Skrivet av: Sudden | 2014/08/26

Inrikes sjöfart, järnvägar och entusiastiska historienedtecknare

Såg en bild av en Chipmunk; ett plan man sett många gånger. Men vad är egentligen en ”chipmunk”. Jo ”jordekorre”. Konstruerat av en polsk konstruktör vid namn Wsiewołod Jakimiuk som efter en framgångsrik verksamhet i hemlandet ”genom omständigheterna” kom till Kanada. Ritade senare franska Baroudeur. Något helt annorlunda. Inte dåligt.

All bildning vilar på ofri grund.

Jag är förstås intresserad av hur många som läser min blogg, men vad menas egentligen med ”läsa”. Många hamnar nog där när de strövar runt och söker något, jag vet ju hur jag själv ”ansvarslöst” skuttar runt på webben.  Här en statistikrapport från min bloggfirma WordPress:

Popplista

Alla de rubriker jag med viss möda formulerat gör nog inte mycket nytta. Men vi ser att intresset för Göteborgs spårvägsnät (snarare än för världsbilden tror jag…) är stort.

Många tankar om ytterligare inlägg om Askersund och Bastedalen har jag. Ett ämne därvid är sjöfarten. Om den kan man läsa litet på några ställen i de länkar jag tidigare givet. Nu har jag skannat ett avsnitt av Yngve Rollofs bok ”Sveriges inre vattenvägar, del 4”:

Rollof_omslag

Rollof var sjöofficer och när han avled efter att länge som ”amatörhistoriker” ha studerat de inre vattenvägarna i landet fanns mycket för Sjöhistoriska museet att ta hand om.

Denna blogg av Malin Joakimson på museet redogör vältaligt för vilket arbete det kan vara att ta hand om det som entusiaster och forskare lämnat efter sig (gäller förstås även flyghistoria). Här ges detaljer om i vilken form Rollofs data fanns och man erinras om hans ihärdiga faktasamlande. Det är inte lätt att ta hand om någons efterlämnade material. Jag känner några ”ömmande” fall från den flyghistoriska området.  Att ta sig vatten över huvudet är lätt att göra och ett sisyfosarbete är det, fyllt av svåra avvägningar mellan tillgänglighet och ”kompletthet”. Detta klarade jag inte av när jag skulle klassificera ”Warensce-tidningsklippen”. men jag lärde mig mycket (fakta).

Wolfgang Schivelbusch är en tysk/amerikansk ”privatforskare” som utan att ha varit knuten till någon akademisk institution har studerat och beskrivit järnvägens utveckling sett ur ett samhällsperspektiv. Sociologiskt/ekonomiskt perspektiv kanske man kan säga. Här en bok i min hylla:

Schivelbusch_omslag

Här är de svenska efterorden av av Gunnar Sandin som utgör bildande läsning om hur våra svenska järnvägar kom till. Gunnar Sandin, som också översatt boken var tydligen en eldsjäl. Det kan man läsa på Wikipedia.

Finns något motsvarande Schivelbuschs bok för det svenska flyget? OK, Linjeflyg har givit ut några välskrivna häften och så har vi Mikael Sanz Linjeflygbok, men finns någon mer så att säga sociologiskt? Vad betydde flyget för resandet? En del vetenskapligt om chartern och långlinjeflyget och de sociologiska aspekterna därav finns nog. Hans Jakobsson har skrivit om Scanair.

Litet mer än det sedvanliga snävt flyghistoriska efterlyser jag.

Sudden

Kommentera

Kategorier

