Skrivet av: Sudden | 2015/01/16

Sundins irrfärder

(Ett P.S om trafikregleringen på Hägerstensvägen tillagt 17 januari.)

Jag hade tänkt inleda denna text om hur jag tog mig fram ca 20 km (fågelvägen) på tvärsan i de södra förorterna till Stockholm med en spirituell anspelning på Odysseus irrfärder. Men jag fann ingen bra bild. Odysseus hade väl glömt att ange postnummer i sin adress. Men sökresultatet nedan, ett s k ”icke-svar”, som så ofta ändå var givande. På Tekniska Högskolans en matematikföreläsning lärde jag mig att ”7” ofta var ett bra svar 😉

Odysseus_irrfärder2

Förra vintern beskrev jag nog på bloggen hur jag inte klarade av att pulsa fram genom nysnön hem från affären (ca 300 meter). Jag hade svårt att hålla mig på benen och att komma framåt och därtill bidrog de speciella  s k ”massaj-skor” jag hade och som saknar hälklack. Jag blev för övrigt hjälpt hem av en man från Afrika, dock Västafrika. En vän uppmanade mig då att skaffa ordentliga kängor och rekommenderade en butik i sydvästra Stockholm som specialiserat sig på skor i stora storlekar, vilket jag behöver, vilket alltid försvårat mina skoinköp.

Det blev då inget av detta, men när jag häromdagen upplevde de första vinterproblemen, beslöt jag att nu ska jag väl göra slag i saken. Googlade och fann en butik, med annan adress men i samma trakter och det är säkert samma företag.

Kollade deras sajt och det fanns mycket att välja på och anvisningar om hur man väljer storlek, men jag fann det ändå säkrast att åka till ”butiken” för att kunna prova skorna. Den har visserligen öppet ganska sällan men lyckligtvis gavs en möjlighet efter bara 3 dagar. Jag tittade på kartor och ”street-views” på webben för att räkna ut vilken väg jag skulle ta. Här en street-view, dock från fel håll:

Affären2

Jag fotograferade också av ett lämpligt kartutsnitt ur Eniros karta på webben och tog kameran med mig. Behöver jag säga att jag inte har någon GPS eller smart mobil. Ej heller printer.

Kamerakarta

Adressen till Grand Shoes är Torsten Alms Gata 5 (ej 6). Vem Torsten Alm var kan läsas om på Wikipedia; han var inte den Alm som var flottiljchef på F 18. Jag rekommenderar därtill även Wikipediaartikeln om Aspudden; en litet annorlunda stadsdel eller förort som ”förnyats”.

Aspudden ligger nära Västertorp där jag bodde i mina tonår. Jag besökte någon gång biografen Tärnan, som jag nu tyckte mig återse när jag hastigt for förbi, men det jag minns från i går stämmer inte med vad jag kan se på Wikipedia om biografen.

När jag var ung var det lättare att ta sig fram; det man inte hade i huvudet eller i form av detalj kartor fick man ha i benen. Man hade inne huvudet en översiktskarta som så att säga alltid ”gällde”. Senare har gator omvandlats till återvändsgator, degraderats eller stängts av för att begränsa trafiken till de boendes fromma (?) Syftet är förstås gott men framkomsten försvåras.

Jag har i modern tid någon enstaka gång varit åt Aspudden-hållet till och vet att området liksom angränsande områden som Västertorp och Hägerstensåsen förtätats vilket gör att jag nu måste jag lära mig vilka gamla vägar som inte längre fungerar.

Här nedan ses min anfartsväg, jag kom alltså söderifrån, från Älvsjö. I punkten markerad som ”1” bodde jag i tonåren, på idrottsplatsen till höger flög jag linstyrning och även Jetex någon gång. (Att snabbt komma fram till en Jetex-modell som i förtid hamnat på marken innebär en rejäl sprintrusning. Fast egentligen ganska meningslös för motorn gick väl bara i drygt 10 sekunder.) Jag skulle till ”2” i bildens högra övre del.

