Skrivet av: Sudden | 2014/08/04

Dagarna går

Min 60 kvm vånings enda yttervägg vetter österut så det kan bli varma förmiddagar ibland. Samt förstås angenäma morgonfrukostar och andra måltider senare på dagen:

140711_Balkong_Eva_sill-lunch

Just nu frampå eftermiddagen har hettan lindrats och jag kan åter börja tänka. Här ett klipp ur DN om detta:

I_stridens_hetta

Vi gamlingar (jag är 75) har det därtill extra svårt i värmen. Kommer därtill andra krämpor såsom svaga knän, artros är det nog. Jag tog mig häromdagen till Farsta Centrum och tyckte jag kunde ta mig från P-platsen till bokhandeln utan käpp. Stod så där vid en hylla och letade och bläddrade, valde två böcker. Den hembygdsbok jag var ute efter fanns förstås ej i en ”landstäckande bokhandelskedja”. Blev så stående ett tag vid kassan, verkligen stående för kortbetalningen krånglade och så skulle böckerna slås in vackert tyckte jag. Som vanligt var det mycket svårt att börja röra på benen efter ett sådant stillestånd. Jag vacklade sedan framåt över den stora P-platsen och var rädd att ramla. Vilken uppståndelse det då kunde blivit, ”titta mamma, ett tjockisfyllo!”.

Jag köper numera de flesta böcker via Internet för där hittar man det man letar efter.

Jag har numera svårt att resa mig från ett läge på marken om jag inte har något att få stöd av. En slags amöba är man numera. Min far (som hade namnsdag idag förresten) orkade inte den sista tiden lyfta upp sin hustru när hon fallit omkull i bostaden utan fick ringa till en närboende om hjälp. Ack, så illa ond är ålderdomen. Döden är ibland en befriare.

Jag har nu de senaste dagarna ”övat gående”. Jag ska nämligen ut och resa till barndomstrakter ”där barn jag lekt” (eller i alla fall min far) ett par dar så det blir väl tyst på bloggen en tid. Jag har en ny teori om att om jag tar något smärtstillande typ Alvedon blockeras smärtreflexen och det f n svåra högerknäet ”viker” sig inte utan det bär. Har observerat tecken på att det är en bra teori. Denna smärtstillande medicin lär inte vara farlig för mig med tanke på min andra medicinering. Tja…

Här är förresten en bild jag tog under en sådan övningspromenad:

140803_Fru_Gårman

Mer att läsa om Fru Gårman i DN i dagens DN.

Andra bilder jag då tog visar de flerfamiljshus som är under uppförande i min närhet. Tydligen litauiska byggarbetare och arbetstiderna verkar litet speciella. På midsommarafton jobbades det intensivt.

I övrigt noterade jag att juli gav rätt bra visningssiffror för min blogg. Det blev en spännade kväll 31 juli, skulle nytt rekord sättas? Så här såg det ut ca en halvtimme före midnatt:

140731_statistik

Jo, det kom en visning til och juli-totalen blev 3013! Men annars står bloggen som synes i stort sett still och stampar. Kanske man skulle hitta på något nytt? Jag har på sistone bidragit litet till det tynande SFF forum och märkt att mina bidrag i alla fall blir tittade/klickade på. Synd att SFF och forumledningen inte förstår varför forumet inte funkar. För det är väl inte bara konkurrensen från alla Facebookgrupper.

Men på balkongen växer det bra till sist, kanske för att värmen kommit. En anspråkslös liten första sampling av grönsakerna ses här:

140731_Grönsaksskörd2

Rädisorna blev det som synes just inget av men de jag smakade på smakade lika beskt som riktiga rädisor. Ärterna är som tidigare en flopp, medan bönorna går bra. Potatisen artar sig ovanligt bra och tomaterna blir nog också många.

På balkongen står min gamla havererade arbetsstols sittdel. Man börjar som sagt bli stel och vill gärna sitta när man kan.

140802_Balkong-trädgård2

Min nya stol hade börjat knaka påpekade Eva häromdagen; jag hade inte observerat det. Tydligen handlar det även här om en kompositkonstruktion med plywood och metall där i den gamla stolen sittplattan så småningom knäcktes. Nu kunde jag dra åt (”efterdra”) några skruvar men… Nå, jag är tyngre än vad stolen ”testats” för. Det är därtill en ”säker” stol eftersom den kan inte rulla iväg när man inte vill såsom här meddelas på en mångfald språk. Förstår nästan hälften, men faktiskt inte isländskan:

Rullsäkerhet

Jag kommer att minnas en scen ur en film av Jacques Tati, där en resebyråtjänsteman e d gör de mest häpnadsväckande snabba sidoförflyttningar bakom disken. Men min stols hjul är inte på något synligt sätt ”automatiskt kontrollerade” som påstås. De bara snurrar besvärande tungt. Vilket ju onekligen sker ”automatiskt”… Men ändå inte riktigt så tycker jag, gamle gubbe.

Ibland får jag ta i extra mycket och då ropar Eva ”aj min tå!”…

Det tröga rullandet var störande med den gamla stolen som hade precis likadana hjul, något som bidrog till att jag sökte mig en ny stol. Jag försökte göra rent och smörja men förgäves…

Ack dessa försäljartyper som inte är ingenjörsärliga.

Ingenjörsnollor

Sudden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Responses

  1. One is supposed to stick to the subject, the moderators tell me, and the subject for this blog is “Dagarna går”. No one can argue that statement. The forest fire in Västmanland går också fortfarande och dagarna går. There has been a lot of waiting involved; first for the water bombers and now for rain.

    We have many more forest forest here in Portugal compared to Sweden and I have seen the Canadairs attacking these fires with a most dramatic result. The roaring fire is there and in comes four Canadair CL145s line astern. Now the fire is gone and it is now up to the ground crew to finish off the small remaining fires. The importance is to attack a fire immediately before it gets hold of the forest.

    One has to ask why Sweden doesn’t have a small number of these water bombers. My understanding, and Imay be corrected here, is that the Royal Swedish Air Force is at air display strength, providing there are not too many of these in any one month. Unidentified aircraft appear to have full and free access to Swedish airspace without being investigated. So, what good are those jet fighter planes? Could they be traded in for Canadairs? If they were, the Canadairs could be based on the two, or is it three, air bases still not developed into satellite towns. Pilots are available after some retraining as is technical staff and hangars. Some of the higher ranking officers may be surplus to requirement but that is an additional saving. So why not change the Air Force to a water bomber force. They will then be able to do a bit of good rather than polluting the air for nothing assuming that the jet engines in military aircraft pollute the air as much as those installed in commercial aircraft. One does not hear very much about any Air Force causing pollution. Sorry I mentioned it.

    The CL145 can be ordered with removable seats inside the tank so the aircraft can also be used to move personnel. And not only that, it could well be that the Swedish CL145s may be needed to put out fires in other countries and so bring in some well needed money to the country.

    How about that, creating a profit making Air Force?

    Gilla

  2. Hej Erik och andra!

    Jo dagarna har gått och faran verkar över. Nu stundar räfst och rättarting på sedvanligt svenskt sätt.

    Allt har inte fungerat perfekt. Det hela har bäring på försvarsfrågan där man av hävd inte är så rationell (något du var i ditt inlägg, om nu på allvar eller skämt vill jag vara osagt)

    Mlitärer liksom bara ”måste” utgå från det senaste kriget och kan då hamna helt fel i sina planering, något som resulterat i Maginot-linjen m fl floppar. Man måste medge att 11 september-händelsen var framgångsrik som ett ”slag under bältet”. Med en liten intelligent insats lyckades (?) man förlama den amerikanska tankeförmågan. Bättre hade varit om man försökt snacka med jänkarna, men det är nog inte lätt.

    Gripen gör sig bra på airshows och en beriden vaktparad gör det också. På Sturegatan.

    Vi vill känna oss trygga, och en s k incidentberedskap får många att känna sig trygga. Det är hugnesamt med ett par Gripen i luften så snart någon kränker vårt luftrum. Kränkningar som man skulle kunna reda ut via telefon. Men då har man brutit lek-reglerna… En lekstuga av det mer livsfarliga slaget.

    Nu till saken. Vattenbombare har provats i Sverige. Här en positiv analys: http://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=7252

    Vilka skäl man hade att sedan inte göra något vet jag inte. Kanske blev våra tappra brandsoldater sura? Eller för att det kostade skjortan.

    Miljöpartiet har föreslagit brandbekämpningsplan i stället för fler Gripen, något som många flyg(historiskt) intresserade och även många andra tycker är ”naivt”. Jovisst är vi quite simply rädda för ryssen som vanligt.(When will we ever learn?)

    Ryssarna har en ”supervattenbombare” men att släppa in den hade nog varit litet ”magstarkt”. Man har kanske t o m en större än denna maskin: http://www.rense.com/general43/still.htm

    Här nedan litet kring den oro som de som direkt drabbats av branden känt. Man tycker tydligen här och var att Samhället och Försvarsmakten svikit eller inte orkat:

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/08/frivilliga-en-styrka-dar-staten.html

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

