Skrivet av: Sudden | 2015/01/20

Kusinen från Landet om dålig trafikantinformation – en gästbloggare

(Ett P.S. tillagt 26 jan 2015 om att  SL kundtjänst svarade snabbt och artigt på gästbloggaren Evas observationer.)

För drygt två veckor fick jag besök av Eva Håkansson, känd genom kommenterar till min blogg. Jag berättade då om den stora nybyggnad ”Haningeterrassen” som planeras i Handens centrum i närheten. Bl a skall bussterminalen överdäckas och därför behövs ett provisorium några år. Under ett par månader har det provisoriebyggts utanför mitt tjäll och provisoriet togs i bruk någon vecka före jul. Vägen har breddats något för att medge uppställning av bussar ”som tar rast” m m.

Det hela märks faktiskt inte så mycket men Eva och jag tog en promenad med kamera för att kolla hur ändringarna var skyltade och bedöma hur en ovan resenär som anländer med pendeltåg skulle klara sig. Detta föranledde Eva att författa följande stycke som kan vara användbart som en lättsam kritik av lokaltrafikbolagets (SL) trafikantinformation eller som tips om en ”skandalartikel” för den lokala tidningen. (Som i allra senaste numret som kom just efter det bloggen skickats iväg har en artikel hur svårt det blir för bilisterna att parkera när bygget sätter igång. ”200 P-platser tas bort vid Centrum”.)

Jag välkomnar nu gästbloggaren Eva!

—————–

En lantis irrar i Handen eller Att sia i Handen

Jag är en stackars gammal kusin från landet. En dag under årets första dagar skulle jag besöka min käre kusin i Handen. Eftersom jag varit där ett par gånger tidigare, gick jag med raska steg från stationen mot busshållplatserna. Men vad?! Det är inte riktigt sig likt – inga skyltar för de olika busslinjerna. Fortsätter att gå och vänder mig om efter några meter. Då möts mina ögon, pliriga efter promenaden i den halvskumma gången, av detta, som verkligen satte myror i huvudet på mig.

1

Vad gör jag? Att spå i kaffesump har jag varit bra på, men inte att spå i handen. Dock vänder jag lydigt och går i riktning mot Bussterminal och Tågen. Men vad där – ingen hänvisning mot bussterminal! Vänder mig om några gånger i skumrasket och får syn på några lappar på en hissdörr.

2

Lika svåra att upptäcka som på denna bild, där blixten har stört. Och sen då? Läsa dem!! Gör ett tappert försök. Jag närmar mig dessa små lappar, slarvigt upptejpade. Belysning saknas, bokstäverna är små, små! Inte helt optimalt för en person i översta medelåldern. Här följer en närgången studie:

3

Går det att läsa? Nej!! Men kolla nästa bild:

4

Närmar mig – och ögonen börjar vänja sig vid bristen på ljus. Ja, ser man på – en linjeförteckning och även en schematisk karta!! Men förstår jag kartan? Nja, med tvekan. Noteras bör att denna sista bild är tagen med zoom. Så jag tar min rullväska och traskar de två hållplatserna till min kusins boning!

Jag, denna kusin från landet, är relativt resvan. Jag har inte irrat bort mig på någon av de stora flygplatserna. Jag klarar t.o.m. självincheckningen på Arlanda; det enda knepiga är att fästa ”etiketten” på resväskans handtag.

Så skärp er SL! Under ombyggnaden av Handenterminalen bör det finnas tydliga, stora och välupplysta hänvisningar hur man når samtliga busslinjer. Varje dag passerar säkert flera resenärer, som är i Handen för
första gången. Och de vill känna sig välkomna!

Uppsala 2015 01 12
Eva Håkansson

———-

Jag håller med Eva (som inte är kusin men som jag känt från mycket tidig barndom) att informationen var ganska så primitivt gjort. Själv besväras jag lyckligtvis inte. Jag åker sällan kommunalt och har efter 25 år ändå inte lärt mig linjenätet annat än någon enstaka linje såsom direktbussen till jobbet inne i stan som jag tog en gång för länge, länge sedan. Det tog dock tid att hitta en lämplig buss till bilverkstaden här i Handen, men lyckligtvis har jag nu en verkstad som kan fixa felen medans jag väntar. Eller också kan de inte repareras; när jag tycker kopplingen är feljusterad får jag höra att den ”justeras automatiskt” och ingen justering därför behövs 😉

För säkerhets skull kollade vi senare vid en ny promenad upp om vi kanske missat något. Vi fann då att om pendeltågsspärrvakten händelsevis blir tillfrågad av en undrande resenär om hur man tar sig bussarna, kan hen hänvisa till en ny informationstavla på väggen fem meter bort:

150117_temporär_Handenterminal

Terminalen är nu så att säga är uppdelad på två men det får väl ändå sägas att informationen är begriplig, åtminstone för de intellektuellt spänstiga. Värre är det om man inte frågat, har missat tavlan och tagit sig upp till markplanet med de nya långa rulltrapporna till en gångtunnel som är det naturliga vägvalet, så möts man av övertäckta skyltar:

150117_terminal_undergång_Handenterminalen

Det finns en orienteringsbild i högerkanten av bilden över Handens centrum men den visar den nu stängda bussterminalen. Tavlan är så fint gjord att det varit synd att ta bort den och den var väl inte ”SL:s bord” heller:

150117_karta_centrala_Handen

Men förbryllad kan man nog bli. Vi mötte i närheten av de nya terminalerna en person som frågade efter bussen till Svartbäcken eftersom hon börjat inse att hon nog inte var på riktigt rätt väg. Jag hoppas att våra anvisningar nu ledde henne rätt.

Vid ett annat tillfälle tog jag en närmast patetisk bild av ett utfläkt A4-stort infomationsflygblad uppsatt på en stor anslagstavla som var omöjlig att komma närmare än 7 meter eftersom området var gediget staketavspärrat.

150106_litet plakat

På avstånd såg jag dock en man med en liten flicka i sällskap som lyckats ta sig igenom avspärrningen (som där bestod av ett simpelt plastsnöre som någon ryckt av) och stod och läste ett liknande flygblad på glaset till en bussregnskydd. Till min glädje såg jag dem två minuter senare komma raskt målmedvetet gående på rätt väg mot den nya hållplatsen. Informationen hade gått hem!

Nå, SL har säkert gjort så gott man kunnat göra ”på lokal nivå”, och jag har inte läst någon kritik i det lokala bladet som säkert informerat om ändringarna fast jag ärligt talat inte brytt mig. Viktigare är då att buss-entreprenören Keolis månar om sina förare och deras behov:

Keolis-care

Enligt ett anslag på den nyuppförda ”pisserian”.

Eva och jag har också funnit att om man lyckas hitta rätt på SL:s webbsajt (inte allom förunnat) finns att läsa om bussterminalprovisoriet. Därtill har Haninge kommun en hel del om nybyggandet över och kring bussterminalen. ”Haningeterrassen” kallas bygget. Där finns mycket att njuta av för den läsare som uppskattar arkitekt- och stadsplanerar-poesi. Allt låter så fint men Handens centrum som varit rätt luftigt med bilparkeringar och gräsmattor blir alltmer kompakt stadslikt för varje år.

Till höger i bilden nedan syns den bussterminal som nu tjänat ut och till vänster i bilden,  nu några år gammal, ser man hur fria utrymmen fylls av huskroppar.

Bussterminalen2

Sudden

P.S, tillagt 26 jan 2015. Eva skickade sina observationer till SL:s Kundtjänst som gav ett snabbt och artigt besked:

Date: Wed, 21 Jan 2015 15:28:32 +0100
From: No-reply-slk@sl.se
To: eva-xxxxx
Subject: Ärende yyyyy: Svar från SL Kundtjänst

Hej Eva!
Tack för att du hör av dig med dina synpunkter på ombyggnationen av
Handenterminalen. Jag beklagar att du inte upplevde informationen om var
bussarnas avgångsplats som tydlig. Jag har skickat ditt mail, inklusive
blogginlägget, till de ansvariga för ombyggnationen.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra
sätt.
Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på
telefon 08-600 10 00.
Vänliga hälsningar,

N N
SL Kundtjänst

Annonser

Responses

  1. Nu är det Kusinen från landet, som sitter vid tangenterna, Dvs Eva. Denna kommentar kan även hamna under föregående inlägg: Sundins irrfärder.
    För visst kan man hamna totalt fel i dessa tider av förändringar. Men redan de gamla grekerna irrade. En tröst. Och inte har vi, som Odysseus behövt kryssa mellan Skylla och Charybdis. Men nog så besvärligt har det varit stundtals. Löjliga minnen dyker upp: Jag hade en gång i tiden trott att jag hade bra koll på trafiken i Sthlms innerstad. Så direkt efter omläggningen till högertrafik var jag ”codriver” och dirigerade ”ta höger”, ”ta vänster” osv. Vid så gott som varje gathörn var det en enkelriktadskylt!! Bara att snurra runt. Efter ett antal sådana manövrar var stämningen i bilen något förtätad. För att inte tala om den något senare trafikregleringen av Östermalm. Många långa omvägar. Mest pinsamt var det dock. när jag i min gamla hemstad – Gävle – fick leta länge för att hitta en vettig bilväg till fiskeläget Bönan. Nu är det ändrat, till det bättre. I Uppsala, min nuvarande stad, är många centrala gator helt reserverade för busstrafik och för taxi. Och är jag ”codriver” utanför mina vanligaste farvägar, så blir det ofelbar fel! Så förargligt. Jag antar att ajg inte är ensam om denna typ av erfarenheter. Men inte är det helt miljövänligt med dessa omvägar!!
    Mitt letande i Handen förorsakar dock inga miljöskador, enbart en lätt irritation. Egentligen är det inte på riktigt – det är bara observationer som jag gjort. Och tyckt att det är ganska så dråpligt. Jag har klarat mig bra tack vare Sudden! Men det var så kul att sätta ner mina små iakttagelser på pränt. Hoppas att de har roat någon.

    Gilla

  2. Eva här igen: Jag skulle självklart tackat för den stora äran att få agera gästbloggare! Känner mig smickrad.

    Gilla

  3. Hej Eva (och alla andra)!

    Jag tyckte att din lilla berättelse om ”Kusinen från landet” var så bra att den borde spridas till fler och jag valde då att lägga in den i min blogg. Lägga in ja, det var mycket stök med det eftersom vi inte är så bra på att hantera bilder i Word eller OpenOffice via mail. Har man heller ingen printer så vet man inte riktigt vad som kommer ur den med denna programvara och bit-tungt blir det också. PDF har sina fördelar när man kan tillverka sådan kod själv och den möjligheten finns nog i de flesta hemmadatorer om man letar litet. Annars finns freeware.

    I min del av bloggningen nämner jag att en dam frågade efter bussen till Svartbäcken, och att jag då viftade med armen mot kommunens kulturhus och sa något om ”bakom biblioteket”. Senare har jag tagit reda på att det var buss 834 hon skulle ta (och inte 809). Om hon nu tittat ordentligt på informationstavlan i pendeltågstationen hade hon sett att denna linje (och flera andra) har ”hållplatser” på vardera av de två terminaldelarna och då möjligen kommit i bryderi. (En är antagligen en slags ”rastplats” som jag gissar tillåter påstigning.).Jag viftade dock lyckligtvis iväg henne åt rätt håll.

    Jag fick anledning bekanta mig mer med SL-webben och jag lärde mig en hel del om vad man kan hitta där speciellt om man lär sig teckenförklaringar. Annars ser det ut på kartorna som linjer uppstår ur tomma intet eller försvinner spårlöst. Jag skannade också en gammal SL-karta från 1992, och erinrades om att Handens samhälle vuxit.

    Det finns entusiaster här i världen, t ex för geocaching, GPS och kartor, och de skapar på OpenStreetMap.org kartor som är fria att använda. Där fann jag en karta över just 834:an

    http://www.openstreetmap.org/relation/3388028

    Den är f n inte helt aktuell men det är inte SL:s kartor heller. På SL lyckades jag efter en del vilset klickande hitta denna översiktskarta::

    http://sl.se/resources/maps/geographics/2015/7530.Haninge.2015.html

    Det finns spårvagns- och bussentusiaster ocksÅ och ibland kommer de till Handen och den trafikknutpunkt som jag upplever som livligare än Handenterminalen: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=10709 PÅ en bild ser man en 834:a på väg mot Svartbäcken.

    Men folk som har bott i Handen i 25 år har väl lärt sig sina busslinjer utan att studera SL-sajten. Även om det finns undantag – inga namn.

    Gilla

  4. Hej Lars, Eva, et al,

    Having read what Lars has had to tell us in the past about the extreme difficulties with the purchase of a simple ticket for a ride on a bus or any other public for that matter and then reading Eva’s horror story about FINDING the bus that you may have lucky enough to get a ticket for I wonder how public transport in Sweden can get any passengers at all. And you guys who live there are supposed to understand all this. Never mind “kusinerna från landet”. What about us simple foreigners who are used to climb on board any public transport, be told what the journey will cost, and pay in hard cash?

    All I can say is, thanks for the warning.

    If and when I land in Sweden the again I will walk straight to the nearest Herz office. Checking in takes a few minutes and then you are off.

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Kanske jag är överdrivet gnällig. Hänger upp mig på småsaker och vågar oftast inte gå ombord på en buss eller spårvagn i en främmande stad (som Göteborg). Tänk om…. Minns en skräckfärd i Bryssel där spårvagnen plöjer fram genom tät biltrafik medan föraren växlar mina mynt. Hu!

      Och varje gång jag använt mitt SL Access-kort har det varit något knas. Det har blinkat rött eller jag har blivit uppmanad att lägga kortet på en annan läsare vid ingången i bussen. Vem vill sinka den väntande kön av resenärer man har i ryggen. Avgjort en stress-situation, kanske i klass med en utelandning med ett segelflygplan på ett ynka litet gärde 😉 Om jag får överdriva litet.

      Eva däremot är en dristig resenär när hon visar upp båda sina kort för Uppland och Stockholms län (tror jag) för pendeltågsbiljettören i Handen när hon ska resa hem till Uppsala. Och geschwint går det så vägen.

      Hon kan även beskriva alla knep för att ta sig mellan Uppsala och Stockholm med tåg på billigaste eller bekvämaste sätt. ”Avregleringen” har ju skapat en viss röra men kanske också givit billigare resor. Även om mycket pengar läcker iväg till dom som förmerar sina pengar i Singapore eller på Caymanöarna. Förr kunde de som jobbade i blåställ i transportbranschen ta med sig något hem från jobbet som var ”bra att ha”, men nu är det det högre manschettfolket som skor sig. Utvecklingen går verkligen framåt. SJ är bekvämast och billigast säger Eva, i alla fall för oss äldre. Är man snål gör man ett ”taktiskt byte” på en lämplig station på den syduppländska vischan.

      Men det är nog så överallt. Vid en enkel restaurangmiddag för 10 år här i Handen sedan berättade f d kollegan Percy hur han och kollegan Bertil hade problem att få följa med en buss på den schweizisk-franska landsbygden.

      Hoppas länken funkar: https://www.dropbox.com/s/sy3nt5vuxyodvv1/Percy_ber%C3%A4ttar.wav?dl=0

      När man var på lång-möte i Genève gällde det att hitta på något trevligt att göra på helgerna. Det blev ofta utflykter i omgivningarna. Man åt billigare i Frankrike minns jag.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: