Skrivet av: Sudden | 2015/03/12

Kring valet av en present

Den 8:e mars är förbi och man behöver inte längre visa full förståelse för kvinnokampen. Dessa varelser är ju inte så sällan till besvär även om jag förstår om de ibland tycker att män har obegripliga, ja löjliga intressen. Här en bild jag knyckt från en Facebook-vän:

Story

Jo, precis så var det i de yngre tonåren. Att hålla på med modellplan eller på skolrasterna kasta papperssvalor istället för att stå i rökrutan och snacka dixieland eller bop, kameror eller hifi-högtalare ansågs väl ”mognare”, det insåg man. Eller kändes så. Kanske bara något jag fick för mig men i alla fall – man kände man stod utanför gemenskapen.

Många var alltså intresserade av musik – vad den nu stod för. Inte jag. Numera är en trägen P2-slölyssnare som tycker utbudet tyvärr blivit tristare och ”primitivare”. Men inser just nu att jag ju via DAB har råkat ställa in något annat än ”det riktiga P2”. Som i och för sig är två. Och så har vi P4 som är många. Tacka vet jag forna tiders riksprogram med Farbror Sven, grammofonmusiken och Sten Bergman ibland, Det räckte.

Nyligen skulle jag köpa en 15-årspresent till det äldsta barnbarnet och det skulle vara något som skulle väcka hans intresse för matematik. En alltför from förhoppning, det förstod jag, men jag köpte ändå flera böcker kring matematik för jag har två barnbarn till. Den bästa boken fanns ej att köpa ens antikvariskt; den var hela 16 år gammal och tydligen väldigt åtråvärd. Jag fann den dock på biblioteket och skannade alla ca 220 sidorna, för det var den värd. Här är ett smakprov, säkert ointressant för en matte-trött 15-åring men för mig som kommit förbi matten för 50 år sedan är det nu en trevlig ”bildande läsning”. Matten var en plåga för mig. Jag klarade den sisådär, men inte med den ”marginal” som man borde ha om man skulle bli ingenjör som man förväntades vilja bli.

Det handlar om Stig Olssons ”Matematiska nedslag i historien”:

Omslag_fram_bak

Här kan man bl a läsa att Newton var en ganska tråkig person att umgås med och en dålig föreläsare. Men med en mycket stor koncentrationsförmåga och ihärdighet. Han var samtida med Leibniz och de båda var banbrytande när det gällde differential- och integralkalkylen (matematisk analys), men vem var först? Ingen av dem hade det hela helt klart för sig och dröjde med publiceringen av sina resultat. Jag läste en gång för länge sedan litet av Newton i original (språkligt tillrättalagda) och frågan är om han verkligen begrep vad han sysslade med. Men en inte ovanlig situation och jag är skeptisk mot alla påståenden om vem som var först med något. Vad är upptäckt och vad är uppfinning och hur mycket fattade pionjären av det han försökte beskriva; det dröjde till nästan fram på 1700-talet innan något ”matematiskt språk”(formler) etablerades. ”Matematiken var länge retorisk/verbalt resonerande” som Olsson skriver (ungefär).

Och visst, när jag för en tid sedan försökte mig på frågor i PISA-proven märkte jag hur mycket som beror på den verbala problembeskrivningen och dess oklarheter. Det hade jag inte väntat mig i så seriösa sammanhang. (På min tid hette det ibland att ”från effekt si och så bortses”.)

Ytterligare ett smakprov om Leibniz som Kaianders Sempler skriver om i boken, lätt pikant:

Leibniz_Sempler

Kom så att minnas en bok jag fick själv när jag kanske var 8-10 år, ”Tekniska sagor” av Bernard Hogben. Jag köpte nu ett begagnat exemplar och läste något avsnitt. Den var lika tråkig som jag minns den och jag tror att jag inte läste just mycket i den.:

Hogben_Tekniska_sagor_omslag2

Men omslaget var trevligare och inte så skrämmande som det engelska originalet. Men visst ska brittiska ånglok vara gröna, det var en vanlig ångloksfärg där med rötter i den tyska släkt varur det brittiska kungahuset stammar och där den förste valde att för husfridens skull inte ta Leibniz med sig till London (se Semplers text ovan) Mer i Wikipediaartikeln om British Racing Green.

Hogben_John_and_Wendy

Jag undrar hur många av de böcker som vuxna med större eller mindre vånda väljer ut till barn, verkligen blir omtyckta. De böcker från min barndom som jag har gett till barnbarnen verkar inte ha blivit uppskattade.

Böcker jag själv gillade var ”Det nya jaktplanet” av finlandssvensken Björn Kurtén. Han var 16 år när han skrev den och blev senare framgångsrik vetenskapsman och populärvetenskaplig författare.

Det_nya_jaktplanet

En mycket bra bok senare i tonåren, var ”Venus är vår” (The Space Merchants) av Frederik Pohl och Cyril M. Kornbluth. Om dess lätt slingriga tillkomst man kan läsa på Wikipedia.

Sudden

P.S: Begrunda gärna tänkandet bakom Buffons något långsökta metod att ”mäta pi”. Och även möjliga felkällor med metoden. Se även Monte Carlo-metod.

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    It was interesting that you used the word, a “matte-trött” 16 hear old. One must immediately ask, why is he was “matte-trött”?

    When I went to school mathematics was not my favourite subject. Far from that. I passed possibly by bribing my teacher with apples. Math was the bottom of the pit. Later I got a new teacher, he was a jew and he was about 160 centimetres standing up and laying down. But he could teach. Man, could he teach. We had not had him for very long when, when the bell rang, we pleaded with him to go on for another ten minutes. Which he did. This man totally change my view of mathematics to the point that I enrolled in a higher degree course of mathematics a couple of years later.

    This also reflects on my years as a departmental leader. If some one did not perform well I always had to ask myself if I had given that individual enough training? Had I given him the encouragement he deserved? Had I put him in the wrong position? Had I done everything possible for him to make him successful in that position? If the answers to one or more of these questions was “no” I just had to blame myself and give that individual the what I had failed to give him. If the answer was “yes” and after a discussion with the person I always found it possible to transfer him to a position where he did fit in better. I have experienced no-hopers develop into stars when transferred.

    So, why is your grandchild “matte-trött”? Is it the teacher who has tired him or is he one who will develop his potentials in some other field?

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik och alla!

      Jo visst är det så att lärarens förmåga betyder mycket. Man har ju hört exempel och även själv upplevt det. Tyvärr är det ju främst andra problem som ”skoldebattörerna” idag ältar och ”kadaverdisciplin” tycker tyvärr äldre/föräldrar ofta om, i motsats till det individanpassade bemötande du förespråkar. Men även lärare måste få känna trygghet i jobbet, ett jobb som kan bli oerhört påfrestande om man inte passar för det.

      Jag är en dålig farfar och ringer barnbarnets far bara sällan för att fråga om ”läget” och fick då höra att matten hade börjat bereda bekymmer. Puberteten, läroplanen, eller läraren kunde vara orsaken. Fadern hade av kontakten med rektorn förstått att denne lärare kanske inte var den bästa.

      Barnbarnet är en baddare på datorer och dataspel, men för den skull behöver man ju inte vara duktig i (skolans) matematik.

      Men vad kunde jag göra? Mina barnbarn bryr sig inte längre om en gammal gubbe, och vad gäller att lära ut något, speciellt matte, är jag absolut ingen stjärna. Men en bok brukar ju alltid vi äldre tycka är bra.

      Minns den mattelärare som i realskolans första klass sa oss att vi var den sämsta ett-femma han någonsin haft, och så började han notera våra telefonnummer för att kunna ta kontakt med våra föräldrar och klaga på hur usla deras barn var. Verkligen kreativt! (Ironi!)

      Men annars har jag i stort haft hyggllga lärare och sönerna har väl bara undantagsvis haft otur. En av sönerna ”räddades” av ett lärarbyte i andra klass till en person som kunde handskas med denna ganska envise och viljestarke son, egenskaper han har nytta av i dag.

      Det har blivit folk av dem men det är knappast min förtjänst.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: