Skrivet av: Sudden | 2015/01/29

En flygtok kåserar vidare – men fastnar i gamla minnen som vanligt

(En lätt putsning av det inledande avsnittet gjord 31 januari.)

Jag satte först upp titeln ”En flygtok kåserar vidare – elaka småpojkar blir sura gubbar, litet om räknestickor samt V-och W-form” men fann som vanligt att jag svävade iväg – allt rymdes inte. Men så heter min blogg som den gör också.

Mina bloggningar för mig mig ofta tillbaka till gångna tider, får mig att minnas. Kontakten med Eva har också gett mig ny insikt om personer och annat i min barndom. Om hur det faktiskt var och om detaljer jag glömt.

Men i mitt eget minne lever ändå sandlåde-händelser och andra konflikter och besvikelser inte minst i småskolan kvar, och de återfinns löjligt lika i dagens webbforum och andra sociala sammanhang. Även jag är mig väldigt lik. Så lik att jag ibland blir full i skratt.

Så mycket går bakåt idag tycker jag. Man är ju uppvuxen i efterkrigstiden framstegsoptimism. Eller är det kanske jag som tappat orken. Så många sitter fast i kadaverdisciplinidealet och major Björklund är tyvärr inte ensam  – håll dig till ämnet, res dig upp ur bänken, svara konkret på lärarens/forumfrågarens fråga och sätt dig så. Man hör stolskrapet. Tänk och tyck för f-n inte själv. Hur djupt kan FP falla? En gång ett bra parti för dem som ville litet mer.

Den partiledare i Alliansen som förefaller mig mest normal (nå den nya damen i M kanske är OK) är Göran Hägglund (som jag just nu hör ska avgå!). Trots att hans parti står för en del osmakliga ståndpunkter, men vem kan gilla ett parti till 100 %. Kompromisser måste till. Häromdagen bläddrade jag förresten i ett väntrum i ett kristet nyhetsblad från Smålands Jerusalem. Jag blev paff över att en sådan syn på och upplevelse av världen fortfarande förekom. Man kan inte bara läsa DN eller följa SVT – men det har man ju länge insett…

Ser man på rapporteringen om situationen globalt så krigas och smutskastas det, sprids rykten. Hur mycket kan vi lita på media och deras ”korrar” och politiskt vinklade kommentatorer och ledarskribenter.

Vad man ska man sträva efter är ju inte heller lätt att bestämma sig för. Att tänka fritt är stort men tänka rätt är större sägs det i Uppsala. En omdiskuterat motto. Vad menade Thorild?

Här ett foto ur familjealbumet som Eva nu kunnat ge mig många nya detaljer kring och bl a påpekat att mannen till vänster var  ”farbror Rolf” samt att den person i en solstol t h i bilden som jag tidigare aldrig lagt märke men som framträder bättre i skanningen än i pappersbilden säkerligen är hennes mor. Att det var min mor, jag själv och Evas far Gösta med näsduk på huvudet förstod jag redan tidigare men själva platsen, vilken var den? Det finns andra ”oförklarliga” bilder i albumet som antagligen är från samma plats.

Gösta_Håkansson_okänd_Lars_Sonja

Det fanns skoj solskydd på huvudet förr, det ser man på bilder bl a från tyskt 30-tals segelflyghistoria där min löjliga kalott med snopp också förekommer.

Kalott

Bilden är ”lånad” någonstans ifrån. Planet är Alexander Lippischs eleganta skapelse Fafnir med sin högst skräddarsydda cockpit (för Günther Groenhoff). Jag letade länge efter en bild av Lippisch själv eller Hans Jacobs med sådan kalott som jag visste jag hade någonstans i bokhyllan/datorn och fann den till sist i Georg Brüttings bok ”Die Geschichte des Segelfluges” (Motorbuch Verlag Stuttgart 1972). Ett klipp ur en bild från 1928 på sidan 83:

4_gubbar_1928

Längst till höger ser man Hans Jacobs, mannen bakom Weihe och Olympia och till vänster om honom ser vi Alexander Lippisch (med lätt intensiv blick?), konstruktör av många tidiga raffinerade segelflygplan, Me 163 samt fader till deltavingen. Utan Lippisch, ingen Saab Draken. Man måste säga att Saab väl förvaltat arvet genom Draken, Viggen och Gripen.

Här är hela sidan i Brüttings bok som är segelflyghistoriskt intressant.

På ”min tid” skulle man alltid ha något solskyddande på skulten i vår segelflygklubb. Det låg alltid någon enkel ”cap” från ”Lantmännen” e d i kartfickan. Tvättades kanske en gång om året och man tvekade att dra den på sig. Jag tänker på det när jag ser bilder från idag av barhuvade piloter i solgasset under en välvd huv.

För övrigt är jag nog inte jag är ensam i min generation om uppfattningen att basker är ett smått löjligt plagg även om det senare blivit en militär symbol för tuffhet.

Det får räcka för idag. Om någon vill läsa något bra om räknestickor rekommenderar jag David Nessles blogg.

20150123_räknestickor_pappas_Ericsson

En kommentar till Nessles blogg leder till denna grej som var helt okänd för mig men tydligen vanlig i vissa kretsar!

Sudden

Responses

  1. Hej Lars et al,

    No, I had never seen this Curta calculator before but it reminded me of the Odhner calculator which was very common when I was a young lad. They were in most offices I visited. I am sure they were of great practical use to those who needed to do calculations but we of the new generation used them to see who could crank the handle the most times during a 60 seconds period. The indisputable answer was in the bottom window.

    http://www.vintagecalculators.com/html/odhner.html

    It was great fun and we also we tried for 120 and 5 minute periods. However, after two minutes or so the wrist was so overworked the number of revolutions per minute went down dramatically.

    One of the really great games the modern computer killed.

    Keep warm,

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik och alla!

      Curta användes tydligen av bilrallytävlande tills de elektroniska räknedosorna kom.

      Själv undgick jag de övningar med räknesnurror som fanns På KTH, jag minns en övningsal i ”Sing-Sing” med sådana. Även ritteknik med tusch på linne o d ”kom jag undan”. Ove gick på KTH i början av 90-talet och såg aldrig en räknesticka under sin utbildning.

      Som kassör har jag väl använt en räknesnurra, en sådan som printar på en pappersremsa.

      För några år sedan besökte jag med Tekniska Museets Vänner ett VVS-museum i Katrineholm. Mycket fint utfört men tyvärr är allt nu magasinerat. Det är dock under uppståndelse på webben, http://vvs-museum.se/ Har själv några bilder, de skulle räcka till en bloggning.

      En Odhner kan ses på min blogg, https://larsan13.wordpress.com/2012/01/02/kort-knappar-petmojar-och-deras-egenheter/

      Se även:

      Vi har berört detta med Odhner-snurran förr, och du berättade att ni brukade tävla i att ”räkna” snabbast ser jag på min blogg någonstans.

      Gilla


Kommentera

Kategorier

