andra skildringar av hur tyskar hade det under kriget  är ju grymmare med ransoneringar av olika slag, extra lång arbetstid m m.

Buchner är ingen bra berättare men jag tyckte ändå bra om boken. Alla kan inte skriva som Pierre Clostermann som förresten fortfarande är en något omstridd person.

LE_GRAND_CIRQUE.

Även andra har gett Buchners bok ett högt betyg, men jag tycker detta betyg är mer rättvisande: ”So far, I’m soaking up the facts, but in terms of ”story” (and all history is ”story”), Buchner is very ”show don’t tell” – it would have been good if he’d either had a narrative talent (which he doesn’t), or a gifted co-author (I see none in the credits). So my mind has to fill in the details, and I have to find a way to amuse myself while reading this – much like reconstructing a joke after the teller has already ruined it. It can be done, but it’s sad that such a dramatic story with such good detail is told in the ”and then… and then” style of a schoolkid. In any case, he’s filling in a lot of the blank space I’ve had about the Luftwaffe, and the photos are really good material for the military historian with an interest in aviation.” 

Man ska alltid se det positiva i ett verk…

Bl a fick jag lära mig att det fanns ett rumänskt jaktplan IAR 80 som jag inte haft en aning om. Se detta uppslag i boken, där Buchner också ger ett exempel på hur man försöker låtsas att allt är under kontroll.

Buchner2

Texten på nästa sida fortsätter:”…Krim och just återvänt til fastlandet – Ukraina hade också gått förlorat – och här utspelade sig en galamiddag som om det vore djupaste fred. Kvinnor i eleganta klänningar, officerare i högtidsdräkt med många medaljer och så jag, en liten fanjunkare i arbetskläder med en pilots olika tecken och utmärkelser. Jag tror att jag var den ende som bar en vanlig uniform i de här salarna, men jag var faktiskt också anledningen till den här föreställningen. De hade förmodligen hoppats att deras IAR 80 skulle ha haft övertaget i luftstriden.”  (Buchner flög en Fw 190. Landet var ganska ”upp-och-nedvänt”, det är det intryck jag får från Wikipedias historiebeskrivning.)

Buchner ägnade sig även efter kriget åt flyg och kom så småningom till det österrikiska flygvapnet där han bl a flög Saab 29, Han avled 2005. Man kan förstås även läsa om honom på tyska.

Sudden

 

 

 

 

 

 

Responses

  1. Dear Lars et al,

    I did not realise that you were going to publish my comments to you and I do not mind that you did. If I can not stand for what I write I should not write it.

    As you gave the address to abebooks I would like to let you know that there are several Swedish book sellers linked to this website. I got 84 responses to Pelle Svanslös. But be careful. There is a dealer in Sweden that has a copy of one of the books, which he claims is in a poor condition, and he is asking for US$252.29 plus shipping.

    I hope it will collect a lost of dust on his shelves.

    Erik, who does not have shares in abebooks, no television, but some 500 books in his library,

    Gilla

    • Hej Erik och alla andra!

      Det var bekvämt att citera dina rekommendationer som jag dessutom tycker är bra. Av Abebooks har jag själv goda erfarenheter, liksom från andra svanska och utländska bokköp via webben, båda för nya och begagnade böcker.

      Jag har aldrig köpt så många böcker som nu. Fast visst är det synd om de vanliga bokhandlarna…

      ”Beyond the Blue Horizon” köpte jag från Abebooks fast jag ser att du i mail tipsade om inte bara boken utan även inköpskälla. Det handlade om ett lätt slitet paperback-exemplar, utan fotoillustrationer. Inklusive frakt gick kalaset på bara drygt 21 SEK! Leveranstiden antyddes kunna bli lång men jag hade boken inom en vecka.

      Även googling visade att boken (och annat Alexander Frater gjort) är läs- och sevärt. Jag köpte inte boken som klenod utan för att läsa den.

      Men för samlare kan det vara viktigt att komma över ett mycket gammalt och välhållet exemplar och som saknats i samlingen. De kan nog tänka sig att ge över 1000 kr för en Pelle Svanslös-bok Jag gissar att boken var från ca 1941, d v s en mycket tidig utgåva.

      Jag har själv en ”Heja, Pelle Svanslös!” från 1946 (Bonniers barnbibliotek) och denna utgåva kan man köpa för 50 -100 kr. Jag sökte litet slarvigt, och den äldsta Svanslös-titeln jag fann var från 1941, från samma förlag och i bra skick, och den ville man ha 300 kr för.

      För några år sedan gick jag in i ett bok/serietidningsantikvariat. Högt, högt uppe på väggen hängde ett nummer av Flygning från 1937. Bokhandelsmedhjälparen tog fram en hög stege och plockade inte utan besvär ned den. 250 kr. Det var mycket det, men man ville ju inte verka snål och otacksam. Kanske jag kan göra något blogginlägg på någon artikel, t ex störtbombarkursen eller på några annonser.

      Gilla


Kommentera

Kategorier

