Skrivet av: Sudden | 2014/11/16

Tiden lider och vi med – några lästips

Låg några dagar på kontroll på Södersjukhuset -inget särskilt konstigt framkom men kanske jag kan få en bättre medicin. Jag tittade ut över Årstavägen i regndiset, en trist vy, och såg det område i Årstaskogen som jag lekte i när vi flyttade till Stockholm från Gävle 1946 när jag var 7 år. Tillbaka till början liksom:

141110_SÖS-Utsikt_mot_Årsta

Minns hur jag förgäves letade efter den bilaffär som hade en annons i tidningen – var det inte Tämnarvägen det stod i annonsen. Men jag fann ingen butik där! Den låg nog på Timmermansgatan, inne i stan alltså. Här i Årsta var gatorna i alla fall asfalterade, något jag inte var vid i Västra villastan i Gävle – i alla fall var det grus bundet av ”tjära” eller vad det heter.

Från Årstaskogssidan såg ju sjukhuset finare ut, skinande vitt minns jag det. Nedan ett härjat landstingsofficiellt (men i ett högst privat ärende!) vykort på min köksvägg av Jonas Mardèll från väl före 1990. Förkortningen SÖS var tydligen inte i bruk. Notera den äldre landstingssymbolen med 2 x 3 streck – idag har man bara 2 x 2. Vad jag förstått består symbolen av ett antal stiliserade ”L”.

Södersjukhuset_Mardèll

Denna högst aktuella Wikipediabild, har fått en aftonrosa färgning. Man inser varifrån min bild är tagen. Antagligen pågår ett permanent till- och ombyggande. Notera helikopterplattan. Mer om SÖS från Wikipedia.

I år firades de 70 åren – jag undrade vad som finns kvar från begynnelsen. Såg man sig omkring i rummet insåg man hur mycket ”inredning” det finns. Kikade på en EKG-skärm där jag kunde se hjärtats slag. Jo jag kunde lätt höja pulsen från ca 80 till 130 bara genom att resa mig ”litet lätt” några gånger – jag orkar just ingenting. Men pulsen varierar i alla fall – skönt att veta. Jag känner till vardags ytterst litet av min puls men jag blir alltså andfådd för det allra minsta.

De vita högre husen som sticker upp ur skogen där jag åkte kälke på promenadvägarna fanns inte på min tid. Där bor enligt Eniro ännu den f d KTH-professor som en gång lärde mig det lilla jag nu glömt av numeriska beräkningsmetoder och som jag senare mötte under en repövning. Långt efteråt berättade han hur han uppsökts av Säpo som ville veta vad en viss herr Bergling sa och ville veta när han kom på besök till förbandsstaben, belägen under kyrkan i Oxelösund. Min vän mindes just bara namnet på det utsökta turkiska rödvin Bergling bjöd på i den sovvagn där staben hade sina ”logement”.

Vad jag tycker om säkerhetspoliser, spioner och underrättelseverksamhet framgår av ett tidigare blogginlägg där jag även i en kommentar kommer in på professorn i Årstaskogen. Här en notis. Jag vill minnas att han en tid var knuten till LKB, en gång ett framgångsrikt (i varje fall känt) mycket forskningsinriktat företag vars stora män han skildrat.

Under bilresorna i somras passerade Eva och jag Hallsberg, en plats där järnvägsresenärer kan få försmäkta timmavis instängda i strömlösa järnvägsvagnar enligt en av de många notiser jag sparat men slängt. Vi som kom med bil tittade istället utifrån på den vackra byggnad där Carl Larssons vackra och duktiga hustru Karin växte upp som dotter till den framgångsrike affärsmannen Adolf Bergöö. Inte bara Carl har smyckat interiören, den kände arkitekten Ferdinand Boberg har ritat själva huset. Nedan 3 bilder Eva tog då i början av augusti:

140806_Bergöö-huset_P1000489

Bergöö-skylt

Ovan_dörren

Det är annat än byggfuttarna på översta bilden det.

Men nu har jag spårat ur! Jag avsåg primärt att primärt tipsa om att SVT sänder en dokumentär om Ängelholmsolyckan för i dagarna 50 år sedan. Den sänds f f g torsdag 20 november kl 20.00 i SVT2. Jag har behandlat ämnet på min blogg, här och här. Det finns också en gammal men rätt utförlig tråd på SFF forum. En svår haveriutredning med oenighet och en olycklig utredningsmiss men resultatet blev en förbättring av de av inrikesflyget använda militära flygfälten för att nå civilflygstandard vad avser navigationshjälpmedel o d.

Ett annat lästips från civilflygvärlden har jag givit på SFF forum; det handlar om texter om och av Ulf Wiberg.

Kanske jag redan nyligen tipsat om en teleteknikers minnen från RMS på Torslanda, d v s ”Radio Maintenance Service” som man inofficiellt sa inom televerket om sin verksamhet för luftfartens navigering och radiokommunikation. Men som väl hette fältgrupp eller något liknande halvmilitärt och där fält inte avsåg flygfält; utan snarare den (leriga) fosterjorden med dess telefonstolpar, nedgrävda kablar och diverse skjul, ibland med antenner på. D v s ”själva verkligheten”.

I övrigt har jag försökt hänga med i dagens skeenden och tycker den 10 minuters film om Rosetta-sondens landare Philae man finner här, väl beskriver detta avancerade projekt. Det är inte bara jänkar som kan. Mer finns förstås att läsa för den som googlar. Hoppas elkraftproblemen löser sig. ”La solen brilas” sa morfar på hemgjord esperanto men det finns ju skuggor. Kometen kommer tidvis så nära solen att det sprutar upphetta vattenånga ur den, hörde jag sägas i filmen.

Det har varit ett nöje för den skadeglade att läsa hur mjölkens nyttighet kan ifrågasättas. Red Top som citeras i denna DN-insändare var som ofta framsynt:

Brott_och_mjölk

Man undrar hur många ”sanningar” som är falska. Järnvägars förträfflighet, den globala uppvärmningen, rött kötts onyttighet, ekologisk odling?

En annan kul DN-text:

Bordsskick

Frågorna sas vara svåra men jag fick ändå 8 rätt. Att salta innan man smakat på krubbet är ett mycket svårt brott enligt fru Ribbing, det hade jag läst tidigare så ett svar var givet. Däremot får man gå på toaletten ”om man måste” även under viktiga delar av middagen, som själva högtidstalet. Den svenska högadeln är tydligen inte så tränad i att knipa ihop som jag trodde.

Sudden

P.S. Apropå min tvekan inför ordet ”fältgrupp” kom jag att tänka på dessa roligheter från 1975 av ”Mr Trend” i Veckans Affärer, d v s Berti Torekull, om bl a olika bildspråk. Samt en av hans mer kända pärlor.

Kommentera

Kategorier

