Skrivet av: Sudden | 2014/12/08

Var glad! – lev livet glatt

Några justeringar vad avser avsnittet flygplankort infördes 11 december 2014.

Storm P var en känd dansk skämttecknare när jag var liten:

Stormakt

Bilden är från en artikel av Yngve Norrvi som skrev om Humor i det blå i Ett år i luften 1950. Man känner ju igen situationen och reaktionen från den senaste ”ubåtsjakten”. I och för sig en klok reaktion men en humorists uppgift är nu ofta att avslöja att överheten ljuger för oss ibland.

Norrvi kunde även vara ironisk – fast det förstod jag inte när jag läste bildtexten i årsboken 1949 som tonåring:

Ett_År_i_Luften_1949_flygplatskommitterade

Redan då kände sig flyget litet styvmoderligt behandlad av dem som makten haver.

Åter till det danska. När jag var liten ansågs Danmark vara en del av den stora världen, inte som Sverige ett litet primitivt land i en europeisk utkant. Svenska skolbarn tyckte det var spännande att åka på skolresa till Köpenhamn (där Synden fanns…) och betala i glasskiosken med sina enkronor som då var betydligt (ca 30%) mer värda än de danska kronorna. Men kioskägarna växlade 1:1 dom. Något som måhända har grundlagt min misstro mot danskar, i varje fall förstår jag oftast inte vad de menar. Slölyssnade nyligen på radio på en känd dansk f d politiker och förvånades av att jag förstod vad han sade. Så insåg jag att han talade engelska…

Danskarna sägs anse att svenskarna är dumt lydiga, formalistiska, godtrogna och välmenande, men den danska s k ”friheten” har sitt pris.

Av det jag såg av ”Synden” minns jag nu längre bara en loppcirkus på Tivoli i Köbenhavn. Sådana cirkusar fanns, men måste ha varit föga lönsamma, Den publik som ryms runt scenen är ju liten (till antalet alltså).

Flyghistoriker är också seriösa människor som tar sin verksamhet på stort allvar. Nåde den som försöker tänka utanför boxen.  Nå, alla entusiaster är ibland litet väl fixerade vid det s k ”ämnet”.

Jag tror inte att Svensk Flyghistorisk Tidskrift innehåller skämtteckningar eller dylikt. Eventuella roligheter är nog ärligt oavsiktliga. I ett Flyghistoriskt månadsblad för mycket länge sedan (april 1982) fanns dock en artikel som jag först tog på fullt allvar. Jag var på vippen att referera till den på forumet men när jag noterade vilken tid på året numret utkommit fattade jag. För övrigt en trevlig man han Gunnar Bandell, som jag minns honom som från ett kort sammanträffande på FLIT för många år sedan.

FM_1982_4_Bandell_aprilskämt

Detta får räcka. Kanske kommer något om flygplankort och gasturbinmotorer senare. Nå, en liten smakbit från en Flygplankort-remsa från 1963 då.

FK_Karlström_liten

Notera hur man beskriver planets utseende med ord som spolformad (de spolar jag sett är inte långsträckta avsmalnande föremål) och hack i kroppen. Orden sidroder och höjdroder används för det som brukar kallas stjärtplan (jag förstår ordvals-våndan, jag har själv erfarit den). I senare böcker ”Flygplankort” har dessa för visuella obervatörer ägnade beskrivningar ersatts av foton och något utförligare treplanritningar samt en mer fyllig text om plantypens användning och prestanda m m. Dessutom finns nu ordlistor och annan värdefull kringinformation.

Som framgår av bilden ovan hade remsorna en tid plan-karikatyrer ritade av Björn Karlström som skulle betona planets visuella särdrag.

Sudden

Responses

  1. Hej Lars et al,

    “Var glad – lev livet glatt”. Yes, what a good tip that is, Lars. Especially as we are approaching Christmas. Var glad!

    It is quite easy to be happy in Portugal. We bar-be-qued lamb chops yesterday. It was quite warm and very pleasant on the decking. Part of the grilling, of course, is to have a glass, or two, of good Portuguese red wine. On forgets that it is late December when the weather this sunny and warm.

    Well, this input is really just to thank you, Lars, for all your interesting blogs and to wish you a very Happy Christmas and all the very best for the New Year.

    Erik, who also wishes all the readers of this blog a very Happy Christmas too.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Bra att du gillar Portugal där du lever och som är din bas för internationella utryckningar. Synd att olivskörden inte blev så bra i år

    Kom att tänka på mitt enda besök i Portugal, det var i februari 1994, ett möte i en internationell arbetsgrupp i ett ämne jag inte var så hemma i (frekvenser, kortvåg och sådant). Inte kul. Men några bilder därifrån kan muntra upp mig:




    Blåsigt och stora vågor. Kakel utomhus. Fint/annorlunda målade och formade båtar. Så fanns även här sändaramatörer, ett släkte jag då och då stött på.

    Just nu är det mycket att stå i, och jag känner mig stressad. Mycket trycker på och samtidigt får man ju lust att tycka till. Jag förstår om en del väljer att bli munk eller eremit.

    Man skall gratta folk till Jul och önska Gott Nytt Årbsamt tacka för alla vänliga ord när man fyllde 76 häromdagen. Pappers-julkort ska skrivas, Så finns Facebook och därtill bloggen. Men vill ju hitta på något roligt att skriva där men vad? Eller snarare välja ut något. Uppslag saknas gusschelov inte, men vad går hem?

    Man behöver hursomhaver uppmuntran. Tack Erik!

    God Jul till alla!

    .

    Gilla


Kommentera

Kategorier

