Skrivet av: Sudden | 2015/05/08

Gubben hänger med

Sedan jag publicerat min senaste blogg där bl a flygplanen Martin Maryland och Baltimore nämndes, tittade jag i senaste The Aeroplane där man förtäljer att ett Maryland-vrak hittats i en öken i Nordafrika. Vad som ska hända med det är oklart; det är sorgligt ont om musei-Maryland, men ingen verkar intresserad av detta vrak. Möjligen är det en fransk maskin; vissa märkningar är på franska. Det franska deltagandet i VK2 var ju litet kluvet (men segrar-makt anser man sig vara!) och Maryland förekom på Vichy-sidan med anfall mot brittiska baser.

Se denna skanning , skannern råkade stå i gråskale-läge.

I artikeln nämns en legendarisk spaningspilot i RAF, Adrian Warburton. Folk från Samväldet verkar ofta ha en förmågan att sätta fart på Storbritannien, även om just Warburton var uppvuxen i England men dock döpt ombord en ubåt på Malta och i början ansågs som ”omöjlig” för tjänst i hemlandet. Ett annat exempel är Harry Hawker. Ytterligare ett exempel på ”larger-than-life”-typen vad gäller fotospaning är Sidney Cotton, en pionjär åren omedelbart före VK2 . Så ska vi inte heller glömma en brittisk dam, Constance Babington Smith vad gäller själva bildtolkningen.

Warburton säga vara den ende som lyckades bli ett ”äss”, d v s skjuta ned fem fiendeplan, med ett bombplan, Maryland. Som hade fasta framåtriktade kulsprutor i vingarna, och som åtminstone i Warburtons händer nog var ganska agil. Som det står i Wikipedia: He didn´t treat a Bomber like a Bomber; he treated all planes like Fighters! Hade visserligen svagare motorer än Baltimore, hade samma huvuddimensioner men var lättare (och saknade den förhöjda kroppen).  Nedan en Maryland:

Maryland

Jag är som kanske märkts förtjust i DN:s Namn och Nytt-sida. Här en härlig notis från en läsare om sådana språk- och skrivtekniska finesser som språkpoliser med oförvitlig karaktär annars gärna går i taket för. Men här är skribenten angenämt behärskad och distanserad. Han skrev förresten en gång på SFF forum och jag visste inte hur jag skulle tolka honom, han var ju rätt långt ifrån det ”kalvinistiskt/lutherska allvar” som är rättesnöret där. Jag var t o m  så lojal och influerad av detta att jag trodde han var litet stollig. Men han hade ju en sympatisk åsikt och jag följde hans uppmaning att skicka ett vykort till ÖB med en uppmaning att inte verkställa en åtgärd. Vilken den nu var har jag glömt

Spatie

I tisdags på förmiddagen tog jag en promenad mot pendeltågstationen för att fotodokumentera det biljettautomatmonster som finns vid stationens obemannade ingång. Solen sken och det gör att bilderna ibland blir bättre.

Det byggs i centrala Handen så det knakar. Här är utsikten från min port när jag steg ut, min svarta lilla Citroën skymtar till höger:

150507_Nybygget

Vädret var fint och kommunens förskolefröknar hade insett att det var dags för en utflykt till friluftsområdet vid sjön Rudan:

150507_Pendeltågstationsingång2

Notera att det ”varnas” för att ingången är obemannad.

Även förskolefröknar längre bort ifrån hade tagit tillfället i akt för ett besök i ”vårspenaten” med sina telningar:

150507_Pendeltågstation_förskolegrupper

Perronglängden är imponerande; det finns väl något skäl till detta i gångna tiders planering för militär mobilisering kanhända. När jag stapplar hemåt försöker jag trösta mig med att det vore lika långt hem även om själva perrongen var kortare,

En eländig trappa. Nå, det finns hiss:

150507_Pendeltågstationstrappa_förskolebarn

Här nedan är SL Access-kortläsaren. Från den går en s k spärrlinje tvärs över golvet (tyvärr ej synlig här). Överskrida den utan biljett får man inte vid vite av 1200 spänn. Så dyrt att informationen dubblerats. Hårda bud!

150507_Pendeltåg_hårda_bud

Redan i realskolan lärde jag mig att ordet ”must” sällan används i engelskan. När jag sedan kom hem, smålog jag elakt när jag i webb-DN såg att SL:s VD hade åkt fast för snatteri i Hongkong.

SnatteriSkadeglädje är ju den enda sanna glädjen. En utvikning: Personen i fråga, en f d hög militär och när han var ny i jobbet på SL råkade han – och även andra – uttala sig olyckligt i samband med den till synes mystiska tågolyckan i Saltsjöbaden. Om jag inte minns fel, orsakades olyckan av att lokpersonal slarvade med säkerhetsrutinerna för ”säker start av tåget”. Kanske man kan tolka SHK:s rapport litet annorlunda men formuleringen ”Rangeraren hade uppfattningen att det arrangemang han gjorde var säkert och en utifrån förutsättningarna på platsen effektiv lösning. Järnvägsföretaget hade inte fångat upp att arbetet bedrevs på detta sätt i praktiken och de risker som det medförde.” är ju ett artigt sätt att uttrycka ”ni vet ju för f-n inte hur er utrustning fungerar och sköts”.

Här nedan är ett automatvidunder där man kan kolla hur mycket man har på sitt SL Accesskort samt fylla på detta kort via sitt bankkort. Det verkar som man kan få ut en pappersbiljett, men jag har svårt att förstå det hela. SL har gjort sitt bästa för att ingående informera resenärerna på svenska och engelska men det blir litet för mycket tycker jag. Eller har SL alltför stora ambitioner att tillfredsställa petiga resenärer? Längst ned ser man den vita spärrlinjen:

150507_Pendeltåg_köpautomat_spärrlinje2

Här nedan ser jag hur mycket jag har i min s k reskassa. Jag lyckades inte få till någon bild där man ser att jag lagt kortet mot den blå ytan längst ned:

150507_Access-besked

Jag tycker att de små papperslappar med kompletterande information som klistrats på den flotta IT-lådan är smått rörande. SL har avgjort slitit för att få fason på detta system som dock kritiserats av folk som kan formulera sig.

SL-biljetteländet

Även andra SL-idéer kritiseras. Vi har alla olika upplevelser och det är roligt – och ovanligt – att läsa att i den ”norrländska obygden” är det minsann gott om bussar.

Som gammal stofil måste jag instämma med denna insändarskribent:

Remsan-fördelar

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: