Skrivet av: Sudden | 2014/10/17

Om elkraft, Thor Heyerdahl och norrmän m m

Häromdagen såg jag denna annons i tidningen.

Bixia

Visuellt trevlig men ändå. Vilket tjafs det är nuförtiden med ”grön el”, certifikatavgift, andra konstiga avgifter såsom för omhändertagande av kärnbränsle, subventioner till vindsnurrighet, vattendomstolar och f-n och hans mormor. Ett parti i vår regering vill sabotera vår energitillgång till och med (OK, tillspetsat). Hu! Tacka vet jag den mer positiva ”Elektricitetsvisan”.

Nå varför gnälla. Gitarr kan låta fint i många olika sammanhang; Taube, far och son och många andra. Själv är jag helt okunnig vad gäller hanterandet av musikinstrument men P 2 ljuder nästan ständigt när jag sitter vid datorn.

Sedan är jag nog inte ensam om att komma att tänka på B-70 Valkyrie när jag ser tjejens gitarr.

B-70_Valkyrie_flipped

Och så till ordet ”närproducerad” i annonsen ovan. Annat var det förr, nedan ett exempel på äkta närproducerad el i slutet på 40-talet:

Kontiki_elgenerator

Bilden (där jag ser tre personer) är från Thor Heyerdahls bok om Kon-Tiki-färden från Sydamerika till Polynesien 1947 på en flotte. Man strandade till sist rätt så välbehållna på en liten ö varifrån man kunde upprätta radiokontakt. Detta var inte helt enkelt vilket beskrivs här.

Kon-Tiki-expeditionen var en ”stor grej” på sin/min tid och Heyerdahl förblev ”bra på att synas” även med senare flott-projekt och annat. Och kapabel till ”snabba ryck”. Från fallskärmsinstruktör/telegrafist i befrielserörelsen till en våghalsig färd över Stilla havet på bara två år Förutom boken fanns en film på biograferna som jag säkert såg. Så sent som för några få år sedan gjordes en norsk spelfilm om Kon-Tiki-färden med bl a Stellan Skarsgård.

Kon-Tiki_boken_omslag

Boken var en av mina första stora läsupplevelser.

Våra grannar över oss på Sköntorpsvägen 99 i Årsta, den estniska flyktingfamiljen Harri Kullango med dotter Kari besökte en gång Oslo (innan de flyttade till Kanada som kändes tryggare när det Kalla kriget blev märkbart). De tog då en balsaträ-flisa från flotten som var utställd i Oslo och fortfarande är det. Träflisan finns ännu inklistrad i mitt ex av boken men en del har tyvärr fallit bort.

141015_Kon-Tiki_balsaflisa

De som var med på Kon-Tiki färden var ett antal av Heyerdahls kompisar från den tid då de i brittisk ”regi” kämpade för Norges befrielse från den tyska ockupationen samt svensken Bengt Danielsson.

Nedan en bild av Heyerdahl då han 1945 på Kallax instruerade i fallskärmshoppning i samband med USAAF:s  luftaktion under ledning av norsk-amerikanen Bernt Balchen att humanitärt hjälpa och skapa ordning i yttersta Nordnorge när tyskarna drog sig tillbaka från Finland och härjade och ”mådde dåligt”, operation ”Where and when”. Det gällde också att motverka ev. sovjetiska försök att ta kontroll över Nordkalotten. Bilden är  från Jan Waernbergs bok ”Flygoperation Balchen/Amerikanska flygningar i Sverige 1944-1945”, utgiven av SFF och Norrbottens flygflottilj.

Heyerdahl_Kallax

Här är två sidor ur Waernbergs bok där två av dem som i en tidigare bild ses radiotransmittera med hjälp av Kon-Tikis handdrivna generatorn nämns.

Sudden

Kommentera

Kategorier