Irranden

Man ser att jag snurrat runt ett par gånger; satsat på en något som var en återvändsgata. Jag anade att Hägerstensvägen (den ”börjar” vid frågetecknet) ej medgav genomfart, det fanns ett förbjudande vägmärke vid ”Axelsbergs torg”. Därav utflykten norröver; man kanske kunde ta sig fram ”längs stranden”. Den tidsangivvelse som fanns under skylten hann jag inte läsa/smälta. Jag valde därför som jag redan så smått planerat att ta mig upp på Hägerstensåsen och därifrån ta mig ned till Aspudden vilket lyckades efter någon miss. Efter ytterligen litet snurrande kom jag fram. Jag tittade på ”kamerakartan” någon gång.

Efter att ha gjort resan och när jag började skriva denna text hämtade jag (identiska) vägbeskrivningar från Hitta.se och Eniro. Undrar om GPS är bättre. Ordentliga omvägar rekommenderas och det är väl förbudsskylten vid Axelsbergs torg som spökar.  Men om jag fattat rätt gäller förbudet bara vissa tider.

Vägbeskrivning2

Skoköpet gick bra, god service och man fick träna sin engelska/amerikanska, fast om jag valt rätt vet jag inte. Jag var redigt vilsen efter att där hemma ha letat i butikens utbud; man kunde söka på flera olika sätt och alla val verkade bra.  Nu efter köpet önskar jag mig litet elegantare kängor än de jag valde. Eller ”kom att välja” eller hur processen ska beskrivas:

Doja

Jag har redan två ”sportiga” par skor; det ena är massaj-dojorna. En gammal gubbe med käpp ska väl inte ha ”sportskor”!

Jag tog mig hem på litet ovana vägar; körde fel vid ett vägval så det blev onödigt långt. Stockholm Har växt med industriområden och förtätade och nya bostadsområden även åt sydväst. Sta´n känns obekvämt stor.

Lyckligtvis känns dock skorna bra på foten. Få se om de kommer överens med min bils pedaler; jag har problem med mina vanliga lågskor. De nya dojorna är av storlek 50 vilket låter väldigt stort när man är van vid att ha haft 45 eller 46, men längd och bredd är ungefär desamma som för mina vardagsskor. Som tonåring var jag generad för mina stora fötter och storlek 50 hade varit ”döden direkt”. Men de ser inte särskilt stora ut tycker jag. Och skonummer är inte alltid att lita på enligt skoaffären.

 

Sudden

 

P.S. Bilframkomligheten på Hägerstensvägen var litet förbryllande. På hemvägen från skoköpet tog jag denna väg västerut utan problem. Senare försökte jag via Google Street-View få grepp på hur infarten på vägen i östlig riktning vid Axelbergs torg var skyltad och fann då att den var skyltad som återvändsgata. Men bildens datum var 2010 eller så!

Ytterligare googling visar att man senare öppnat vägen utom under vissa tider på dygnet då en höj- och sänkbar ”pollare” används (i höjd med vid Örnsberg; minns ej denna). Tidigare fanns tydligen en avstängningsbom och en sådan såg jag när jag tog mig upp på Hägerstensåsen via Avgiftsvägen. Den såg helt manuell ut och jag undrade i mitt stilla sinne om en gubbe dagligen skickas ut för att öppna/stänga vissa tider. 

Tydligen har denna passage mellan Aspudden och Mälarhöjden stötts och blötts länge och känslorna har nog svallat. Själv tyckte jag att Eniros/Hitta.se köranvisning väldigt tydligt visade vad en ”miljöförbättring” innebär i ökad körkostnad, tidsförlust, ökade avgasutsläpp samt den psykiska stress som körning på E4:an med sin täta och snabba (eller stillastående) trafik innebär .

Litet läsning i ämnet som jag fann finns här och här. Ganska aktuella texter men det kan ju ha hänt saker senare.

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: