Skrivet av: Sudden | 2015/06/11

Mer spin-off – modellflyg, min ungdoms teknik- och flygtidningar samt Sven Hedin

I mina sökanden efter gamla modellflygklubbar fann jag två webbsajter om dagens modellflyg.

Det var Modellflygnytt, webbplatsen för organet för Sveriges Modellflygförbund, SMFF som är anslutet till Riksidrottsförbundets Flygsportförbund. Vidare SMF, Svenskt Modellflyg, som är ett handelsföretag (men rätt så ideellt tror jag) och där jag haft glädje av dess prydliga forum. I höstas (?) tyckte en person att SFF i sitt forum skulle anamma denna prydlighet men fick inget gehör. Man ska inte lära gamla hundar…

Jag beklagar om texten ovan är litet rörig. Men det är mycket med det organisatoriska för att inte tala om det regulativa vad gäller framfart i lufthavet. Men papperssvalor får så vitt jag vet ännu så länge kastas fritt som för 70 år sedan:

Gunnar_Olle_Lars_Gräsmans_1942

Men nåde den som med en ”drönare” filmar ett bröllop i huvudstaden. Våra medborgerliga rättigheter sitter trångt men å andra sidan så lurar ju faktiskt faror. Avvägningen är aldrig lätt.

Till min glada överraskning var SMFF genom en slags ”undersajt” en verklig guldgruva. Här fanns gamla teknik-, flyg- och modellflygtidningar från 50-talet skannade. (Titta under ”äldre och extra material”). Inte bara Teknikens Värld och Looping och modellflygtidningar som Modellflygnytt och en föregångare,  nästan okända för mig. Kanske inte alltid alla nummer men många; jag har inte kollat. Och därtill böcker, inte minst om modellplanbyggande. Ett oerhört omfattande skanningarbete ligger bakom där många bidragit. Ett exempel:

Isacson

Hela boken finns alltså skannad inte bara omslaget! Jag såg någonstans en sida på SMFF-undersajten (?) som omnämnde de personer som bidragit med skanning och andra insatser, och det var längst ned på denna sida! Det hela blir litet rörigt genom att det handlar om så många olika dokument och skrifter. Så erinrar jag mig förresten att en modellflygare för flera år sedan berättade om en del oenigheter inom modellflygrörelsen vad avser ”webb-verksamheten” eller vad det var.

Jag har gjort några nedslag. I Teknikens Värld (med ”Flyg” och ”Populär teknik”; tidningen var ännu inte bil-dominerad) kunde man i nr 19/1948 läsa om att nu hade en effektmätare konstruerats så man direkt kunde se vilken effekt motorn levererade till propellern, utan att man behövde bry sig om saker som varvtal, propellerpitch och ingastryck, mätt i kufiska mått som tum kvicksilver eller pund per kvadrattum. Även om BMEP för mig ännu är ett lätt mystiskt begrepp.

Jag fick se några nummer av tidskriften Looping som jag mindes och några som jag inte mindes:

Hoh_Looping

Detta nummer 6/1953 minns jag inte men om omslagets Hoh Fang-Chiun boende i Jönköpingstrakten (Bankeryd var det väl) läste jag i utländska modellflygtidningar. En kines boende i Sverige av alla platser! Senare i livet korsades våra vägar fast ändå inte; jag kom aldrig att tala med honom. Jag har skrivit om detta på min blogg; här ett klipp:

Några av oss minns kanske att en ung kines, Hoh Fang-Chiun, då boende vid Jönköping av alla ställen, medverkade i engelska och amerikanska modellflygtidningar. Här en typisk modell, här en annan (notera initialerna i ”beteckningen” på vingen). Långt senare blev han liksom jag bosatt i Norra Sköndal väster om Skarpnäcksfältet och jag såg honom modellflyga där en gång. Kanske den gång då jag med ett tiotal småbarn i släptåg skulle flyga varmluftballong, en sådan med en rödspritindränkt bomullstuss under. (Det gick bra.) Han byggde ett ultralätt plan (Druine Turbulent e d?) i vardagsrummet, och det finns ett charmigt foto härav, taget genom vardagsrumsfönstret typ ”flitens lampa lyser”. Han omkom tragiskt vid en bilolycka på väg hem från semestern med sin familj (som alla överlevde vad jag vet).

Mer om honom finns i min kommentar till bloggen ifråga. Några länkar har brustit men man kan hitta andra bilder och ritningar av hans modeller.

I bilden här ovan tror jag motorn är en Elfin.

Detta nummer 6/1953 sägs vara ungdomsanpassat om hade en ledarartikel som jag gissar att Yngve Norrvi skrivit. Den berör om det eviga problemet hur får man folk flygsinnade.

