Skrivet av: Sudden | 2014/09/24

Bludder

Det har gått tid sedan det senaste inlägget, annat har kommit emellan. Bilen gick igenom den årliga kontrollen (för första gången!) vilket lämnar en i ett slags salighetstillstånd. Det finns dom som inte förstår vilken pärs en sådan kontroll är. Vad gäller min egen kropp är jag däremot inte alls så orolig som för bilen. Men jag borde kanske vara det, säger särskilt de som anser man ska leva ”sunt” och tycker att jag är alldeles för tjock, något jag tycker också.

Men jag kom mig i går för att kontakta vårdapparaten för att försynt fråga om man glömt mig för jag hade förväntat mig ett besked från en lungröntgen i mars och också väntat mig en kallelse till en ny kontroll.

Jag har nämligen en ”förändring” i en lunga som ”ganska säkert” är godartad, det konstaterade man för en knappt år sedan. Den skulle för säkerhets skull kollas då och då; ett avlägsnande ingrepp var inte motiverat. När så Henning Mankell i en tidningsartikel nyligen sagt ungefär ”jag hade vad jag trodde var en nackspärr men efter en vecka hade man konstaterat tumörer”(det var snabbt!), så tänkte jag att man skulle väl i varje fall ringa vårdapparaten på något lämpligt telefonnummer, det finns många att välja på i mina papper. Jag hade dessutom på sistone oförklarligt faktiskt haft ”stel nacke” litet då och då.

Jo, doktorn skull ringa omkring kl 14.50. Men inget hände och jag hade svårt att komma igång med bloggskrivandet. Så, tre timmar senare ringer hon och pratar och pratar, hon hade väl laddat upp. Jag fick knappt en syl i vädret. Men det ska bli en kontroll och kallelse kommer någonstans ifrån. Hennes talträngdhet bottnade nog i att hon å vårdsystemets vägnar var generad över att jag blivit bortglömd. Jag är inte helt ”hennes bord” uppfattade jag som en del av hennes försvar.

DN-Ernie-20130113.gif.p

Ett av doktor Porks äventyr i Bud Graces serie ”Ernie”. Alltid med cigarett i munnen. En symbol för en läkares fulla kontroll  av situationen? Eller åtminstone önskan om

Konsten att ha en cigarett i mungipan och samtidigt prata får mig att minnas Yves Guinet, en fransk TV-pionjär som behärskade den. Problemet är väl röken i ögonen. Så minns jag därtill franska cigaretter.

Gauloises

Mycket kan sägas om mina känslor för ”det franska” men det får vara. Min Citroën blev ju godkänd – den här gången.

Så har det varit allmänna val med en utgång vars konsekvenser varit litet överraskande. Nu har skriverierna mojnat. I början handlade det mycket om Talmannens uppgift och hans (över)betonade av vikten av att komma överens om en budget.

Det är så mycket snack om budgetar och ”sunda finanser” numera. Räknenissarna har måhända fått för mycket att säga till om. Projekt ska ”finansieras”, ett ord som inte fanns förr i tiden vad jag minns. Då satte man igång jobbet och fixade betalningen senare: Kostnaderna för de totalt fem stambanorna, från Stockholm till Göteborg och från Stockholm till Malmö, kunde mäta sig med flera års statsutgifter. Svindlande belopp — mer pengar än vad Sveriges alla banker förfogade över — lånades upp utomlands och till räntor som under lång tid skulle tynga statens finanser. Citat ur en DN-artikel där det också sägs att denna investering lyfte landet ur dess fattigdom. Tydligen kan ett land bli rikt trots att statsfinanserna är usla – det är ju inte precis vad Anders Borg predikade 🙂

Bilden nedan är också ur DN-artikeln. Det är ändå något visst med ånglok, även om de ”miljömässigt” är dåliga. Låg verkningsgrad, nedsmutsande, underhållskrävande:

StambanaIdag kan man inte bygga ett par futtiga mil järnväg till Arlanda eller en bro till Danmark utan att ”ha finansieringen klar” och ofta låter man ”Kapitalet” få kontroll över vad man anlagt.  När jag fick höra att Öresundsbron skulle betalas av företag som sedan tog ut avgifter från dem som använder bron och inte genom skattefinansiering, försvann för mig helt plötsligt bron som symbol för vårt brödraskap med Danmark. I den mån ”uppsvenskar” nu känner något brödraskap med dem.

Bompengar var ju något som förr mest förekom hos fjällbönder i det fattiga Norge, inte i vårt Sverige. Och grindslanten är ju trevlig att kunna inkassera.

Även Norge når man visst med en tullbro på E 6 numera. Staten/samhället har abdikerat; låter andra bestämma var vi ska få åka.

Apropå ”talman” och politikers sätt att uttrycka sig kom jag att tänka på att Yngve Gahlin parodierade sin tids riksdagsmän och jag tror han därvid sa ”Herr Dahlman” och inte ”Herr talman”. Just dessa parodier känns litet gammaldags men annat av Gamlin lever fortfarande. Mycket finns på ”Flata-sajten” som till min fasa var nere några dagar liksom några andra fina sajter; sådana chocker är svåra. Något som också försenat denna blogg, men nu är sajterna åter.

Om Yngve Gamlin (1926-1995) kan man läsa här och se många exempel på hans verk. Han skymtar även på några tidigare blogginlägg. Han var mycket talangfull och verksam i många olika konstformer och syntes mycket, men han fick inte fason på sitt liv. En slarver sa man förr.

Filmaren m m Jonas Sima har skrivit fint om honom i sin text ”I huvet på n’Gamlin”. Ett citat: Tusenkonstnär som motsvarar det svenska geniet: kort blomstringstid och långt nedvissnande. Ypperlig scenograf och svårstoppad idéspruta. Hjälpte Povel att knåpa ihop KnäppUpp. Var stolligaste skägget bland utskällda tv-Skägg. Gjorde roliga korta filmer och allvarliga långa. Upphov till tok som Hjolbänningen och Morbror Ruben. Superkändis som blev en tragisk ”glömdis”.

Gamlin var f ö  född Jönsson men heter man Jönsson kan/får man ju inte vara rolig sa någon, kanske Gamlin själv.

Nej, en budget är bara ”a piece of paper” medan det är den ”löpande verkligheten” som betyder något. Snöar det mer än ”budgeterat” så får man minsann ploga även om snöröjningsbudgeten överskrids. Blir det krig i grannskapet får man ”ändra i budgeten”.

Här ett känt papper: This morning I had another talk with the German Chancellor, Herr Hitler, and here is the paper which bears his name upon it as well as mine.

Chamberlain

Bild från Wikipedia. Chamberlain har landat på Heston-fältet 30 september 1938 efter flera dagars vistelse i Tyskland, avslutade med samtal med Hitler i München. ”Peace for our time” sa Chamberlain. Mindre än ett år senare hade Hitler startat andra världskriget.

Planet är en Lockheed Super Electra, G-AFGN. Undrar vad rättrogna britter tyckte om att British Airways använde utländska typer. Men man hade väl inget egentillverkat av samma klass.

Sudden

Responses

  1. Det var en annorlunda nummer : När skall du skriva en bok om allt du har upplevt ?

    Gilla

    • Hej Michel! Det var roligt att höra från dig här på forumet? Är du förresten i Sverige f n? jag såg en fin bild av Bottenvikshällar i Facebook från dig.

      Jo, detta nummer blev litet annorlunda, hade egentligen inte tänkt säga så mycket om mina krämpor, men telefonsamtalet med läkaren var så ”kul” och så aktuellt att jag kunde inte låta bli.

      Egentligen har jag inte upplevt så mycket, men jag kan skriva mycket om just ingenting. Har funderat på något slag av memoarer, och försöker hålla ordning på gamla minnen (foton o d), men när jag tänker efter inser jag att man då möter en del svårigheter. Hur öppen ska man vara? Men kanske jag skulle öva på en enkel ”oförarglig” berättelse om tiden fram till 10-årsåldern. ”Då oskulden och friden/tätt följde mina spår” som A-M Lenngren påstod för länge sedan. Se http://runeberg.org/lenngren/1_04.html

      Läser förresten just nu Bengt Pohjanens självbiografiska ”Smugglarkungens son”. Utspelas i Tornedalen som är en speciell bygd som du vet. Boken är bra.Se http://www.svd.se/kultur/litteratur/en-fabulost-absurd-och-rolig-skrona_35414.svd

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Kategorier

