Skrivet av: Sudden | 2014/11/05

Sedan sist

Hög tid att få iväg något på bloggen. Stoff finns men hur kan det vävas samman?

Försöker använda ett nytt ”förbättrat” inläggsformulär/editor. Få se vad jag tycker. (Återgick till det gamla; det nya hängde upp sig och när jag gick tillbaka hade mycket försvunnit. Nå, kanske jag glömt att spara när jag gick ur. Fick skriva om – inte kul.)

Men ”tryckfel”, åtminstone andras, kan vara roliga:

Gurpp

”Gurpp” kanske vore ett ord att ta upp i det svenska språket. Fast hellre då i formen ”gurp”, det verkar mer svenskt. Frågan är vad det ska betyda.

(Jag har själv problem med att den ena handen – pekfingret – är snabbare än det andra.)

Nyligen fick jag ett mail som jag först trodde var illasinnat; det såg så obegripligt skrämmande ut och storleken 103 KB är väl typisk för ett virus:

Skrämmande

Jag öppnade det dock och innehållet såg pålitligt ut med  ett mobilfotografi av min 69-årsfirande bror. Eva förklarade senare att detta var ett MMS, och det står ju faktiskt i avsändaradressen. Jo visst är jag ganska dum i huvudet och ouppmärksam. Jag försökte svara men det gick inte. Hade jag läst noggrannare hade jag sett att det påpekades att det inte gick att svara.

En Facebook-vän inbjöd mig till något som kallade sig ”Best Videos”. Jovisst, den video jag fick fram var faktiskt intressant, den hade med flyg att göra. Men annars innehöll startsidan på ”Best Videos” förvillande reklam (för helt andra ”tjänster”). Så visade det sig att ”Best Videos” började skicka ut tips av ganska ointressant karaktär till mina vänner, och gjorde det i mitt namn! Man tar sig den friheten minsann. Fult tilltag!

Worst_videos

Så skickade mig en annan vän också Best Videos-tips, det första tipset var helt naturligt för honom. Jjag vet ju att han gillar Jussi Björling. Till sist blev frågan vem av oss som hade smittat den andre med Best Videos.

Jag hoppas att jag nu lyckats knappa bort eländet i mina FB-inställningar sedan jag travat runt i FB:s alla irrgångar. Säg till om jag fortfarande rekommenderar videoklipp från Best Videos.

Det första Best Videos-tips jag fick var en flygning mellan Örebro/Täby flygplats och Motala hamn var inte dumt (kanske det blivit valt genom FB:s kartläggning av ens person). Eftersom Eva och jag i augusti besökt min fars och mina kusiners hembygd söder om Askersund var det intressant men tyvärr hoppar man över den för mig intressanta sträckan Stora Hammarsundet Harge uddar där man kunnat få se pappas barndomstrakt Bastedalen från luften. Man hoppar nu från Åmmeberg (Askersunds Golfklubb) ända till fritidsbyn Nydalen norr om Motala. Sedan landar man på vatten i Motala hamn. Eftersom jag i hela videon sett ett par landningshjul blir jag mycket förvånad. Men så får jag se skuggan av planet på finalen och ser att det har flottörer med utfällbara hjul som gör det till en amfibie. Men får man inte undan hjulen, då kan det gå illa.

Man ser i filmen också Motormuseet i Motala som jag ännu inte besökt samt den nya bron mot Vadstena/Skänninge/Mjölby som gör att om man ska passera sta´n på Riksväg 50 behöver man inte trassla inne i stan. Numera byggs svängda broar, det är nog inte helt enkelt.

Jag har ”höstgrävt” grönsaksodlingen på balkongen och i övrigt förberett ”odlingslanden” för vinterns ankomst. Här är de sista morötterna. Små är de men smakar gör de:

141026_morötter_beskuren

Jag har mycket stoff kvar men detta får räcka.

Sudden

En bra sommar var det…

140807_Vätternterrassen_sjöutsikt_Katarina_Margareta

Responses

  1. Hej Lars et al,

    Perhaps this is not a printing error. I will enlighten you and the reader of your excellent blog with the explanation of “gurppledare”.

    Look at this and you will know who the “gurppledare” is.

    This is all French so one must have a bit of special understanding for them.

    I like your carrots. You, like I, are obviously going for quality rather than quantity.

    Erik, who is not looking forward to a successful olive harvest this year.

    Gilla

    • Hej Erik och andra!

      Jag har varit utan Internet i ett par dagar. När jag så återkom såg Eva och jag denna musikgrupp ”Gurpp” men ljudet fungerade inte, så den var minsann ”helt bisarr”. Det var därtill något fel på datorn, allt var tyst, men så fick vi ordning på ljudet sedan Eva krupit på golvet och kollat att alla sladdar satt fast. Vilket de gjorde. Men en omstart hjälpte! Vi passade då på att lyssna på några Valfrid Lindeman och Lissy Alandh i ”Kalinka, som en stjärna ska du blinka” m m.

      Musikgruppen ”Gurpp”, är tydligen rotad i det franskspråkiga Kanada, http://www.bandmine.com/gurpp333, och var mig föga begriplig. Men jag har alltid varit okunnig i de tidens musikstilar som roat mina jämnåriga, och den franskspråkiga världen är sowieso främmande för mig.

      Fick yrsel e d då jag i söndags steg ur min Citroën efter 90 minuters körning, greppade ett dörrhandtag för att hålla mig upprätt men rasade ihop i en hög på marken när handtaget helt sonika lossnade, Eva under mig. Två och en halv dag på sjukhus för haveriutredning (av mig!). Mig var det inget konstigt med (förutom vissa kända svagheter) men däremot borde nog franska konstruktioner granskas strängare. ”Pappslöjd” om än intelligent sådan.

      Det var svårt att googla på ”gurrp”. Även andra har stavat fel.

      P S. Passar på att länka till en tidig Lindeman m m; där då kända storheter om Hyland och Simon Brehm skymtar: http://www.youtube.com/watch?v=R7oslkSVFTI

      Gilla

  2. Hej Lars et al,

    I was sorry to read about your bad experiences after your drive. Well, I suppose Citroen can fit a new handle, so that is not a problem, but you collapsing after that 90 minute drives is frightening. My first thought was carbon monoxide poisoning. When you have your car tested they make sure that you do not poison other people but they do not seem to bother about you poising yourself. Bit of a laugh really. I would suppose that a driver intoxicated by carbon monoxide gas is as dangerous in the traffic as one intoxicated by alcohol.

    http://carbonmonoxidedetectorbeeping.com/recommended-carbon-monoxide-detector-for-vehicles/

    There are very inexpensive testers that you can buy but remember to change them regularly as they do have a life.

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik! Orsakerna var helt intern-medicinska och koloxid var inte alls misstänkt. Möjligen försvann blodet i huvudet när jag reste mig upp efter en rätt lång körning vilket fick mig att förlora balansen. Men därtill kommer dålig hjärtfunktion och dito balanssinne, artros och knän som plötsligt viker sig o d. Inget nytt – men överraskande. Jag hade onekligen fattat ett stadigt grepp kring dörrhandtaget så jag var ju inte helt utan kroppskontroll. Sedan är det ju pinsamt att väcka uppståndelse – folk strömmade till för att hjälpa till, ringde efter ambulans o d. Men kanske roligt – det händer ju inte så mycket i en förort mitt på blanka söndagen.

      Gilla


Kommentera

Kategorier

