Skrivet av: Sudden | 2014/09/05

Dagens DN-läsning

Har planerat att skriva mer om om Askersund och Hammar, men jag har nyligen varit på en kortare resa i Hälsingland som givit mig en mängd intryck. En massa bilder ska redigeras, arkiveras, begrundas och ibland vidaresändas eller t o m användas på bloggen. Det har blivit ganska mycket för en gammal gubbes huvud.

Så jag ballar ur, skriver om något helt annat, nämligen insändarsidan i dagens DN som jag abonnerar på via webben. Tyckte denna skärmdump greppar över så mycket:

Tvärsnitt

Sjukvården är vi ibland nöjda med, ibland missnöjda. Jag imponerades liksom insändarskribenten av insatsen när jag 2006 fick min lätta infarkt men har även upplevt många situationer där man inte brytt sig eller svarat ”goddag yxskaft”. Upplevelsen beror även på ens egen läggning och attityd. I dödsannonser tackas ibland personalen på avdelning XX. Sällan, ja aldrig, anklagas vårdapparaten för misstag och slarv som lett till den käre bortgångnes förtidiga död.

Några tjänar därtill ohemult storkovan; etablerade läkare är liksom gamla SAS-piloter sällan fattiga. P C Jersild har i sina memoarer erinrat om att en läkare måste för att inte sjunka ned i förtvivlan hålla en viss distans till det lidande han möter. Men hulda sjuksköterskor förväntar vi patienter oss ändå medan vi om läkare ofta förlorat hoppet. Sköterskorna utnyttjar ibland mer eller mindre skamlöst sitt rykte om huldhet och vår statsminister uttrycker ibland sitt stöd för åtminstone undersköterskorna.

Jag kommer att tänka på de ohulda sköterskor jag mötte  när jag  som 9-åring var inlagd på sjukhus. Eller om det egentligen handlade om min rädsla och övergivenhet.

Nå, här skrev nu en nöjd patient. Grattis!

Man kanske skulle läsa om Molières ”Den inbillade sjuke”.

Inlägget om ett museum över Gripen-haveriet är härligt! Ironi och sarkasmer är alltid kul, åtminstone de första sekunderna. Jag förstår inte anspelningen på sardinburkar (nå, ABBA säljer tydligen sardiner googlar jag mig till). Och en signatur som ”cyklist och vissångare” låter inte förtroendeinjagande för den i grunden borgerlige person som jag är.

JAS-haveri

(Bilden är tillbakalånad från SFF minnesmärkessida.)

Inlägget om Bromma flygplats är bra. ”Gröna lungor” i stadsmiljö anses väl ofta bra. Hur mycket marktrafik skulle inte bostäder på fältet medföra.

Slutligen, inlägget om cyklister känns helt rätt. Jag har skrivit på bloggen om trafikregler och cyklism, men särskilt bra blev det inte. Jag har senare förstärkts i min uppfattning att alla trafikanter måste följa samma regler och de ska vara enkla, inga gräddfiler för cyklister eller spårvagnar inte! Om hur omöjligt det är att skapa entydiga regler och signaler. Ibland får man (vid sväng) köra mot rött o s v. Vad gäller när signalregleringen vid ett övergångsställe är tillfälligt avstängt (och hur märker man som bilist det)? Och naturligtvis vill cyklisterna som har fart korsa streetan vid en cykelbanekorsning. Inte ska de väl behöva bromsa. Snälla (eller konflikträdda) bilister släpper också fram dem. Tills det en dag smäller för cyklisten….

Cyklisterna (och andra insatta) var inte heller nöjda vad en cykelutredare kom fram till härom året:

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/vti-sagar-cyklingsutredningen.htm
http://www.svenskcykling.se/2012/10/cyklingsutredningen-en-stor-besvikelse/

Kanske det är svårt för cyklister att acceptera att cykel faktiskt inte funkar särskilt bra i vår trafikmiljö? Men sjukvården får ju sysselsättning...

Kanske denna röra trots allt är en rätt bra lösning.

Röra

Sudden, vars bristande balanssinne och ork med mera nu tyvärr förhindrar njutbar och säker cykling

090525_Cykel_Öran

P S. Dagens DN innehöll även en stor artikel om hur Södermalmsbor hittar jordplättar att odla grönsaker på; Valet av intervjuade förstärker uppfattningen om att på Södermalm bor ”litet finare” personer såsom grafiska designers, arkitekter, universitetslärare, journalister o d.  Som enligt malisen röstar på MP och kanske t o m tror på chemtrails och annat flum. En av de avporträtterade såg ut som den Jesus som efterlyses i denna bild . Ack ja, att tro på något är viktigt.

Nå, en närmare koll visade att flera faktiskt hörde hemma i de s k förorter där de vanliga stockholmarna bor. Även min förort har åtminstone en odling som därtill presenterats i SVT ABC-nytt

Kommentera

Kategorier

