Skrivet av: Sudden | 2015/06/06

Om Gnesta, flygkubbaktiviteter, modellflyghistoria och en pionjär ur tiden

Fortfarande är jag stödmedlem i Östra Sörmlands flygklubb, ÖSFK, och får via mejl meddelanden då och då, mest om motorkärrorna och deras ständiga behov av ompyssling. Här berättas dock om en mer utåtriktad aktivitet just i dag:

På lördag är det inte bara Sveriges nationaldag. Det är även den årligen återkommande GNESTADAGEN. Klubben kommer traditionsenligt visa upp/marknadsföra sig på gräsytan mitt emot Gnesta Centralstation genom att ställa ut ett flygplan. Eftersom det är bökigt att plocka ner ett motorflygplan, så brukar vi ta med ett segelflygplan. Till detta behövs klubbmedlemmar som vill hjälpa till. Vi behöver ett litet ”gäng” på Vängsö vid klockan 8:00 och ett större ”gäng” klockan 09:00 i Gnesta för att montera upp flygplanet. Sedan får vi turas om att stå på plats under dagen för att c:a 16:00 vara ett större ”gäng” som monterar ner flygplanet. Det kommer under dagen frågor om stort och smått som skall besvaras. Det mesta klarar nog de flesta där av, men ibland kommer frågor om motorflyg också. Därför är det ingen nackdel om vi är lite blandade. Eftersom vi måste veta hur många som kan hjälpa till försök att meddela ”Gnestadagsgeneralen” Stefan Björnstam hur och när du kan hjälpa till. De som ”hänger” på Facebook och gruppen ”Händer på Vängsö” kan med fördel anmäla sig där. Andra får gärna svara på detta utskick.

”Vängsö” är det flygfält ca 7 km nordnordväst Gnesta där klubben hålls. Gnesta ”centralstation”; nja, en station, det har man. Vilket man knappast kan säga att det något längre bort från Vängsö belägna Mariefred har, för där ligger stationen några kilometer bort och kräver bil eller buss för att nås såvida man inte tar museijärnvägen. Mariefred är dock mer turistiskt tilldragande än Gnesta som för mig fått en lätt töntstämpel. Kanske denna mans populära verksamhet har bidragit till detta, men man har systembutik och en vacker rätt modern byggnad är denna:

041029_blått_Gnesta-hus

Dödsannonser och minnesord är av intresse när man är 76, och i förrgår såg jag i DN ett namn jag minns från min modellflygande barndom, nämligen Hans Schmiterlöw. Torgil Rosenberg hade skrivit fina minnesord i SvD och DN, nästan identiska texter:

Hans_Schmiterlöw_SvD_20150516

Född 1921, avliden 22, redan jordfäst.

Torgil lyfter i sin text fint fram modellflygandets betydelse under en tid jag minns, då modellens flygförmåga var det viktiga medan likheten med något ev. original var mindre framträdande, möjlig eller ens eftersträvad. Ordentlig V-form och en stor stabbe måste man ju ha!

Här är Arne Uplings dikt om denna ljuva tid hämtad från Sven-Olov Lindéns bok ”Modellflygets historia”:

Upling-dikt

Här en några decennier gammal bild av Hans S. med sin läckra lilla ”Hopus Hart” från 1939 och nedan två av hans andra konstruktioner från tidigt 40-tal, bilderna lånade ur Lindéns bok som sträcker sig fram till ca 1950:

Schmiterlöw_gummimotormodell_1942

Schmiterlöw_segelmodell_Cherokee_ca1942

Ytterligare minnesord finns här. Släktforskning var av ett av Hans intressen, medan han i sitt arbete sysslat med spårvägar.

Ätten Schmiterlöw är väl beskriven, den kom närmast från norra Tyskland. 1726 blev ätten introducerad på Riddarhuset genom flera Schmiterlöw som kommit i svensk tjänst, och en hade bl a varit med Karl XII vid Holofzin, Poltava, Bender m fl platser. Här mer om ätten, trevligt skrivet. Ett klipp:

Boken skulle ha varit försedd med 91 illustrationer, vilka emellertid på obekant sätt förkommit, men förteckningen finns kvar. Vi får trösta oss med en färgbild av vapnet på frampärmen (en naken vildman med grön krans på huvudet, hållande en klubba och ridande på ett lejon) och ett porträtt i färg av författaren på bakpärmen. Han var en liten man med monokel och ett snett leende. Jag minns honom mycket väl, han var min regementschef på A 6. Av okänd anledning kallades han ”Moster”.

Torgil R erinrar i minnesorden om forna tiders modellflygande på Gärdet i Stockholm. Årligen brukade detta hyllas genom en träff i juni, Wentzeltävlingen. Här två bilder från 2004:

Skön_samling

Den kavaj-rygg man ser tillhör Torgil R. I gruppen döljs bl a Nisse Nässén, en annan flygande tandläkare vars namn liksom Torgils jag minns från flygläsandet i mina yngre år, och jag tror det är S-O Lindén som hukar mitt i bilden.

Uppladdning_Inge_Ahlin_Caproni-pilot

Min namnkännedom är tyvärr begränsad. En av personerna i bilden lär ha flugit Caproni minns jag (vilka detaljer man minns efter 11 år!) och så ser vi Inge Ahlin i randig tröja med något som kan vara hans Tummeliten.

Svenska Modellflygares OldtimerSällskap ägnar sig åt historiskt modellflyg. På föreningens fylliga sajt kan man få utlopp för sin modellflygnostalgi om man har åldern inne.

Sudden

P S. När jag gör min ”research” hittar jag ofta intressanta saker (därför blir bloggarna så långa och slingriga!) På jakt i Lindéns bok om något om Schmiterlöw hittar jag litet om en modellflygtävling i Finland 1939 där plötsligt ”Flygar-Lasse”, d v s Sigurd Larsson dyker upp. Om denne legendariske stockholmske segelflygare har jag skrivit tidigare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: