Skrivet av: Sudden | 2014/07/23

Flyghistoria av olika slag

Nedskjutningen nyligen av ett malaysiskt trafikplan över Ukraina, troligen ett misstag som följd av bristande identifiering, erinrar mig om nedskjutningen av en iransk Airbus 300 år 1988 (Iran Air Flight 655) av den amerikanska robotkryssaren USS Vincennes i Persiska viken. Det var under slutet av kriget mellan Irak och Iran. 290 personer omkom, de allra flesta iranier.

Det hela verkar ha varit ett ödesdigert misstag hos fartygsledningen, kanske delvis orsakad av att besättningen var stressad av andra uppdrag. Kommunikations- och identifieringsteknik verkar inte ha saknats men i efterhand kan man urskilja en del misstag. Efter många år kom USA och Iran till en förlikning. Händelsen hade då i många år försämrat kontakten mellan de två staterna. USA betalade de omkomna iraniernas efterlevande ett skadestånd, men det förefaller som man inte riktigt tog på sig någon skuld. Personal på fartyget erhöll exempelvis medalj för sin insats. Mer att läsa finns exemplvis hos Wikipedia som även har en lista av alla nedskjutningar av trafikplan.

USS_Vincennes_at_Pearl_Harbor

Bild från Wikipedia visande USS Vincennes vid Pearl Harbor; Hawaii. Musei-slagskeppet USS Missouri syns i bakgrunden.

I den slutna Facebook-gruppen ”Flygpostlådan” som Kenneth Göransson sköter, har Roy Fröjdhs syn på SFF influtit. I sak inget nytt, och jag tror allt finns att läsa på Roys webbsajt Guldvingen, men det blev i alla fall över 40 kommentar. De flesta hade bäring på dagens SFF och det som man där tycker inte funkar så bra. Roys erfarenheter går tillbaka ända till 70-talet, men jag tror att en hel del av den tidens beteenden lever kvar. ”Inpyrt” liksom.

Egentligen är det konstigt att ämnet inte diskuterats lika livligt på SFF:s eget forum eller Facebook-grupp. Man vågar kanske inte?

Idag fick jag besked att moderatorn för FLIT-undergruppen på SFF forum tagit bort tre inlägg från en tråd om Mikael Forslunds senaste bok ”Heinkelflüg i Sverige”. Tre kända, välskrivande forumvana personer (en av de tre var jag själv). Nu minns jag inte de andras inlägg som strukits och inte riktigt mitt eget heller (som säkert var alltför sentimentalt för SFF), men inläggen hade innan dess varit sansade och intressanta om än inte så flyghistoriska. Det är oroande att man inte riktigt vet vilka bedömningsgrunder moderatorer har. Jag trodde också att en forumansvarig blir glad av att folk skriver inlägg.

Det är kanske inte så konstigt att folk inte vill skriva på SFF forum!

På Forslunds bokomslag kan man se en S 5 Hansa (ett Heinkel-plan i princip). En stor pansargrå modell av ett sådant plan med Bristol-motor och ”moderna” flottörer hängde över telefonbordet i hallen i mitt barndomshem i Gävle. Jag minns hur min far där i oktober 1945 mottog beskedet att hans hustru fött en son (min lillebror). När vi ett halvår senare flyttade till Stockholm togs planet inte med utan jag försökte få det att flyga från balkongen men det flög verkligt dåligt!

Tyvärr finns ingen Hansa bevarad i Sverige vad jag vet utan det närmaste (om man inte reser till Helsingfors) är väl detta lekplan utanför Tekniska museet i Stockholm (bild från juli 2011):

110709_Hansa_Tekniska_museet2.

Slutligen, jag har fått en ny arbetsstol, en IKEA Markus. Den medger att jag lutar mig bakåt och tittar upp i taket. Det kan underlätta tänkandet om det som ovanuppompå är, d v s flyg!

140706_Blue_Phoenix_tillbakalutande_takvy3

 

Sudden

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: