Skrivet av: Sudden | 2014/07/29

En betraktelse inför sensommaren, skördetiden och världens snål- och likgiltighet

Idag har jag namnsdag, Olof är mitt andra förnamn. Jag har inte fört det vidare till barn och barnbarn, en sådan svikare är jag. Pappa hette Arne Olof och längre tillbaka var det så här:

Hilding Olaus Frithiof Sundin föddes i Sundsvalls stads församling 25 april 1881 och dog 8 oktober 1934. Dödsorsaken som den står i ”kyrkboken” är ”hjärnblödning,
blodpropp i hjärnan” Han var då handlande och bosatt i Hammar, Harge nr 2 Sörgård, Bastedalen. <södra Närke>

Hans föräldrar var Olof Larsson, ”arbetare”, född i Sunne och hans mor Kristina Elisabet Olsdotter.

Ett försök till släktforskning för några år sedan fick mig därför att tro att jag hade värmländska rötter men med Sunne avsågs en församling i Jämtland (i Härnösands stift) och inget annat. Inget ont om Värmland men…

Själv blir jag nog knappast som ”hänsoven” föremål för några minnesord i tidningen, såvida jag inte hinner göra något rejält herostratiskt men tiden härför börjar bli knapp.

Hilding_jordfästning

Jag träffade aldrig min farfar.

Apropå den flyende sommaren är här en fin liten vers av Mats Holmberg, en gång redaktör för DN:s Namn-och-Nytt-sida där jag fann dikten i morse:

Holmberg_vemod_140729Nog så tänkvärt. Holmberg är bra på sådant, njut av den eleganta öppningen i denna artikel ”Hur vill min herre se ut?”,  

Men jag minns också ett grinigt Holmberg-reportage om ett segelflyg-VM 2006 på Eskilstuna-Ekeby som jag skrivit om på min blogg. Jag klagade till DN:s läsarombudsman (det var tider det, då tidningarna hade pengar för sådant!) och blev faktiskt bemött. En känd, ja stor, svensk segelflygare klagade också i en insändare men DN gitte inte publicera den. Se en skanning av två sidor ur Segelflygsport nr 2/2006.

Vinjett4

 

Ja, flygentusiast ska man inte vara i vår nya allians-liberala (eller vad den nu är) värld. Och apropå frågan Holmberg fick om hur han ville se ut, ja knappast så här tror jag:

Gubbstrutt_Lars_april_2014

 

Det får räcka så här, jag hade annars mer i tankarna, såsom litet kring Erik Axel Karlfeldts ordakonst , Ukraina, Israel/Gaza och Lundell/Ramqvist.

Sommaren flyr, skördeanden nalkas. Potatisskörden på balkongen verkar lovande. 17 knölar Toluca satte jag i början av maj.

140727_Lars_potatisskörd

Sudden

 

 

 

 

 

 

Responses

  1. ”herostratiskt”? Gå ut och elda upp något i grannskapet! Det tror jag säkert att du hinner med innan ridån går ned. 🙂

    Gilla

    • Jag kommer att tänka på Björn Gustafssons olika sprängdåd o d i Jönsson-ligan-filmerna. (Jönsson-ligan syftar här inte på moderatorerna på ett visst webbforum.). ”En sån dj-vla smäll!”, med Gustafssons röst hysteriskt upp i falsett, är väl nu ett närmast klassiskt utrop inom svensk filmhistoria.

      Jag hittade inte det jag sökte efter på Youtube men drygt 4 minuter in på http://www.youtube.com/watch?v=ZVNBHj0nkN8 finns en scen om tillvarons dj-vligheter som får flyghistoriker att bli extra glada. Samt även oss andra förstås.

      Gilla

  2. Hej K.!

    http://blog.svd.se/historia/2014/04/18/herostratos-och-artemistemplet/

    Idag är vi ju mycket modernare, nu är det forummoderatorer som hindrar icke-välkomna att yttra sig…

    Gilla

    • Trots att jag bor ute i provinsen kände jag till detta. Kan du tänka dig? Inte det?

      Gilla

      • Jorå!

        Den norske kungen (tronpretendenten?) Olof den helige var ju i vårt land när det begav sig för honom, det var för snart 1000 år sedan.

        Han är känd på Österlen; här finns Sankt Olofs kyrka (och tätort) och en offerbrunn:

        Så tog han sig från ostkusten (Sundsvallstrakten måhända) västerut längs Indalsälven m fl vatten till Stiklestad i Norway där han blev ihjälslagen just på sin namnsdag! Osis!

        Så kan det gå. Men helig blev han.

        Och pilgrimsleder från vår ostkust till Trondheim finns det.

        http://www.popularhistoria.se/artiklar/grym-kung-blev-olof-den-helige/

        I all hast/Sudden

        Gilla

  3. ”Ger Erik ax, ger Olof kaka” – vackra namn. Det första får mig att tänka på gudsonen och det andra på min fina morfar, som jag tyvärr inte fick träffa. Även hans far hette Olof, då som andra namn. Om jag hade fått en son hade han säkert fått med Olof bland sina namn.
    ”Ut sementem feceris, ita metes” stod det på min abiturientmössa under april 1960. (En skolmössa som enl. gammal sed vid Gefle h a läroverk, nu Vasaskolan, broderades under klassfest efter genomgångna studentskrivningar. Pryddes med tofsar, rosetter mm som avslöjade betygen på studentskrivningarna. Hela klassen hade en gemensam text och till detta en personlig. Ovanstående citat var min personliga) . Efter muntan i början av maj, så kom då ”skörden” – allt man hade investerat under 4 år, avslöjades i studentbetyget. (”Som du sår, får du skörda” så lyder översättningen, som den uppmärksamme redan listat ut)
    Långt bättre är då den första potatiskörden, som du visar prov på här. Grattis!
    Jag kan betyga att de smakade ljuvligt, nyss upptagna, nykokta, med en klick smör! Detta var första etappen i skördearbetet. Sommaren är inte alls slut ännu!

    Vackra ord om din farfar – något sådant förekommer inte nuförtiden. Det är ett stycke av vår kulturhistoria, tycker jag. Jag har sett något liknande om min morfar, som avled redan 1926. Båda dessa herrar levde och verkade i mindre orter. Och där fick dugliga män många fina uppdrag.

    Gilla

  4. En av de personer som nämns i begravningsrapprten från 1934 minns jag från 30-40 år senare. Han kom stillsamt körande i sin Mercedes på vägen förbi mina föräldrars tomt, och pappa gick då oftast fram för att växla några ord. Jag förstod då inte varför.

    Jo, Valle E och min farfar hade haft affärskontakter (kompanjoner?), något jag inte visste då..

    Gilla

  5. Ett försenat grattis på namnsdagen! Även jag heter Olov (med v). Egentligen har jag dubbelnamnet Sven-Olov, men speciellt här i amerikat har de svårt med dubbelnamn, så här har det blivit Sven O.. Alla formulär här har en ruta för ”middle initial”. Dubbelnamn och speciellt bindestrecket ställer till förtret i alla elektroniska formulär. Det accepteras helt enkelt inte, utan förorsakar en datorkrasch.

    Kan det vara så att Olof den helige inte blev ihjälslagen på sin namnsdag, utan att dagen han blev ihjälslagen på fick namnet Olof efter händelsen – inte före? .

    Gilla

  6. Hej Sven! Jo visst har du rätt att Olof den Helige (retroaktiv benämning) fick sin namnsdag efter det han föll i slaget. Han var väl f ö inte särskilt ”helig” av sig utan begick många grymheter. Men kyrkan behövde en ”symbol”. Trondheim blev en vallfartsort, och det finns många pilgrimsleder genom Sverige dit (har jag väl skrivit förut)

    Jag försökte vara rolig.

    Sedan kan det vara ett problem med dateringar. Vilket år föddes exempelvis Jesus? Och så bytte större delen av Europa från Juliansk till Gregoriansk kalender med början i slutet på 1500-talet. Det skiljde 10 à 11 dagar och länder bytte ej samtidigt, och omställningen tog flera hundra år. Ryssland höll länge fast vid den gamla kalendern. Därför ägde oktoberrevolutionen rum i november!

    Tydligen hade vårt land en knepig omställning. Enligt Wikipedia:

    ”Sweden’s relationship with the Gregorian Calendar was a difficult one. Sweden started to make the change from the Julian calendar and towards the Gregorian calendar in 1700, but it was decided to make the (then 11-day) adjustment gradually, by excluding the leap days (29 February) from each of 11 successive leap years, 1700 to 1740. In the meantime, the Swedish calendar would be out of step with both the Julian calendar and the Gregorian calendar for 40 years; also, the difference would not be constant but would change every 4 years. This system had potential for confusion when working out the dates of Swedish events in this 40-year period. To add to the confusion, the system was poorly administered and the leap days that should have been excluded from 1704 and 1708 were not excluded. The Swedish calendar (according to the transition plan) should now have been 8 days behind the Gregorian, but was still in fact 10 days behind. King Charles XII recognised that the gradual change to the new system was not working, and he abandoned it.

    Rather than proceeding directly to the Gregorian calendar, it was decided to revert to the Julian calendar. This was achieved by introducing the unique date 30 February in 1712, adjusting the discrepancy in the calendars from 10 back to 11 days. Sweden finally adopted the Gregorian calendar in 1753, when Wednesday, 17 February, was followed by Thursday, 1 March. Since Finland was under Swedish rule at that time, it did the same.[23] Finland’s annexation to the Russian Empire did not revert this, since autonomy was granted, but government documents in Finland were dated in both the Julian and Gregorian styles. This practice ended when independence was gained in 1917.”

    Gilla


Kommentera

Kategorier