Looping_6_1953_Hoh

Det av mina blogginlägg som handlar om något så trivialt som spårvagnar (i Göteborg främst) har många visningar, medan de om flyg har betydligt färre. ”Such is life” för det sällsynta släktet flygtokiga!

Men låt oss glädjas över att det numera finns oerhört mycket att hitta på webben, bl a genom att Google strävar att publicera ”all världens böcker”. Ett exempel härpå är hur en fråga nyligen från en kunnig flyghistoriker på SFF forum om en bild av ett tyskt plan från första världskriget med Sven Hedins namn påmålat fick mig att webbsöka och få ett ”nästan-svar”. Sven H var som bekant  en stor Tysklandsvän förutom att han var duktig upptäcktsresande. Flyghistorikerns fråga var litet otydlig och han fick inget riktigt svar (som jag tycker) och även det jag nu fann på webben skulle antagligen av vissa fundamentalister anses ha varit ett ”icke-svar” så jag skrev för säkerhets skull ingenting. Men detta webbcitat som jag fann i krigshistorikern Lars Gyllenhaals en bok kan vara av värde för de mer vidsynta, allmänt nyfikna eller helt enkelt om Hedin okunniga:

Hedin

F ö ögnade jag Hedins ca 800-sidiga ”Från fronten i väster” som råkar finnas i min bokhylla (oläst) för att kolla om bilden fanns där men icke. 300 bilder fanns, bl a några teckningar av Hedin. Han var en skicklig tecknare förutom alla andra goda förmågor han besatt. Men han höll som bekant på fel häst. Man ska inte bara vara duktig, man ska ha tur också!

Här är några bilder ur boken:

TaubeDen enda bild i boken som visar ett flygplan – tror jag. En Etrich Taube verkar det vara, notera hur vingen ges stadga genom något som kan ses som en vingbalk belägen utanför och nedanför vingen. Det är svårt att skanna tjocka böcker, det märker man här ovan och här nedan har jag retuscherat ordentligt:

Hedin_Desserrey

Han ritade bra, inte bara kartor under sina upptäcksresor. Händelsen med vaktposten slutade bra, Hedin visade sitt tillstånd som var undertecknat av en hög general. Vaktposten bad om ursäkt varpå Hedin försäkrade honom att han endast gjort sin plikt, ”vilket alltid var uppfriskande och glädjande att se”.

Ja det är en konst att bli situationens herre. Jag kommer att tänka på när en skogsmulleklädd löjtnant antastade mig för att jag plåtade en fallskärmshoppare på väg ned högt upp i den blå eftermiddagshimlen över Malmen; jag stod vid Flygets Hus olyckligtvis vänd mot flottiljområdets staket. Jag hade tyvärr inte något Hedinskt ”ess i rockärmen” för att få honom mjuk.

Så själva boken:

150610_Från_fronten_i_väster

Sudden

Responses

  1. Jag minns modelflyplan var i luften efter 2a världskriget. Jag fick en sadant som man skulle byga själv med en stor och kraftig gummiband. Materialet hete da balzaträ. Flygpanet flög ungefär 5 min men vilken fest !!

    Gilla

  2. Hej Michel, det var roligt att höra något från dig! Är du i Sverige för tillfället, den härliga sommaren börjar ju nu.

    Jag lyckades aldrig få någon gummimotormodell att flyga så länge. Man bör nog se till att man kan sträcka ut gummibandet och ge det många fler varv, det visas i detta reportage: http://modellflygnytt.se/opublicerat/otsm14/index.htm Där får du också se en gummimotormodell av den tremotoriga trafikmaskinen Wibault 280T!

    Här är en enkel modell av en Zlin 50 jag köpte från Lars Tolksam, kanske 2004 på Gärdet, och och flög litet med för 8 år sedan när jag byggt färdigt ! https://larsan13.files.wordpress.com/2015/06/070810_zlin_50_4.jpg (Tillägg: Jag ser att detta är en tidig bild. Jag hade faktiskt svårt att tolka de enkla bygganvisningarna. Här har jag försökt använda en gummisnodd för att hålla vingen på plats. Nosen saknar den senare tyngdpunktsjusterande klumpen.)

    Den steg just aldrig, och jag hann knappt få igång videokameran förrän den var nere på marken igen. Tyvärr kan jag tydligen inte visa video på min blogg. Jag har sett Lars Tolkstam flyga med en sådan modell på Gärdet i Stockholm, då den kom minst 10 meter upp.

    Jag önskar dig en fin sommar där uppe i Norrland!

    Sudden

    Gilla

  3. Nu kom jag på att jag kan ju visa video, på Vimeo-sajten! Inte mycket att se men i alla fall: https://vimeo.com/130553080

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

